Gå til innhold

Kan jeg bli flyver hvis jeg går allmenn?

fxwz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk å ha gode karakterer og god fysikk hvis du ønsker å satse på å bli jagerpilot.

Hvor gode? Jeg har lyst til å bli flyger i forsvaret, men tenkte mer på å bli helikopter-pilot. Uansett er vel ikke karakterene det aller viktigste, så lenge man ikke er helt håpløs da.

Lenke til kommentar

Karakterer kan ofte være første "silingskriterie" fordi det er enkelt og praktisk. I alle tilfeller er det koordinasjon, og helsa som er det kritiske for flygere. Bedre karakterer kan man alltid klare om man bare gir alt, det er verre med feilfri rygg, feilfritt syn, ingen antydning til sykdommer, osv. Denne uttalelsen kommer på bakgrunn av at en venn av meg var med i opptaket til jagerflypilot for et par år siden.

Dersom man velger å kjøpe utdannelsen i utlandet er nok sjansen for å slippe igjennom noe større enn om man skal bli håndplukket i forsvaret.

Lenke til kommentar

Litt surt å bli flyver i forsvare da...

Du må jo liksom tjenestegjøre i 10 år etter på eller noe sånt, for at forsvare skal få litt tilbake for at du har blitt utdannet som flyver...

Hvor er, hvor er Leifen :fun:

Endret av Izor
Lenke til kommentar
Litt surt å bli flyver i forsvare da...

Du må jo liksom tjenestegjøre i 10 år etter på eller noe sånt, for at forsvare skal få litt tilbake for at du har blitt utdannet som flyver...

Ikke noe surt med det da! Du er sikret jobb, grei lønn og tross alt en solid arbeidserfaring. Husk at flygerutdanningen koster utrolig mye, mens i forsvaret får du den gratis. Så litt pliktjobbing skulle jo nesten bare mangle....

Sist jeg hørte hvor mye en flygerutdanning kostet var det +/- 600 000.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer du deg inn i luftforsvaret som flyger (noe som er særdeles tøft), så får du ihvertfall betalt all opplæring, noe som har en verdi på flere hundre tusen. Og ettersom forsvret bestiller inn flere helikopter som følge av nye fregatter kan dette medføre større mulighet for å bli helikopterpilot. Men det blir tøft, så lykke til ;)

Lenke til kommentar
Husk å ha gode karakterer og god fysikk hvis du ønsker å satse på å bli jagerpilot.

Hvor gode? Jeg har lyst til å bli flyger i forsvaret, men tenkte mer på å bli helikopter-pilot. Uansett er vel ikke karakterene det aller viktigste, så lenge man ikke er helt håpløs da.

Karakterene er veldig viktige og kravene er veldig høye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...