Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"DCHP er ikke tilgjengelig"

Anbefalte innlegg

Helt uten forvarsel har jeg mistet internettforbindelsen på min stasjonære PC. Etter å ha fungert helt fint i mange måneder!

Jeg er ikke veldig dreven i dette, men har iallefall satt opp forbindelsen tidligere.

Har fått beskjed om (ved å bruke ipconfig/renew) at DHCP ikke er tilgjengelig. Er dette problemet og hva kan jeg gjør med det?

Håper dere kan hjelpe meg! Forklar helst detaljert da jeg ikke er noen ekspert!

Med vennlig hilsen

Dekanus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt uten forvarsel har jeg mistet internettforbindelsen på min stasjonære PC. Etter å ha fungert helt fint i mange måneder!

Jeg er ikke veldig dreven i dette, men har iallefall satt opp forbindelsen tidligere.

Har fått beskjed om (ved å bruke ipconfig/renew) at DHCP ikke er tilgjengelig. Er dette problemet og hva kan jeg gjør med det?

Håper dere kan hjelpe meg! Forklar helst detaljert da jeg ikke er noen ekspert!

Med vennlig hilsen

Dekanus

Ikke helt greit å vite siden du ikke sier noe om internettoppkoblingen din, men jeg gambler på: restart ruteren din! (trekk ut strømmen og sett den inn igjen.)

Lenke til kommentar

Takk for svar, bulldog!

Jeg har Canal Digital. Trådløst nettverk med 3COM router. Jeg skriver nå fra bærbar PC (venn i bofellesskap) som er koblet opp mot samme nettverket.

Skal jeg restarte selv om denne forbindelsen fungerer fint?

Hilsen Dekanus

Lenke til kommentar
Er det installeringen av XP SP2 for et par dager som har gjort oppkoblingen umulig? Alt fungerte fint igår, men idag er det ingen aktivitet selv om signalet til ruteren er fint. Mektig frustrerende!

Hilsen Dekanus

Jeg hadde selv problemer med internett oppkoblingen etter installasjon av SP2.

Men jeg har også fått varsel om at DCHP ikke er tilgjengelig. Da burde man dra ut alle kabler av ruter og modem og restarte alt sammen. Enkelte ganger kan det også tenkes at linja fra leverandørs side uteblir, noe som er frytelig irriterende til tider.

Lenke til kommentar

Har du trådløst nettverkskort i din stasjonære pc? I såfall hvilket? Jeg ville sjekket at kortet fremdeles fungerer. Ta en titt i enhetsbehandling (høyreklikk på min datamaskin - velg behandle og se på enhetsbehandlingen om du finner kortet og om det ser ok ut.)

Har du ip adresse? Gå på start - kjør - skriv CMD og trykk enter. I den svarte boksen som kommer opp skriver du følgende:

IPCONFIG /ALL

Dersom du har en adresse som begynner på 169.254 er dette en såkalt APIPA adresse som gies ut når du ikke har kontakt med noe som gir ut adresser. I ditt tilfelle vil jeg tro det er ruteren som gir ut adresser.

Du kan også forsøke å oppnå kontakt med DHCP serveren ved å skrive (som du nevnte):

IPCONFIG /RENEW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...