Gå til innhold

Ny ram/cpu/hk. 939 vs 754

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=13582

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=13580

Er det verdt 1000kr å gå for 939? Hvis man ser på TESTER ser man jo at 939 ikke yter bedre enn 754. (selv om den muligens overklokker litt bedre) Jeg vet selvfølgelig om at man kan kjøre ram i duel på 939 men dette yter jo veldig lite i praksis.

Grafikkkortet mitt er AGP og det holder lenge. Derfor vil jeg ikke ha nForce4 hovedkort. Det finnes vel "hybrider" men jeg har troen på at neste genrasjons skjerkort også kommer til å komme i agp. Neste deretter igjen er cpu og hovedkort uansett klart for utskiftnig.

Så er det virkelig verdt 1000,- å få 939 3800+ fremfor 754 3700+?

Eller er det kommentarer til oppsettene jeg har satt opp?

Edit: forandret på oppsettet etter annbefalninger.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD 64 3400+, socket 754 er et mye bedre kjøp etter ytelse/prisfaktor.

3700 er bare noen % raskere men koster ca. 1K mer så det så....

Du kan lese litt mer her:

http://www.behardware.com/art/imprimer/531/ ;)

Hei jarmo ;)

Linken du viser til er jo den samme som jeg viser til i første posten.

Men ved litt nærmere ettersyn på den linken yter jo 939 3500+ , 939 3800+ og 754 3700+ tilnærmet det samme! :ohmy: Da vil det jo sannsyligvis lønne seg med 939 3500+ ja......

Men hvor mye vil jeg tjene på å kjøpe ocz rammen da? Er det noe særlig å hente der fremfor "min" ram? Skal ikke overklokke annet enn med standard vifte og det skal være stabilt som et fjell. (orker ikke å restarte så fort pcen blir for varm)

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått ennå lavere i pris på CPU. Det er egentlig ikke så veldig stor ytelseforskjell på 3500+ og 3000+ heller. Kanskje rundt 20%. Prisen på 3500+ CPU'en er derimot nesten dobbelt så høy som for 3000+. Så hvis man tar brøken pris/ytelse bokstavelig så er klart 3000+ å foretrekke.

Overklokking er også å foretrekke for å forbedre pris/ytelseforholdet, men da må du sette ned hastigheten på din ram til 5/6 av HT-bussen og så overklokke. Hvis du kjøper ny ram som tåler høye hastgiheter så kan du nok kjøre 1/1, men den lille ekstra ytelsen er neppe verd prisen.

Lenke til kommentar

Nå ble det dessverre litt for teknisk for meg. :blush: Jeg har aldri overklokket annet enn cpu med vcore og fsb.

Jeg har byttet ut 939 cpu til 3500+. Dette gav jo ganske små ytelsestap og mer penger igjen i lommeboken.

Jeg kan ikke forstå at man kan tjene så mye i ytelse på å kjøpe ocz cl2.5 ram fremfor de jeg har valgt. Det eneste krevene dataen skal gjøre er spill og andre "vanlige" oppgaver.

Jeg tror ikke jeg vil kjøpe 3000+. Det blir litt for mye ytelsestap. Jeg har jo tross alt pentium 2.53Ghz nå. Vitsen med oppgraderingen blir borte.

Men jeg skal som sagt overklokke litt. dessverre forsto jeg ikke innlegget ditt om den biten Simen1

Men det største spørsmålet mitt er da: Vil dataen få noe betydelige bedre ytelser i spill ved å skiftet ut rammen jeg har valgt? Eller vil det ikke merkes i praksis?

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal prøve å forklare det på en annen måte.

Athlon64 3500+ (Winchester) lar seg overklokke til ca 2,6-2,7GHz.

Athlon64 3000+ (Winchester) lar seg overklokke til ca 2,6-2,7GHz.

Altså begge lar seg overklokke like langt men den ene koster mye mer.

Hvis man likevel skal overklokke så spiller det altså liten rolle for ytelsen hvilken CPU man velger.

CPU'ene har litt forskjellig multiplier. Dette må man ta hensyn til ved valg av komponenter:

3000+ har 9x multiplier og trenger altså 300"FSB" for å nå 2,7GHz.

3500+ har 11x multiplier og trenger altså 245"FSB" for å nå 2,7GHz.

Den billigste CPU'en krever altså et hovedkort som takler mye høyere FSB og ramhastighet for å klare 2,7GHz. Hvis du velger den billigste CPU'en bør du altså velge et hovedkort som er svært bra til overklokking. Velger du den dyreste CPU'en så er det ikke fullt så nøye.

Det samme gjelder ram. Å kjøre PC3200 value-ram på 300/"600"MHz er nærmest umulig. Å kjøre ram'en på 245MHz går nok dersom man har litt høy spenning på ram og dårlige timings som f.eks 3-4-4-9.

Det jeg mente med forrige post var at det går an å sette ned minnehastgiehten til PC2700 (166/"333"MHz) for så å overklokke den. Ved en "FSB" på 245MHz så vil din value-ram gå på 205/410MHz. Dette skal få helt finfint selv med normal timing på minnet. Du kan også kjøre den billigste CPU'en på 300"FSB" og minnet på 250MHz med dårlige timinger. Eventuellt gå ennå lengre i "underklokkingen" av minnet og sette hastigheten til PC2100-hastighet (133/"266"MHz). Da vil du med en 300MHz "FSB" få minnet til å gå på 200/"400"MHz, altså orginal hastighet. Jeg antar dette ble mye tall men la meg oppsummere alternativene raskt:

3000+@2,7GHz / 300"FSB" / 200MHz kingston ram med orginale timings.

3000+@2,7GHz / 300"FSB" / 250MHz ny, raskere ram.

3500+@2,7GHz / 245"FSB" / 205MHz kingston ram med orginale timings.

3500+@2,7GHz / 245"FSB" / 245MHz ny, raskere ram.

Den billigste CPU'en er 3000+ og den billigste løsningen med ram er å beholde din gamle kingston value ram. Min anbefaling er altså førstnevnte alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg antar dette ble mye tall men la meg oppsummere alternativene raskt:

Den billigste CPU'en er 3000+ og den billigste løsningen med ram er å beholde din gamle kingston value ram. Min anbefaling er altså førstnevnte alternativ.

Du har helt rett. Det ble mange tall. :!: Jeg bøyer meg i støvet over dine datakunnskaper:) Men disse oppsettene. Vil de gi like mange fps i et spill?

Jeg har allerede en venn av meg som vil kjøpe mitt gamle ram/cpu/hk. Så vil det ikke være minst risikofyllt for meg å kjøre med denne løsningen? Jeg vet som sagt ikke så veldig mye om overklokking. Jeg vil klokke den opp og kjøre fjellstabilt.

Så når du sier at jeg må ha et HK som takler mye overklokking blir jeg litt skeptisk. Er selvfølgelig villig til å betale litt ekstra for sikkerheten om at jeg skal slippe å få en pc som restarter og fryser i tide og utide.

Vet at hovedkortet jeg har valgt skal være rimelig godt. Men vil jeg tjene mye på å velge annen RAM? Eventuelt kunne klokke høyere?

Men takk igjen for at du forklarer så nøye. Nå lærte jeg noe nytt i dag. :yes:

Lenke til kommentar

Vil de gi like mange fps i et spill?

Ja, CPU'en går på 2,7GHz i alle tilfellene så antall FPS i spill vil være ganske så likt med alle oppsettene. Poenget var å få mest mulig ytelse for minst mulig penger ved å redusere prislappen. Hvis du velger det dyreste alternativet så får du fortsatt samme ytelse.

Det med hovedkort som takler mye overklokking handler om å velge et brikkesett som ikke gir ustabiliteter allerede ved minimal overklokking eller hovedkort som ikke har valg for FSB eller CPU-spenning i det hele tatt. Det handler altså om å finne et hovedkort som er stabilt og justerbart nok.

Lenke til kommentar

For det første: hvis du skal overklokke, så bør du ha et hovedkort som har låst PCI/AGP-frekvens. Det er mulig at VIA-chipen støtter det med Athlon 64, men det gjorde ikke det med Athlon XP. Da måtte man ha et nForce hovedkort.

