2ndUSmarines Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Bare lurer på hva andre mener om dette, husk i denne tråden så er vi inne på mennesket om det har en sjel liv etter døden ting style.. Liksom er det vi føler noe mer en impulser i hodet... Husk dette er om hva dere føler ikke bruk en eller annen jalla religion som referanse Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Definer sjel. På sett og hvis så kan man se på hjernen som sjel siden det rent vitenskapelig er den som gir oss tenkende kraft. Det skal også være sagt at folk har registert en form for energi rundt mennesker, ofte kalt 'Aura'. Endret 28. februar 2005 av TLZ Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 greit kanskje bedre å gjøre om denne tråden til hva er sjel og hjrne med godt poeng Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 det jeg ofte lurer på hvorfor er jeg meg? litt vanskelig å forklare, men hvorfor er det jeg som kan skrive her? hva gjør att jeg kan gå rundt i denne verdenen? kan noen ganger begynne å lure på om det er mer enn bare kjøtt å blo å litt anna dritt.. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) duffman89: tja det å eksistere er kanskje en rar greie. En ting jeg synes er merkelig er at du har 0 innlegg, finnes du? Hvis du har sett Most Haunted (en britisk serie om "spøkelsejakt") hvor en "kjent" spirituell kar med navnet Derek Acorah som har evner til å snakke med og se "sjeler". En kan jo lure på om det er noe mer enn bare kjøtt og bein osv. Om jeg har en sjel, vet jeg ikke. Eneste jeg vet er jeg ikke husker hva som var før fødsel eller ei fødselen eller ei de få månedene/år etter fødselen. Alt jeg vet er at universet og alt det "andre" er så stort at uendelig er eneste begrep jeg gidder å nevne. Mitt motto er, har du tenkt det så finnes det, men kanskje ikke akkurat nå Endret 28. februar 2005 av FuLu Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 det jeg ofte lurer på hvorfor er jeg meg? litt vanskelig å forklare, men hvorfor er det jeg som kan skrive her? hva gjør att jeg kan gå rundt i denne verdenen? kan noen ganger begynne å lure på om det er mer enn bare kjøtt å blo å litt anna dritt.. Hjernen din gjør deg til den du er. Hvis hjernen din skades, blir du en helt annen person. Ergo, det finnes ingen sjel, men bare hjernen. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Hjernen din gjør deg til den du er. Hvis hjernen din skades, blir du en helt annen person. Ergo, det finnes ingen sjel, men bare hjernen. Den argumentasjonen stemmer ikke: Hvis jeg blir mister ben og armer blir jeg også en annen person*, men hjernen er ikke påvirket. Finnes hjernen? * Jeg ville formulert det til "en forandret person", men fulgte din formulering av konsistenshensyn Endret 28. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Tror Seixon sikter til personlighet.. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Tror Seixon sikter til personlighet.. Personligheten min forandres også hvis jeg mister armer og ben... Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Er ikke personligheten akkurat det en sjel er? Det er det som gjør deg til deg. Hva ellers menes med sjel? Du forandres ikke av å miste armer og ben, du har fremdeles den samme personligheten, de samme trekkene. Noen ting mister man ikke i seg utenom hvis man får hjerneskade. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Er ikke personligheten akkurat det en sjel er? Det er det som gjør deg til deg. Hva ellers menes med sjel? Du forandres ikke av å miste armer og ben, du har fremdeles den samme personligheten, de samme trekkene. Noen ting mister man ikke i seg utenom hvis man får hjerneskade. Hvis personlighet og sjel er det samme, er jeg enig. Men ellers holder jeg på mitt: - Hvis en person opplever ubeskrivelig grusomme ting, kan ikke det forandre personligheten? - Har man ikke selv mulighet til å forandre sin personlighet? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Er ikke personligheten akkurat det en sjel er? Det er det som gjør deg til deg. Hva ellers menes med sjel? En sjel er essensen av det å leve, eller å være til. I motsetning til kroppen, som er forgjengelig, er sjelen evig. Om sjelen er personligheten, eller om sjelen bare påvirker personligheten, eller om de har noe med hverandre å gjøre i det heletatt avhenger av hvilken filosofi du følger. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Nei, mennesket har ikke sjel. Mennesket er like sjeleløs som stokk og stein. At noe beveger seg, har nervesystem og sanser betyr ikke at det også skal ha en magisk "sjel". Det kalles eventyr. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Nå skal det være sagt at folke har oppdaget energifelt rundt kroppen som de ikke helt kunne forklare biologisk. EDIT: Skal ikke være sagt at eg tror helt på dette selv og det er veldige løse påstander eg kommer med her. Endret 28. februar 2005 av TLZ Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Ah, et energifelt. Fantastisk ... Så, hvordan kan man lage et felt av energi? Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Sikkert vårt indre radon Vi svetter og gir ut varme, sikkert dette "feltet" som blir oppdaget? Sjel eller ei, akkurat nå skal jeg gå å legge meg og drømme et eller annet for så å våkne opp igjen og glo/taste på dette forum, igjen. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Det er egentlig fascinerende hvordan man ved å legge til vitenskapelige ord som energi og felt får saueflokken til å tro på ting. Endret 28. februar 2005 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Jan Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hah, nær til å si det samme. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Sjel brukes vel ofte som synonym for en menneskelig personlighet? "Å besjele noe", gi det menesklig personlighet og liv? Jeg tror ikke at sjelen er noe som varer etter at kroppen er død. Tenk på hvor mange sjeler det ville sust rundt her da? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Isj! Det jo en en del! Ikke hørt om spøkelser eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå