Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hindre at en bruker hele internett linja ?

Anbefalte innlegg

Har en venn av meg som har store problemer, han har nettop fått ADSL, men da er det slik at han har en bror som tar all kapasiteten ved å laste ned, og da får jo ikke vennen min spillt sammen med oss p.g.a høy ping :(

Men nå mens jeg tenker meg om, så er det vel noe slags programvare man kan laste ned for å kunne "begrense" tilgangen til den andre brukeren ? akkurat som å stenge porten på switchen ? eller ?

Jmen er det ikke mulig å fixe noe slikt i switchen ? å sette ned hastigheten på den spesifikke porten ? eller kan han laste ned et program for å styre hele greia ? (netlimiter slår meg, men jeg vet ikke hva det er/brukes til)

Endret av Lucas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan dessverre ikke konfigurere switchen til å begrense linjen. I såfall skal du ha en switch som koster _GANSKE_ mye.

Netlimiter kan brukes til å begrense hastigheten til hver enkelt program (bl.a. Bittorrenten, DC++ osv.), og inn og ut hastigheten, men dessverre koster netlimit. Du får jo trial i 30dager hvis jeg husker riktig? Er så lengesiden jeg har brukt det.

EDIT: Redigert litt på setningene...

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar
Har en venn av meg som har store problemer, han har nettop fått ADSL, men da er det slik at han har en bror som tar all kapasiteten ved å laste ned, og da får jo ikke vennen min spillt sammen med oss p.g.a høy ping :(

Men nå mens jeg tenker meg om, så er det vel noe slags programvare man kan laste ned for å kunne "begrense" tilgangen til den andre brukeren ? akkurat som å stenge porten på switchen ? eller ?

Jmen er det ikke mulig å fixe noe slikt i switchen ? å sette ned hastigheten på den spesifikke porten ? eller kan han laste ned et program for å styre hele greia ? (netlimiter slår meg, men jeg vet ikke hva det er/brukes til)

Tror netlimiter kun brukes til og begrense opplastinga....(men er ikke sikker da jeg ikke har brukt det selv....) :hmm:

Lenke til kommentar
Du kan dessverre ikke konfigurere switchen til å begrense linjen. I såfall skal du ha en switch som koster _GANSKE_ mye.
Hm, SMC har jo Tiger-serien innen "managed switches", disse koster jo ned til 3000-4000 (tror jeg). Likevel, netlimiter er ufattelig enklere/billigere, og fungerer (i teorien) like bra.

Bare pass på at mr nedlastnings-bror har såpass respekt for andre at han godtar at den begrensninga står på.

Lenke til kommentar

Netlimiter er greit nok, men det må være installert og ligge aktivt på hver enkelt maskin som skal begrenses. Kan ikke styre det fra en sentral maskin. Så det er bare for denne lillebroren å høyreklikke på tray-ikonet, "Disable" så er den av igjen. Ta heller en prat med broren , ting løser seg som regel MYE bedre da enn å snike inn sperrer som skalken blir besatt på å finne veier rundt. Blir som oftest mye bedre stemning i huset også.

Evt. går det over av seg selv. Jeg lasta ned 24/7 de første par ukene når jeg fikk ADSL inn på hybeln. Det var så ille at jeg våkna på nettene for å sjekke om modemlysene flimra. Hvis de ikke gjorde det, sto jeg opp, slo på skjermen og starta nye nedlastinger. Det kommer til et visst punkt når harddisken begynner å bli full av dritt man aldri hører på/spiller, så blir man bare lei av å våke over nedlastingsprogrammer hele døgnet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Bare pass på at mr nedlastnings-bror har såpass respekt for andre at han godtar at den begrensninga står på.

de fleste fildelingsnettverk har også klienter som tillater begrensing av ned og opplasting, men problemet er vel kansje uansett å få "nedlastings-bror" til å begrense seg selv.

Lenke til kommentar
Hm, SMC har jo Tiger-serien innen "managed switches", disse koster jo ned til 3000-4000 (tror jeg). Likevel, netlimiter er ufattelig enklere/billigere, og fungerer (i teorien) like bra.

3000-4000kr Synes jeg er ganske dyrt for hjemmebruk. Særlig når personen skal bare begrense hastigheten. Så det er litt "throw it away" hvis den skal bare bli brukt til det. :hmm:

Lenke til kommentar
Får sette opp en linux-box med traffic shaping da. Litt jobb, men veldig robust.

Igjen benytter jeg anledningen til å reklamere for Linksys WRT54G. Der kan du (ihvertfall med Sveasoft, kjenner ikke Linksys FW) sette opp prioritering basert på IP, MAC, fysisk port eller protokoll.

Ønsker du f.eks å prioritere P2P etter alt annet setter du de respektive protokollene til "bulk" og P2P får bare de restene av båndbredden som ikke brukes til andre ting.

Og siden du tydeligvis er oppegående på Linux: du kan sette opp firewallen maunuelt med iptables akkurat som en annen Linux-boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...