For det andre: uansett hva du oppgraderer til nå, så blir det temmelig lik ytelse (socket 754 vs. 939), og en ganske markant forbedring fra den Intel´en du har nå. Slik sett stiller de likt. Når det gjelder oppgradering i framtiden, så har jeg bare dette å si: med mindre du har tenkt å legge ut 2000,- kr på et MEGA-fett hovedkort nå, så kan du like gjerne oppgradere både hovedkort og CPU neste gang du skal oppgradere.

Socket 754 (nForce3?) og Athlon 64 3400+ ser ut til å være et veldig bra kombinasjon.

Beklager alle tekniske feil denne posten evt. inneholder. Jeg uttaler meg rent prinsippielt nå.

EDIT: stavefeil

EDIT 2: jeg anbefaler Athlon 64 3400+ med 512 KB cache (ca 2000,- kr). De med 1 MB cache var svindyre, og har ikke bedre ytelse i praksis.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Som Simen1 sier her så lønner det seg økonomisk å kjøpe Winchester 3000+, og den overklokker like langt som en 3500+. Men ikke alle hovedkort som takler en "FSB" (HTT) på 300 MHz stabilt. Dessuten så er det heller ikke alle Athlon64 CPU'er som overklokker til 2.6/2.7 Ghz heller, noen stopper på 2.2 Ghz...

Så hvis du skal være helt sikker, så burde du velge 3500+. OCZ brikkene jeg nevnte er verdt pengene spør du meg, også kan du overklokke mer med dem.

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er om du vil at systemet skal kunne oppgraderes senere. Da vil ett hovedkort med nForce4 Ultra chipset være ett bedre valg. Men da må du bytte ut ditt AGP baserte skjermkort til ett PCI-E basert. MSI K8N NEO4 Platinum er da ett alternativ.

Som du sikkert vet så er skjermkortet viktigst for spill ytelsen, så ikke glem dette i denne sammenhengen. Lykke til :)

Edit : Du vil få ganske mye bedre ytelse i spill ved å gå fra en P4 2.53 opp til A64 3500+, så vil påstå at det er verdt pengene ja ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Bortimot alle de Athlon64'ene som er i salg nå har winchester kjerne. Det er disse som klokker best og som regel klarer 2,5-2,7 GHz med standard kjøler og litt ekstra spenning. De tidligere utgavene som var basert på Clawhammer eller Newcastle kjerene var ikke så klokkevillige og klokket normalt bare til 2,2-2,4 GHz.

Eksempelet mitt med 2,7GHz var mest for å illustrere hvordan FSB og minnehastighetene ville bli, men det er ikke noe galt i å f.eks klokke CPU'en til 2,6GHz med samme innstilligner hvis det er så mye den lar seg overklokke.

Teknikken med overklokking kjenner dere sikkert godt fra før, men noe av hensikten med testingen er at man skal finne det punktet der CPU'en blir ustabil og så klokke den ned litt for å sikre stabiliteten. F.eks om CPU'en din viser seg å nå 2,65GHz så er det fornuftig å klokke den ned til 2,6GHz for å sikre stabiliteten.

Lenke til kommentar

Men er det virkelig like stor sjanse på å få overklokket en 3000+ til 2.7ghz som en 3500+? Syntes det høres ganske så utrolig ut at hvis det virkelig er tilfelle.

Hadde planlagt å kjøpe fra komplett da jeg har et godt forhold med de. Kan ikke se at de har disse ocz brikkene som blir snakket om inne. De har derimot DISSE som har samme timings. De vil vel være like gode?

Så systemet mitt vil garantert ende opp med flere fps i spill og generelt raskere pc med disse brikkene?

Det systemet jeg har er allerede så godt som solgt så mye ram-brikker må kjøpes uansett :yes:

Som sagt så har jeg ikke lyst å bytte ut mitt 6800gt AGP enda.

Lenke til kommentar

her kan du lese litt om timings vs. båndbredde... Som du ser er det ikke store forskjellene ute å går....

det er mye flaks inne i bildet om man får en god overklokker eller ikke, men generelt sett så overklokker alle winchesterne meget bra... og merkelig nok er grensa rundt den samme på de fleste, men en 3000+ må ofte ha litt mer spenning enn en 3500+

Men noe jeg har lurt litt på selv er om dagens HK (neo2/neo4/dfi nf4) vil kunne støtte dual core når dette kommer.. Noen som har peil på dette???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...