jering Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Har lest endel tråder ang. IKT-utdanning og sett at mange stiller seg negative til jobbmuligheter etter lærlinge-tiden for IKT-driftsfag. Dette mener jeg kommer helt an på personens kunnskapsnivå og hvor man har vært lærling. Det er forskjell på å være lærling hos en liten dataforretning med 2-3 ansatte som selger og har support på PC-utstyr, og det å være lærling hos en større organisasjon. Selv er jeg snart ferdig med læretiden i en større organisasjon der det er ca. 1500 ansatte og hvor IT-avdelingen har ansvar for ca. 1200-1500 PC`er. Serverparken er på 30+. Har iløpet av læretiden tatt 2 Microsoft-sertifiseringer, og håper å få til 2 til innen sommeren slik at jeg får tittelen MCSA. Organisasjonen jeg jobber i har driftsavtale med et eksternt firma på når det gjelder servere, brannmur og større nettverks-komponenter. Har derfor vært med teknikere fra dette firmaet på forskjellige oppdrag hos oss, og lært veldig mye. Innen læretiden er over har jeg tenkt å levere CV og ta en samtale med lederen i det eksterne firmaet for å høre om mulighetene for en praksis der med håp om noe fast etterhvert. Har en av deres teknikere, samt IT-sjefen der jeg jobber som referanser. Så er spent på hvordan dette går... Håper å kunne få en jobb der og bygge min videre kompetanse/utdanning på sertifiseringer fra bla.a. Microsoft og Cisco. De 2 sertifiseringene jeg har tatt er bestått etter selvstudium, har ikke fått noe dekket. Poenget med denne posten var å fremheve at mulighetene etter å ha fullført lærlinge-løpet innen IKT-driftsfag vil være veldig forskjellige. Om andre har tanker/synspunkter rundt dette er det høyinteressant å få lese de Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Tingen er at mange arbeidsgivere krever høyere utdannelse fra de ansatte. Dette kan de fint kreve nå fordi arbeidsmarkedet er som det er. Forresten så synes jeg ikke den organisasjonen du jobber i er så stor Her jeg jobber er det ca 17-18000 ansatte, og rundt 10000 PC'er. Serverparken er på 200+ Lenke til kommentar
jering Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Tingen er at mange arbeidsgivere krever høyere utdannelse fra de ansatte. Dette kan de fint kreve nå fordi arbeidsmarkedet er som det er. Forresten så synes jeg ikke den organisasjonen du jobber i er så stor Her jeg jobber er det ca 17-18000 ansatte, og rundt 10000 PC'er. Serverparken er på 200+ Alt er relativt Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Problemet med lærlingetiden er at resultatet er så veldig forskjellig, og disse forskjellene kan ikke dømmes ut i fra en karakter. Kanskje du har jobbet i et stort firma, men du har kun fått lov til å bære pcer? Kanskje du har jobbet i et lite firma, men du har jobbet på lik linje med alle andre? Kanskje du har jobbet i et stort firma og fått ansvaret for større oppgaver? Kanskje du har jobbet i et lite firma, men du har kun fått lov til å bytte toner kassetter? Lærlinger sliter veldig ofte på førstesortering av CVer. Dette har resultert i at de aller fleste som søker og får jobb har gjort det fordi de har relasjoner (også sant for de med mange års utdannelse, men spesielt for lærlinger). De aller fleste arbeidsgivere ser som regel etter 2 ting: Hvor mange års utdannelse har søkeren og Hvor mange års arbeidserfaring har søkeren (gjerne i den rekkefølgen). Et annet problem (spesielt i det kommunale) er at lønn ofte beregnes ut i fra hvor mange års relevant utdannelse du har (for nyutdannede). Dette er jo selvfølgelig surt dersom du starter likt med og kan mer enn en som har tatt bachelor "i et eller annet". Begge har 3 års "utdannelse", men vedkommende som har tatt bachelor vil som regel alltid ha høyere lønn (og stige kjappere). Slik jeg ser det så er det 2 veier ut av massen med ikt driftsfag utdannede som ikke skiller seg ut 1: Du tar opp fag og går mot bachelor på deltid. Denne veien er riktignok utrolig kjedelig (synes jeg) så jeg vil ikke diskutere den mer her. 2: Du tar sertifiseringer (gjerne med tilhørende kurs betalt av arbeidsgiver da en del synes dette teller mer). Fordelen her er at du lærer deg ting du kan bruke i jobbsammenheng fra dag 1. Her er det og muligheter for å få betalt mye av arbeidsgiver om du feks