Gå til innhold

operativsystem til selvbygd pc. hva? hvor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

følger ikke med OS til barebone som jeg har sett ihvertfall. Du kan jo lete på komplett.no/psdata.no/netshop.no/osv. for pris på Windows XP, eller på linux.org for linux OS'er.

dr_k

Endret av dr_k
Lenke til kommentar
hva er forskjellene på win xp pro studentversjon og fullversjon?

De billige studentversjonene av XP Pro jeg har sett er kun Upgrade! Det vil si at du ha en gyldig Windowsversjon på forhånd, fx. Win98 før du får oppgradert til XP Pro med den nye Windows cd'en.

Så har du ikke en gyldig Windowsversjon allerede, så er studentversjonen penger ut av vinduet hvis du kjøper denne og åpner pakken :no:

Lenke til kommentar
hva er forskjellene på win xp pro studentversjon og fullversjon?

De billige studentversjonene av XP Pro jeg har sett er kun Upgrade! Det vil si at du ha en gyldig Windowsversjon på forhånd, fx. Win98 før du får oppgradert til XP Pro med den nye Windows cd'en.

Så har du ikke en gyldig Windowsversjon allerede, så er studentversjonen penger ut av vinduet hvis du kjøper denne og åpner pakken :no:

* låne en 98/98SE/ME/2K *

Lenke til kommentar

Det er noen begrensninger med OEM som det er greit å vite før man kjøper.

Sendte en mail til Microsoft for en stund siden ang. dette.

Her er et utdrag av svaret jeg fikk:

Det finns en del viktiga detaljer som är värt att veta kring OEM licensiering, som skiljer sig från vanliga fullpackeprodukter. Trots att det är en betydligt billigare licensform, så är licensen ej lika flexibel och erbjuder ej lika bred support som fullpackeprodukten.

En OEM licens kommer färdiginstallerad på PC av PC-leverantör och från den dag licensen installeras på PC-n tillhör den denna PC och enbart denna PC. Licensen kan ej avinstalleras och flyttas till annan PC.

Det är uteslutande PC leverantören som står för all form av underhåll och support av OEM licensen. Skulle PC-n gå i bitar, är det PC-leverantören som avgör vilken support man som kund har rätt till samt ev. vilken ersättningsmedia kunden eventuellt kan få tillgång till. Om PC leverantören ej kan ge ut ersättningsmedia och support för ev. krasch på PC, är och förblir licensen ogiltig.

SOm systembyggare står man därför helt utan support om man på något sätt skulle skada licenen, såvida man inte har något antalt med den förhandlare man köpt licensen av.

Microsoft ersätter och supporterar enbart fullpackeprodukter, dvs separat köpta produkter/licenser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

nå har jeg fått mange svar på hoved spørsmålet og andre spørsmål som har kommet senere. takk. og det jeg har fått ut av det er at hvis man skal kjøpe selv-sammensatt pc burde man kjøpe alle delene på samme internettbutikk med et pc-bygger verktøy i stede for å for eksempel sette sammen med de billigste delene man fant ved prisguiden. er dette sant eller tjener man fremdeles på å kjøpe alle delene fra forskjellige steder?

Lenke til kommentar

Ikke sats på å kjøpe fra flere forskjellige nettbutikker, da må du betale frakt og andre utgifter fra hver butikk, det lønner seg å kjøpe fra èn butikk ja. Prisguiden viser nemlig ikke andre utgifter enn de varene du kjøper.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på det: hos de fleste webshopper finnes f.eks. Microsoft Windows XP Professional SP2, Programvare Norsk OEM til 1200kr++ samt Microsoft Windows XP Prof. SP2 Norsk, Fullversjon, Retail til 3300kr++. Hvorfor den prisforskjellen? Hva er egentlig forskjellen. Og ikke minst: hvem trenger den dyreste versjonen?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg tror at forskjellen mellom home og professional er at prof. er mye mer avansert og man har flere valg og er siktet mot mennesker som er mye bedre kjent med windows. jeg tror at det er dyrere fordi det ser siktet mot arbeidsplasser hvor budsjettet er mye større og man derfor rett og slett er villig til å betale mer...(?) :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...