Simen1 Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Men er det virkelig like stor sjanse på å få overklokket en 3000+ til 2.7ghz som en 3500+? Syntes det høres ganske så utrolig ut at hvis det virkelig er tilfelle. Det er ikke så utrolig egentlig. Grunnen er at de er laget med samme kjerne. Samme kjerne har en tendens til å kunne klokke til de samme hastighetene. Det er ikke noen nyhets som gjelder kun for Athlon64, men som gjelder stort sett alle eldre CPU'er også med samme kjerne og stepping. F.eks: Athlon XP 1500+ til 2100+ med Palomino kjerne hadde alle en tendens til å kunne klokkes til ca 1,7GHz. Athlon XP 1700+ til 2800+ med T-bred B kjerne hadde alle en tendens til å kunne klokkes til ca 2,3GHz. Athlon XP 2500+ til 3200+ og Sempron med Barton kjerne hadde alle en tendens til å kunne klokkes til ca 2,2-2,3GHz. Pentium4 Northwood 1,6-2,2GHz med første stepping av northwood kjernen gikk som regel til 2,4-2,6GHz. osv. Dvs. det som hovedsaklig bestemmer hvor langt en CPU skal kunne overklokkes er kjerne og stepping. De individuelle forskjellene innenfor kjerne/stepping er vanligvis mindre enn +/- 5% så lenge vi snakker om identisk kjøling, spenning osv. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg trodde at man kunne være heldig med en winchester kjerne å få klokket f.eks en 3000+ ganske høyt. Men det som overrasker meg er at du nermest garanterer at jeg vil kunne klokke den like langt som en 3500+. Jeg trodde nemlig at 3000+ cpuen da hadde "strøket" på 3500+ hastighet og derfor ble solgt som 3000+. Er det ikke sånn det er? Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Til sjefen. Husk det er viktig å ha ett MB som kan låse AGP og PCI uavhengig av FSB. Samt muligheter til volt moding. Husk også at 754 finnes i 2 steppings og den du skal gå for har endelsen AR eller AX . Den har bedre stepping og mindre varmeutvikling i core. Eksempel på grei 754 pross. ADA3400AEP4AX NYHET AMD Athlon 64 3400+ 2.2GHz HT Socket754 1MB Cache, BULK ADA3400AEP4AX http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=47330 Test her http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=411 Endret 1. mars 2005 av tag1 Lenke til kommentar
miCro Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 OCZ brikkene som blir anbefalt her i tråden er på tilbud på netshop.no. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg trodde at man kunne være heldig med en winchester kjerne å få klokket f.eks en 3000+ ganske høyt. Men det som overrasker meg er at du nermest garanterer at jeg vil kunne klokke den like langt som en 3500+. Jeg trodde nemlig at 3000+ cpuen da hadde "strøket" på 3500+ hastighet og derfor ble solgt som 3000+. Er det ikke sånn det er? Først av alt: Jeg kan ikke garantere deg noen ting. AMD kan godt selge kjernene som 3000+ selv om de består på 3500+testen. Det lyder kanskje ikke logisk ut siden de kunne tjent mer på 3500+ men det har en markedsøkonomisk logikk likevel. AMD valgte å selge CPU'er helt ned til 3000+ fordi de kunne sette en lavere prislapp på disse enn på 3500+ og dermed få økt salget av totalt antall prosessorer. Produksjonslinjene er stabile og produserer et visst antall CPU'er per dag. Hvis de ikke får solgt CPU'ene på den hastigheten de maksimalt klarer så lønner det seg å selge de som billigere modeller fremfor å sitte igjen med et enormt lager av usolgte CPU'er til 3500+ (og intels tilsvarende 3.4-3,6GHz) har sunket nok i pris til at folk sakte men sikkert kjøper opp overskuddslagret fra tidligere. Det har noe å gjøre med binding av penger i lagerhold. Det samme ser man på GPU-produsentene. f.eks ATI solgte fullverdige 9800pro godkjente kjerner som 9800SE en stund. Nettopp for å få unna lagret. Det de gjorde var bare å slå av noen av pipelinene før salg. Så blandet de disse GPU'ene med GPU'er som hadde strøket på 9800pro-testen. Det var dette som gjorde at mange kjøpte 9800SE i håp om at de skulle være heldige å få en ekte 9800pro-godkjent kjerne, låse opp de avslåtte pipelinene og overklokke. Selv om 9800pro gikk som varmt hvetebrød (lav pris i forhold til ytelse i den tidens marked) så var det ikke nok til at de fikk solgt hele produksjonskapasiteten. Derfor innførte de 9800SE for å få solgt unna noe av lagret i en litt lavere prisklasse. Det er altså fullt mulig at AMD selger 3000+ selv om de har bestått både 3500+ og 3800+ testen. Til og med 4000+testen har nok blitt bestått av mange 3000+. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Ok da forstår jeg. Så det er en bitte liten sjanse for at jeg kan få en cpu som ikke kan klokkes noe særlig. Da går jeg for 3500+ for å være sikker. Da har jeg ihvertfall den hastigheten i box. Hvis ingen har noe imot msi hovedkortet er det bare rammen igjen. Er det noen som har noe imot den rammen jeg har valgt i oppsettet nedenfor? Jeg vil nemlig kjøpe fra komplett. I følge linken fra un0kai er det jo nærmest bortkastede penger å kjøpe bedre ram. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=13580 Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Kingston hyperX til 1800,- kjører på 2-2-2 timings OCZ pc3200 rev.2 platinum edition er på tilbud til 2095,- på Netshop. Med de brikkene får du utnyttet amd 3500+ maks Det er ikke snakk om mange kronene, siden du opplagt har penger, siden du går for en 3500+ Om du ikke har råd, så heller gå ned til en 3200+. Siden du mest sansynlig vil bruke en "10x multiplyer" ved overklokking. 3500+ leveres med 11x, noe som er litt i overkant. Mvh Øystein ps! lit rotete skrevet, men håper du ser poenget! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå