Gå til innhold

1,6ns Vs 2,0ns?

anal_fabet

Anbefalte innlegg

Sitter fortsatt å kikker på de forskjllige mulighetene jeg har innen valg av skjermkort. Fant egentlig ut jeg ville ha dette kortet. men så fant jeg dette kortet. Er det 1,6ns kortet verdt å spytte 750 kroner ekstra i?

Ps. jeg er ingen klokker og fps freak. vil bare spille de nyeste spillene på best mulig grafikk og kanskje ha et kort som holder til spill som kommer innen et år fremmover ellerno.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.6ns kortet er også klokket høyere, men tviler på at det rettferdiggjør prisforskjellen. Husk at det fins flere 6800GT modeller også:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Må også påpeke det samme som general_musa, disse kortene er kjent for å støye en del, ville lest noen reviews av det kortet du bestemmer deg for, og sjekket støynivået.

Personlig ville jeg nok gått for X800XT, et overlegent kort når det gjelder størrelse, ytelse, strømbruk og støynivå.

Lenke til kommentar

6800gt har ddr3 eller gddr3 som det egentlig heter.

Begge 2 har altså samme type minnet bare at goes like hell versonen er klokket høyere.

Akkuratt som pc 3200 ram er klokket høyere enn pc 2700 ram.

Vil tro at 1.6 sv 2 ns ikke er værdt de 700 kronene ekstra. Da ville jeg heller sett på 6800 ultra hvis du vil brke mer penger.

Jeg mener du bør gå for 6800gt 2ns

Lenke til kommentar

1.6ns RAM kan klokkes lenger enn 2.0ns. Altså, det kan gi betydelig mye mer fps-økning enn 3-4 som noen nevner over her. Men det suverene hadde jo vært å finne et standard 6800GT (ikke GLH) med 1.6ns... men dette finnes vel ikke. Goes Like Hell betyr bare at det er ferdigklokket fra fabrikken, noe som er helt bortkastet med unntak av at da dekker garantien disse frekvensene. Samme gjelder X800XT vs X800XT PE. Platinum Edition er bare en ferdigklokket versjon som du betaler noen hundre ekstra for. Igjen, bortkastet for de som vet hva de gjør når de klokker.

Edit: Skal du først ha Geforce og opp i den prisklassen, så velg heller et fra DENNE listen :thumbup:PS: Legg merke til den saftige PSU'en du må ha for BFG kortet. Minimum 480W[/b].

<subjektivt>Personlig anbefaler jeg X800XT. Det er mindre, stillere, penere, raskere, en hel TV-stasjon, god bundle etter min mening, sexy, mye mer for pengene.</subjektivt>

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Uenig med de aller fleste i denne tråden. Har dere egen erfaring med dette eller snakker dere ut ifra ren teori?

Jeg har hatt 3 kort med bedre "ns" enn det som er vanlig for den aktuelle typen. Dette gjelder GF4Ti4600, R9500, og X800XL. Uten unntak var de alle veldig lite villige til å klokke langt i det hele tatt. Jeg leste om samme type kort med høyere ns rating, som klokket høyere. Mitt nåværende X800XL kort har 1.6ns og kommer seg opp fra 500 til 520 før jeg får stygge artifacts.

Det som ikke bør overraske folk, er at produsentene kjøper det billigste minnet de kommer over. At ns ratingen er lavere trenger slett ikke bety at kortet vil klokke høyere, kanskje til og med tvert imot. Kvaliteten på minnet du finner der ute varierer enormt.

Hvis du finner to kort til samme pris, og det ene er ratet lavere, så bør du selvsagt velge det hvis ikke du har noen reviews som sier noe annet. Men å betale mer, og i dette tilfellet 750kr, er absurd når du ikke er garantert noe som helst.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har valgt/sett på disse kortene er at jeg har bare prøvd Gainward kort før og aldri prøvd et ati basert kort. men om dere mener jeg burde kjøpt det istede så er det bare å komme med tips. jeg har bare fått intrykk ut i fra tester jeg har lest litt ifra at nvidia kort har bedre generel ytelse enn ati kort.men at ati kort har bedre ytelse på noen spesielle spill som hl2 ++. men siden jeg har fått intrykk av at det 2ns kortet er det jeg bør satse på av disse to. har dere noen gode grunner for at jeg burde bytte til ati kort? og jeg sier igjen at jeg har agp port, kommer ikke til å klokke kortet eller maskina, og nå må det kunne konkurere ut dette kortet på ytelse og pris (uten tanke på overklokkings egenskaper).

Lenke til kommentar

1.6NS gir en teoretisk maks på 1250Mhz

2.0NS gir en teoretisk maks på 1000Mhz

Tingen her er at mange sier at det er ett stort moment. Det er det ikke, du tjener MINIMALT for de 700 ekstra kronene, og du får bedre kort i omtrentlig samme prisklasse. Jeg tenker slik at det er bortkastet med 1.6NS så lenge prisen ikke er ganske nært 2 ns minnet.

PS: Det skal også sies det at NS på nVidia og ATI ikke kan sammenlignes, pga ATI presser minnetimingene før hastigheten, og nVidia satser mer på ren minnebåndbredde. Noen som er enig i denne konklusjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...