ADT Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Her er biosen min img.photobucket.com/albums/v303/m4rtin/th_BIOS001.jpg img.photobucket.com/albums/v303/m4rtin/th_BIOS002.jpg Jeg ser et par feil her som jeg ikke klarer å ignorere. 1. Spead Spectrum bør være avslått. 2. Command Raten bør stå på 1T. 3. Du bør manuelt konfigurere latencyen til minnet ditt for å sørge for at hovedkortet ikke feiltolker brikkene. 4. Du gir CPU ganske lite volt til å kjøre på den hastigheten, jeg ville kjørt en del CPU-intensive tester for å sjekke om den er stabil + økt CPU VID til maks, nemlig 1,55V... Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Her er biosen min img.photobucket.com/albums/v303/m4rtin/th_BIOS001.jpg img.photobucket.com/albums/v303/m4rtin/th_BIOS002.jpg Jeg ser et par feil her som jeg ikke klarer å ignorere. 1. Spead Spectrum bør være avslått. 2. Command Raten bør stå på 1T. 3. Du bør manuelt konfigurere latencyen til minnet ditt for å sørge for at hovedkortet ikke feiltolker brikkene. 4. Du gir CPU ganske lite volt til å kjøre på den hastigheten, jeg ville kjørt en del CPU-intensive tester for å sjekke om den er stabil + økt CPU VID til maks, nemlig 1,55V... Fint at noen gir tips til hva man "skal" gjøre Latency og de greiene der har jeg i kke peil på hva jeg skal sette.. Derfor har jeg latt det stå på auto. Etter hva jeg har forstått er det det man leser under "Memory" i Cpu-z.. Screenshots av det ligger i begge AMD OC resultat trådene.. Syns cpu'en er meget stabil slik den er nå. Har stresstesta den i 14 timer m ed cpu burn, uten noe problem. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Latency og de greiene der har jeg i kke peil på hva jeg skal sette.. Derfor har jeg latt det stå på auto. Etter hva jeg har forstått er det det man leser under "Memory" i Cpu-z.. Screenshots av det ligger i begge AMD OC resultat trådene.. Syns cpu'en er meget stabil slik den er nå. Har stresstesta den i 14 timer m ed cpu burn, uten noe problem. Latency bør være oppgitt der du kjøpte minnet, er dette på et nettsted er det jo enkelt å oppdrive... Så lenge CPU'en er stabil trenger du ikke å tenke på øke volten, men ved videre overklokking er ikke det en dum idè... Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Latency og de greiene der har jeg i kke peil på hva jeg skal sette.. Derfor har jeg latt det stå på auto. Etter hva jeg har forstått er det det man leser under "Memory" i Cpu-z.. Screenshots av det ligger i begge AMD OC resultat trådene.. Syns cpu'en er meget stabil slik den er nå. Har stresstesta den i 14 timer m ed cpu burn, uten noe problem. Latency bør være oppgitt der du kjøpte minnet, er dette på et nettsted er det jo enkelt å oppdrive... Så lenge CPU'en er stabil trenger du ikke å tenke på øke volten, men ved videre overklokking er ikke det en dum idè... Det står jo noe om dette under "SPD" I Cpu-z. Regner med at det som står der er det som er standard ved valgt frekvens Lenke til kommentar
ADT Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Latency og de greiene der har jeg i kke peil på hva jeg skal sette.. Derfor har jeg latt det stå på auto. Etter hva jeg har forstått er det det man leser under "Memory" i Cpu-z.. Screenshots av det ligger i begge AMD OC resultat trådene.. Syns cpu'en er meget stabil slik den er nå. Har stresstesta den i 14 timer m ed cpu burn, uten noe problem. Latency bør være oppgitt der du kjøpte minnet, er dette på et nettsted er det jo enkelt å oppdrive... Så lenge CPU'en er stabil trenger du ikke å tenke på øke volten, men ved videre overklokking er ikke det en dum idè... Det står jo noe om dette under "SPD" I Cpu-z. Regner med at det som står der er det som er standard ved valgt frekvens Det er ikke alltid riktig, CPU-Z kan ta like feil som hovedkortet, jeg ville sjekket der du kjøpte brikkene... Lenke til kommentar
Panneskjegg Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Takk skal du ha! Får teste mer imorgen:) OOooh - kan man ha cool'n'quiet selv om man overklokker? Er det bra da? Ser forresten at du har HT Frequencyen på 3X - den har jeg hele tiden hatt på 4X. Håper det funker hos meg og:) PCen min er iallefall 100% stabil når den er STOCK. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg har HT Frequenzy på 3x fordi jeg har HTT på 280 Og 280*4 blir over 1000 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 ADT: Jeg får foresten ikke slått av Spead Spectrum. Noen tips om hvordan jeg kan få den av? Hva er det foresten? Lenke til kommentar
evo500 Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Er litt uenig i de rådene du gir her:du bør ta et lite steg om gangen...f.eks. 10 mhz og sjekke temp og teste stabilitet for hvert hakk For de som ikke liker å bruke en uke på å komme opp til 2,5GHz, kan man jo ta 100MHz om gangen. Når maskinen ikke kommer inn i windows lenger, eller ikke starter i det hele tatt, kan man rygge klokkingen litt, og deretter fininstille maskinen. Lange stresstester tar man bare når man tror at man har nådd maks. Det er bedre å bruke fem minutter på å finne ut at man har klokket for langt, enn 5 timer på å finne ut at man ikke har klokket langt nok! men, multiplieren bør stå på 9 hele tiden! Hvorfor det? Om han har RAM som tåler hastigheter over det han kan kjøre som multiplikator med 9 på CPU for å oppnå, er det jo gunstig å for eksempel ha 300x8 =2600MHz og med 1:1 på RAMen kan han altså ha hele 600MHz! Begynner egentlig og lure på hva prosessorer dere som gir denne stakkaren råd har selv?? til deg som synes det er en god ide og justere multiplayeren....du er herved invitert til meg for og justere min :-) den er LÅST på disse prosessorene.. og øke 100 med en gang??? hva i alle dager er det slags utsagn?? ta 10 og 10 for du kommer neppe serlig lengere enn 25-30. passerer du 15 på disse prosessorene vil jeg anbefale og øke spenningen ett hakk.. mer enn det og du bør vurdere vannkjøling med peltierelement for og kunne ta unna varmen. og HUSK!!! RAM..... det er oftest den som setter grensen.. din amd tar velvillig imot store overklokkinger på fsb, men ram følger med.. 200x2 er standard.. dvs ddr 400... setter du cpu til 230 vil det gi ddr 460 og det er det kun kostbare kvalitetsminner som takler.. (av3200brikker) ta deg tid.. ta litt om gangen og du får den fort opp i gode hastigheter :-) lykke til Lenke til kommentar
ADT Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Begynner egentlig og lure på hva prosessorer dere som gir denne stakkaren råd har selv?? til deg som synes det er en god ide og justere multiplayeren....du er herved invitert til meg for og justere min :-) den er LÅST på disse prosessorene.. og øke 100 med en gang??? hva i alle dager er det slags utsagn?? ta 10 og 10 for du kommer neppe serlig lengere enn 25-30. passerer du 15 på disse prosessorene vil jeg anbefale og øke spenningen ett hakk.. mer enn det og du bør vurdere vannkjøling med peltierelement for og kunne ta unna varmen. og HUSK!!! RAM..... det er oftest den som setter grensen.. din amd tar velvillig imot store overklokkinger på fsb, men ram følger med.. 200x2 er standard.. dvs ddr 400... setter du cpu til 230 vil det gi ddr 460 og det er det kun kostbare kvalitetsminner som takler.. (av3200brikker) ta deg tid.. ta litt om gangen og du får den fort opp i gode hastigheter :-) lykke til Min prosessor ser du i signaturen, og på grunnlag av hvilke hastigheter jeg har nådd med den, ville jeg ikke satt tvil ved rådene jeg gir... Det er mulig du tenker på AMD XP 3000+ og ikke AMD64 3000+ for førstnevnte er som du sa, låst, men det er ikke AMD64 3000+, denne har en standard multiplikator på 9, men kan stilles nedover (og kun nedover) i halve