binder deg til bedriften i X år. Et populært mål for mange er MCSA/MCSE/CCNA, mens de som har ambisjoner ikke stopper der men tar Cisco sine Professional level sertifiseringer (Som regel CCNP, men CCSP / CCDP / CCVP er og mulige mål) i tillegg. Har man MCSE og CC** stiller man sterkt dersom de er basert på faktisk kompetanse og ikke pugging. Om man virkelig har mye fritid og penger man vil kaste bort så blir målet ofte CCIE R&S. Har man den (eller en annen CCIE variant) burde ikke jobbtilbud eller lønningsnivå lenger være et problem, men veien er lang, dyr og slitsom. Men hva skal man gjøre uten ambisjoner? Det er 46 som har klart det før deg i Norge per i dag, så det er ingen grunn for at du heller ikke skal klare det (Jeh, det finnes mange spesialiseringer som er "inn" akkurat nå, men disse skifter fort så jeg gidder ikke liste de. Microsoft og Cisco kompetanse har det vært bruk for lenge, de er ikke blaff som kommer og går. Er så kjedelig om man ser "Citrix" over alle jobbannonser, for å så finne ut at det ikke lenger er behov den dagen du er ferdig med utdannelsen. ) Lenke til kommentar
jering Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Jalmar: Takker for et veldig bra svar Jobber med CV`en for å få den veldig oversiktlig, men samtidig utfyllende. Mener selv at jeg har fått vært med på veldig mye der jeg jobber nå. Var f.eks. med 2 teknikere på overtid til 01.30 en gang, fikk riktignok pryl for "litt" mer overtid enn hva som er tillatt men ;p Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Så lenge du ikke er organisert så går det alltid greit I sommer hadde jeg i perioder mer overtid enn vanlig tid på timelistene mine. Blir penger av slikt. Fordelen ved å jobbe mye overtid som lærling er jo at man korter ned hvor lang lærlingetiden blir. Kjenner en som tok lærlingetiden på litt over et år. Glemte å nevne det i forrige post, men de som tar noe på si (feks MCSA) viser bra initiativ til å gjøre noe utenom det som er påkrevd. Mange arbeidsgivere som ser etter de som gjør mer enn hva de blir fortalt. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) for en gangs skyld noe jeg tror heller lite på... Fordelen ved å jobbe mye overtid som lærling er jo at man korter ned hvor lang lærlingetiden blir. Kjenner en som tok lærlingetiden på litt over et år. Hvor i huleste har du det ifra? Kan ikke huske å ha lest i noen regler at du kan velge og ha opp til 2 år, men heller at du skal ha 2 år, hverken mer eller mindre.. Endret 28. februar 2005 av Ueland Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Kan dessverre ikke referere til noe skriftlig da dette var noe vi ble fortalt når jeg gikk IKT selv for noen år tilbake. Saken er slik at du skal ha 2 års arbeidserfaring, men dette regnes i timer, ikke dager. La oss si du skal jobbe 1900 timer totalt, noe som tilsvarer 2 vanlige arbeidsår. Grunnen til at det er slik (Om ikke noe er endret siden jeg tok faget, noe jeg ikke tør påstå) er at man ikke skal kunne jobbe 3 timer daglig i 2 år for å få fagbrevet. Alle skal ha omtrent like mange timer praksis, og da ville det ha vært urettferdig om noen kunne ha jobbet mindre enn andre og fått samme bevis. En venn av meg startet lærlingetiden i slutten av Juli og var ferdig rett før jul året etter. Han var heldig og fikk en arbeidsplass der han kunne jobbe så mye overtid han ville, fikk valget mellom å ta ut overtidstimene som penger eller korte ned lærlingetiden. Jeg vet det kommunale har strengere retningslinjer for akkurat dette. En annen i min klasse som fikk jobb hos fylkeskommunen og det eneste han fikk der var +-10 timer fleksitid. Overtid av noe slag utover det var forbudt. Selv gikk jeg rett på høyere utdannelse etter IKT så har ingen personlig erfaring med systemet. Men som sagt, dette er noen år siden. Kan godt være de har endret reglene til feks "240 arbeidsdager, 8 timer hver dag" siden den gang. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Såvidt jeg vet må man jobbe i 2 år i år, ikke i dager. Jeg begynte f.eks 18. august - så da skal jeg jobbe til 18. august i år. Det med at man ikke skal kunne jobbe 3 timer daglig, blir luket bort ved at alle bedrifter må være godkjent som lærlingbedrifter for å få ha lærlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå