Gå til innhold

Eizo FlexScan F56 CRT tok kvelden. Hva skjedde?

endrebjo

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake (har ikke falt meg inn å spørre før nå) tok min kjære Eizo FlexScan F56 17" kvelden.

Jeg hadde i en tid opplevd noen få ganger at skjermbildet plutselig fløy/stupte inn og ut av skjermen lynraskt én gang (som om bildet ble trukket bakover inn mot sentrum og deretter skutt ut igjen, lynraskt), samtidig som jeg hørte en slags bryter inne i skjermen (et relee kanskje?).

Det begynte med 5-6 ganger i måneden (to måneden kanskje), deretter ca. 2-4 ganger i uken, og til slutt ca. 1-2 ganger daglig.

Skjermen kjørte på 1280x1024 @ 75 Hz, noe som var utrolig deilig å se på. Av strømtilkobling så var skjermen koblet til et grenuttak med utelukkende strømgjerrige ting på (skriver, div. ladere osv.) og på PC-siden var den koblet med VGA-kontakt til et integrert uoverklokket geForce4 MX (grafikkkretsen i nForce2-IGP-brikkesettet). Jeg er usikker på hvor gammel den er, men den har hatt en god del år på foten.

Rundt jul/nyttår satt jeg da og koste meg med en film (til opplysning så var det en ikke-voldelig film, om noen skulle foreslå noe så dumt som at heftige scener tok knekken på skjermen :p ) og plutselig oppstod dette bilde-stup-fenomenet igjen. Jeg tenkte: "jaja, det har skjedd før så det gjør sikkert ingenting". Men like etterpå hendte det igjen. Og igjen. Og igjen.

Jeg slo av skjermen for så å slå den på igjen et minutt senere. Til min forskrekkels stod skjermen da og lagde kun slike bilde-stup-fenomener like raskt etter hverandre som takkene på en motorsag. Etter to-tre sekunder ble bildet helt svart og jeg hørte masse skumle lyder fra "baki skjermen" (masse knitring og spraking). Jeg reagerte selvfølgelig lynraskt og fikk slått av skjermen og stupt ned på gulvet og røsket ut ledningen.

Jeg kjente svilukt og ropte på pappa, da han kom inn i rommet utbrøt han at det var tykk tåke her inne (vanskelig å legge merke til sånt når man er der fra starten av, lett når man kommer fra krystallklar luft). Skjermen funker ikke, men har heller ikke synlige svimerker utenpå (har ikke turt å åpne den enda).

Ingen sikringer eller noe som helst gikk i huset, kun skjermen. Mitt øvrige datautstyr ble heller ikke påvirket i noen som helst grad.

Skjermen har alltid blitt tatt godt vare på og har blitt forskriftsmessig rengjort regelmessig, i tillegg til at strømsparingsfunskjoner ol. alltid har stått på.

Er dette noe som etter hvert skjer med CRT-skjermer, eller er mitt tilfelle unikt? Er det noen som har opplevd noe liknende?

Er det noen som vet hva som har skjedd, hva som er røket osv?

Er det en svakhet i skjermen som har gjort det eller er det andre faktorer som skjermkort, uforsiktig transport (vet ikke om dette har vært gjort, men allikevel), ustabil strøm i huset (kjenner ikke til noe spesielt der) eller innstillinger på skjermen (lysstyrke, kontrast, fargebalanse, fargetemperatur osv) som har gjort det?

Jeg håper det er noen smarte sjeler på dette utrolige forumet som kan svare på disse spørmålene!

(Jeg ser nå på en drittskjerm av en Compaq Presario 1725 17" som kun greier 60 Hz på 1280x1024, i tillegg til at den blir sinnsykt uskarp i omtrent alle oppløsninger, også ser den rett og slett ikke ut :mad: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kondolerer med skjermen.

Har ikke opplevd akkuart det du beskriver, men har selv en Trinitron 17'' der skjermbildet begynner å 'bøye seg' i kantene. Skjermbildet har snart fasong som en fotball :!:

Så jeg skrudde opp, får å se om det var mulig å finne noe som var svidd, eller ledinger som var gått av e.l.

Fant selvfølgelig ingen ting 'mistenkelig'. Ser rimelig håpløst ut å skru på noe der inne, ikke noe jeg kan anbefale med mindre man vet hva man leter etter. Men det er greit, den har vært en trofast tjener i 11 (!) år nå.

mvh r.

Lenke til kommentar

Alle Eizo skjermer kommer med minst 3 års swap garanti, dvs at du får byttet den monitoren det er feil med, i en ny av samme modell og farge.

Selskapet som holder på med dette, heter Anovo (www.anovo.no).

Du kan registrere garantisak på monitorer på nettstedet dems. De er svært kjappe og serviceinstillte.

Hadde noe trøbbel med min Eizo CRT for ett par uker siden, skjermen min ble hentet av dem hjemme hos meg, og kom tilbake 3 dager etterpå i budbil.

Lenke til kommentar

Hadde selv problemer med min Eizo T965. Ble sendt inn til Anovo, fikk kjempeservice. Ringte meg på mobilen og hold meg oppdatert underveis, utrolig god support. I mitt tilfelle var det visstnok strømforsyningen - bildet blafret, men bøyde seg altså ikke. Det ironiske var at skjermen ble returnert i bedre stand enn når jeg kjøpte den, da en farge korrigerings funksjon som aldri tidligere fungerte, nå faktisk virket :)

Er det ikke 5 år på deler? Jeg ville kontaktet Anovo og hørt.

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde med meg. Ikke den stup-inn-i-senter-effekten, men hele knitre og sprake prosessen. Jeg sto ca. 5m fra et brannslukningsapparat da det skjedde, så det var det første jeg tenkte på, hehe. Det gnistret og kom en del røyk ut av skjermen, men stoppet noen sekunder etter at jeg dro ut kontakta (dvs. da jeg var på vei etter brannslukningsapparatet). Fant aldri ut hva som skjedde med skjermen. Hadde garanti på den, så jeg sendte den bare inn og fikk en ny.

Lenke til kommentar

kjenner en som hadde en skjerm som tok fyr. det var antagelig pga høy lyd(bass) som gjør at det rister.

jeg tror det er i ferd med å skje med den ene skjermen min. jeg må slå den med en trebjelke så hardt jeg orker for at bildet skal komme.

så, har du spillt mye høy musikk i samme rom som skjermen, gjetter jeg på at det er grunnen.

Lenke til kommentar
kjenner en som hadde en skjerm som tok fyr. det var antagelig pga høy lyd(bass) som gjør at det rister.

...

så, har du spillt mye høy musikk i samme rom som skjermen, gjetter jeg på at det er grunnen.

Er dette riktig?

Skjermen har jo blitt gradvis verre over lang tid. Har to 70W'ere (skikkelige høyttalere) som peker mot meg (og halvveis mot skjermen) i hodehøyde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...