Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan oppnå best mulig trådløst ADSL?

Anbefalte innlegg

I og med at jeg er fryktelig fersk når det gjelder nettverk og trådløst Internett, henvender jeg meg til noen som kan bedre enn meg.

Jeg har nettopp bestilt meg ny bærbar PC, og ønsker trådløst ADSL.

Dette er maskinen jeg har bestilt:

Acer TM 4602WLMi/PM 740/15.4"/1024MB/ATIX600-64/80GB/DVD-Dual/WLAN/XP Pro

Følgende står oppført under Nettverkstilknytning:

Nettverkstilknytning: Nettverksadapter

Datakjedeprotokoll: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g

Tilpassede standarder: IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED

Protokoll for fjernstyrt administrasjon: DMI 2.0

Trådløs NIC: Intel PRO/Wireless 2200BG

Jeg har følgende spørsmål:

1. Etter hva jeg har forstått trenger jeg nå en ruter. Eller trenger jeg en switch? Et svar hadde vært fint...

2. Uansett om jeg trenger ruter eller switch: Hvilken type/hvilket merke vil dere anbefale? (Vær gjerne svært konkrete)

3. Jeg har lest om både 11 Mbps, 54 Mbps og 108 Mbps. Har dette noe å si? (ADSL-hastighet hos meg er 1024/256 kbps)

4. Er det noe annet enn ruteren/switchen dere anbefaler for at nettet skal være raskere?

Jeg vet det er mye å be om, men jeg ønsker meg altså en anbefaling når det kommer til å få best mulig trådløs tilkobling til nettet. Om dere vil nevne annet enn det jeg har spurt om - sett i gang!

Selvsagt er det en fordel om løsningen vi snakker om ikke er altfor kostbar, og at nettverket ikke er alldeles for vanskelig å sette opp.

Til slutt kan jeg nevne at jeg bor i en vanlig enebolig. To etasjer, for det meste trevegger. Jeg vil gjerne ha tilgang fra alle husets hjørner :)

På forhånd takk for all hjelp!!!

- thesulzeer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen internett-leverandører (ISP) "låner" bort sine trådløse routere. Greit å sjekke med ISP'en din. Hvis dem ikke låner bort, kan du skaffe deg en. Koster ca.350-500 kr. Spørs merke og hastighet.

1.Du må ha en trådløs router eller et aksesspunkt, helt klart. Og ikke en Switch.

2.Jeg vil anbefale 3Com router.

"3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps"

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL

Komplett har ikke flere 11 Mbps 802.11b 3com routere.

3.Fra det du har skrevet, så støtter bærbaren IEEE 802.11g som har en maksimal båndbredde på 54 Mb/s. Internetten din vil ikke gå fortere om du kjøper 3com router til 54 Mbps, ettersom internett-linja di er på 1024/256 kbps.

3. Jeg har lest om både 11 Mbps, 54 Mbps og 108 Mbps. Har dette noe å si? (ADSL-hastighet hos meg er 1024/256 kbps)

Du tjener kun når du overfører store filer, dokumenter, filmer osv fra pc til pc via trådløs nettverk når du bruker 3com routern som er nevnt her.

4.

4. Er det noe annet enn ruteren/switchen dere anbefaler for at nettet skal være raskere?

Hvis du vil ha raskere internett, må du oppgradere ADSL-linja di.

Smartcall.no ,firstmile.no og dataguard.no er noen av IPS'ene som kan levere 8 mbits adsl linje.

Er det trevegger så går det som regel bra. Routeren bør plasseres midt i huset.

Lenke til kommentar

Hei.

1-2. Du trenger en router, og jeg vil anbefale http://www.linksys.com/products/product.as...cid=35&prid=601

som er en linksys WRT54G. Denne er helt grei, har ikke hatt noe tull med denne.

3. IEEE 802.11g. Dette stiller som 54mbps, og støttes av både nettverkskort og router. Spiller ingen rolle i forbindelse med internett, men hvis du skal spille over nettverk eller over internett kan du oppdage at responstiden blir noe høyere, spesielt hvis du krypterer signalet. Trådløst er generelt tregere enn via kabel, men greit nok til surfing og moderat overføring av filer.

4. Dette burde rekke, men dersom routeren har problemer med å rekke gjennom veggene i huset dersom du absolutt skal sitte for langt unna kan du kjøpe et accesspunkt slik at du får utvidet rekkevidden på nettverket :D

Den routeren der er enkelheten selv å sette opp, uansett om du vil kryptere eller kjøre begrensing på tilgang via mac, og den koster ikke skjorta. Bedre å kjøpe en router du vil plages lite med og som er stabil enn å plages vanvittig. har sett Topcom routere hvor 3 stk har dødd på en uke. Det kan ikke sies å være stabilt :)

Edit: Postet samtidig som karen over meg, men det ser ut til at vi har kommet fram til det samme :)

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Er den ene av de to ruterne som er nevnt her bedre enn den andre? Eller spiller det ingen rolle hvilken jeg kjøper? Ser at for eksempel Multicom og Mpx kjører hardt på d-link - er dette noe?

Det fungerer greit for meg å gi en tusenlapp (eller enda litt mer) for en skikkelig kvalitetsruter jeg vet vil fungere.

Alle er velkomne til å komme med anbefalinger ;)

Lenke til kommentar

Min 3Com 54Mbit router ca. halverer mi internett hastigheit.

Det kan hende pc'en og routeren ikkje er heilt på bølgelendgde.

Måtte bruke kabel for å laste ned ny drivar sidan trådlaus forbindelsen

kuttar etter nokre få minutt.

Ny drivar på pc og ny firmware på router hjalp ikkje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...