hakk. Dvs. 9-8,5-8-7,5-7 osv. Når jeg snakket om å øke med 100MHz hver gang snakket jeg selvfølgelig om den totale prosessorhastigheten, ikke FSB'en... Selv med luftkjøling brukte jeg 1,75V med 2,7GHz og hadde en idle temperatur på 41c og load på 52c, noe som er ganske bra. NEI! RAM'en setter ingen grenser, det er derfor alle s-939 (som jeg vet om) har devidere, slik at man kan kjøre RAM'en på hastigheter som ikke er synkront med FSB'en... Altså kan man godt ha en FSB på 300, men fremdeles kjøre minnet på 400Mhz ved en 4/6 devider evt. En 133MHz devider Får håpe dette oppklarte en del for deg... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Noen som vil ta en titt på biosen min og gi meg råd? Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nå har jeg lagt til et "dårlig" bilde av biosen min. Måtte bruke et drit kamera! :!: Bildet viser en forstørret del og et oversikt bilde. http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3782365 Noen som kan forklare meg hvordan en stiller på FSB? Og hvilke verdier en bør velge for å overklokke 3000+ stabilt til 2,5 (drømmen) Har boxa vifte. Lurer også på hva PCIE clock er forno. (gjetter på PCI-Express) Kan velge verdier fra x800 og langt oppover. Tror det slutter ved x1200 Correct me if i'm wrong har alt lagt den fram Lenke til kommentar
knutby Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Er totalt noob på klokking men brukte AItool som fulgte med mitt A8N sli deluxe og kjørte min 3000+ winchester opp i 2400mhz med en temp på 37grader dønn stabilt. Er det brukbart? kan sikkert klokke mer siden tempen ikke er spessiellt høy og den er stabil. Volten har jeg ikke økt. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 du bør ikke sette den rett på 270*9!! du bør ta et lite steg om gangen...f.eks. 10 mhz og sjekke temp og teste stabilitet for hvert hakk...blir den ustabil kan du øke volten...blir den varm bør du kanskje stoppe! Hehehe:) Slikt tenkte jeg også at jeg skulle gjøre... men jeg begynner bestandig LAAAAANGT oppe.. så jobber jeg meg nedover til det blir stabilt... Det er bare å være litt forsiktig med temperatur. Kanskje jeg burde høre på deg:D Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Her er en grei guide for å klokke S939. Har nettopp anskaffet mitt første A64-system Først ett HK fra lagersalg PS-Data.. MSI K8T Neo2-FIR.. CPU - "Winnie" 3000+ fra Demovare Komplett... Minne - Corsair Twinx512-3200C2.. Det var ingen suksess.. Ikke sjans å få kjørt dette i Dual channel... prøvde alt av tips..= RMA.. Med kun en brikke lot dette HK seg klokke til FSB/HTT=270.. da var det stopp.. Så da kjøpte jeg ett spillernytt Abit AV8-3rd Eye (Datakjeden Stovner).. samme som ble testet her på Hw.no. Her funger Dual channel som forutsatt.. Har nå i en stund eksperimentert med klokking.. og kan konkludere med at jeg neppe har fått verdens beste CPU (sikkert en av de dårligste på "waferen") Nåja.. kan vel ikke klage med FSB/HTT=250 - CPU@2250Mhz og minne på DDR333 og HTx4-- stabilt. Det jeg kan si om dette kortet er at det som Magnus skriver i testen.. lar seg klokke langt... FSB/HTT på 300 går greit på default VCore.. med MP på 8. Må skru opp litt..dvs. 1.5V for å kjøre Super-PI stabilt.. Det som er merkelig med dette HK er at ingen 3D-apps er mulig å kjøre selv om alt annet er stabilt ved FSB > 270. Kan vel tyde på at AGP/PCI-lock ikke fungerer helt på dette VIA-kortet til tross for "reklamen"... HTT må settes til 200 dvs. HTTx1 for å kunne kjøre med så høy FSB/HTT. Alt over dette gjør 3D "inoperativt"..Command-rate for RAM'n bør også settes til 2T som ikke er bra for RAM-ytelsen. Jeg er ikke helt sikker på om mine problem kan relateres til svak PSU (FS "bluestorm" 350W..med 24-20pins 2x12V railer.(10A+15A) ). Det er mange flere valg i BIOS som man må lære seg ifbm. klokking av A64.. å komme fra S478/socketA-systemer er en stor og tildels frustrerende overgang.. Går du for langt med klokkingen får du også langt mer alvorlige krasj enn med ett Intel-system.. Det er ihvertfall min erfaring så langt... (en reinstallering fra "scratch" pga. mislykket klokk = "black-screen".. som er graden verre en BSOD) Endret 7. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Reinert A Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Har knota og kødda litt etter å ha lest litt på denna posten! HK : MSI K8N NEO2 Platinum-54g 300872 CPU : AMD Athlon 64 3000+ 304045 Ram : Corsair Value PC3200 1024MB 118737 Skjermkort : XFX 6600GT 305051 Nr. bak delene er vare nr hos komplett vis noe trenger mer info Lurer egentelig bare på om jeg har satt alt riktig? High Preformance Mode - Manual Aggresive timing - Disabled Dynamic Overclocking - Disabled Spread Spectrum - ----||---- HT Frequency - 1x Cool n quiet - Disabled Cpu ratio - 9x <--- får ikke satt denne høyere! Cpu FSB frequency - 225 <-- har ikke gått lengre, det blir 2025 mhz AGP Frequency - 66 Cpu VID - 1,550v Memory Voltage 2,55 AGP Voltage 1,50 Pcen ligger på rundt 40 grader med disse innstilningene! Den vifta som står på er den som følger med. Hadde vært fint med de beste innstillningene for å få brukt ram og skjermkort bra Takker for svar! Nå legger jeg meg! Natta Mvh Reinert Andersen Lenke til kommentar
Reinert A Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 har årna og styre litt nå... og lest litt har kommet til 2116mhz 9*235 får prøve å gå sakte oppover... Når jeg spiller f.eks css så ligger tempen på 41 grader til vanlig liggder den på 37 burde jo gå ann å få mer ut av detta, så vi får se Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Ville stilt opp "HT Frequenzy". Satt den til 3x. Slik at HTT + HT Freq blir lik eller mindre 1000. Spread Spectrum bør du skru av.. Vis du ikke har gjort det, så må du sette HTT med til 200 for å få muligheten til det. Muliplier er låst til 9x på AMD 64 3000+ s. 939, så den kan du nok ikke få høyere. Har du boxedkjøler, og god lufting i kabinettet, skal du få den opp mot 2.4GHz. Min kjører nå på 2.52GHz Kjører minnet ditt i dual-DDR? Still inn timing manuelt. Sett den saken jeg ikke husker hva var til "1T". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Viser til denne tråden. Etter at jeg fant ut at Abit/K8T800Pro ikke helt har klart å få orden på AGP/PCI-lock så har jeg greid å få til stabil klokk både med HT300x8(DDR266) og HT270x9(DDR333). I sistnvevnte tilfelle kjører da RAM et stykke over specs.. ,men med VDimm på 2.8 ser det ut til at det er stabilt (mer testing må til). Den såkalte AGP-lock'en på 66Mhz må istedet settes til divider 8:2:1. Når det gjelder HTx1,2,3,4,5 (eller 200,400,600,800 og 1000) som noen BIos'er velger å kalle det.. så har den svært lite å si på ytelsen. Men.. skal man klokke lengst mulig bør det settes lavt.. gjerne til HTx2. Det som noen over skriver her om at man skal holde seg under 1000 er jo helt korrekt, men som sagt.. mange erfarer at den må ned på 600 (HTx2 eller HTx3) for at en høy HT-klokk skal fungere. Selv er jeg sålangt rimelig fornøyd med mitt første A64-bygg.. Abit AV8-3rd Eye (den uGuru-klokka "rulez") Winchester 3000+ @ 2430 @ 270x9 @ HTx2 @ 1.5VCore Corsair Twinx512-3200C2 @ CPU/11 (221Mhz) @ 2.8VDimm @ 3-3-3-8 (urk) Med bedre kjøling og minne går dette sikkert lenger, men Bios tillater for det første ikke høyere VDimm som i mange tilfelle er nødvendig for "seriøs" klokk. uGuru-software er glimrende til å teste ut max.klokk utifra en setting i BIOS..selv om endel på ABits forum kaller denne utility søppel... Jeg kaller det brukerfeil... Bios er best/sikrest, men akkurat uGuru-teknologien er den beste av Windows-utilities for OC jeg har prøvd sålangt. Endret 29. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå