Gå til innhold

Nettverk og sikkerhet - Cisco 1720

ZerBox

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å utdanne meg innen nettverk og sikkerthet, og vil utenom studiene gjerne holde på å lese litt om cisco på egenhånd utenom studiene.

Har mulighet til å kjøpe en cisco 1720 router for litt over tusenlappen, men er usikker på om jeg skal slå til på tilbudet. Vet at en slik router koster rundt 6000-8000kr, og tenkte derfor jeg burde slå til på tilbudet om jeg vil ha noe nytte av routeren.

Vil bruke routeren både til å lære meg, samtidig som jeg også har lyst at den skal være bindeleddet mellom nettverket mitt og internetten min. Har nå internett fra Nextgentel, og lurte i den anledning på om det er mulig å bytte ut denne cisco 1720-routeren med den jeg fikk fra NGT? Om det går trenger dere ikke skrive hvordan, for det vil jeg lese meg til selv!

Noen spesielle fordeler eller ulemper med å bruke den?

Takker til alle som hjelper!

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg ville ikke ha kjøpt den.

For en tusenlapp kan du kjøpe 5x2500 routere(porto kommer i tillegg), noe du kommer mye mye lengre med. (Se feks http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...5753873751&rd=1 )

En router er vel mildt sagt .. kjedelig? Du kan konfigurere mye men det gir ingen mening da du ikke får testet det (må ha minimum 2), noe som resulterer i at du kommert til å gå lei rimelig fort.

Det du og bør ha i baktankene er at de "vanlige" 2500 serie og 1700 serie routerne kan ha maks 16MB flash noe som resulterer i at de ikke får kjørt de nyeste IOS versjonene med avanserte funksjoner. Det skal ikke forundre meg om 12.3 blir den siste IOS versjonen som fungerer på nettopp disse routerne. Slik det er i dag så får du 12.1 med mye funksjonalitet, 12.2 med medium funksjonalitet og 12.3 med helt strippet featureset på routere med 16MB flash.

Skal du bygge en lab i dag ville jeg ha anbefalt følgende:

5x2500 med 16/16 minne

1x2600 med "mye" minne for avanserte IOS med feks FW og IDS. Denne vil og ha mulighet til å kjøre de nyeste IOS versjonene i lang tid. Dette er spesielt viktig om du vil teste sikkerhetsfunksjonene. Den kan byttes ut med en 2500, men da må du nedgradere IOS til 12.1T for å få det meste av funksjonalitet.

1x1900/2900/2950/3500 switch. Hva du velger her er nesten uvesentlig for vanlig bruk. Finn noe som er billig.

Det som er fint her at du kan kjøpe bit for bit. Start med 5x2500 med seriell interface (slik at du før testet feks Frame-Relay), bygg så på med en 2600 som har feks 2 ethernet interface, avslutt med en switch. Evt kan du kjøpe switchen før 2600 routeren. Noe som og er lurt å tenke over er at man kan få alt i en pakke billigere enn om du kjøper bit for bit (tenk spesielt på porto om du må kjøpe fra utlandet).

Den dagen du blir rik kan du og kjøpe en 2511 som har plass for 16 console kabler (den er ikke dyr, men ikke nødvendig for å få mer funksjonalitet). Denne gir deg tilgang til alle routerne og switchene dine på en gang via console uten at du trenger å røre deg fra godstolen i stua :) Gjør rett og slett livet ditt mye mer behagelig.

Skulle du allikevel få utrolig lyst på 1720 routeren så må du sjekke om den har 16MB flash (8 er standard) og vil du bytte den ut med NGT routeren må den og ha en ADSL modul av riktig type (om du faktisk får tak i det vet jeg ikke). Har den bare 8MB flash så får du ikke akkurat plass til så veldig mye, men nok for "noobs" ;)

Tenker du riktig i dag kan alt utstyret du kjøper telle mot en CCIE lab slik at du slipper å kaste noe. Kanskje en dag så kan du og sette opp noe som dette

Vet at en slik router koster rundt 6000-8000kr

Nei, ikke en 1720. 1720 modellen har fått status som "End of life" og "End of sale". Med andre ord er den veldig gammel. For lab miljø er som regel alltid 2500 serien bedre da hastighet ikke er et krav.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...