fxwz Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Ja, imorgen er den store dagen, så jeg blir nok nødt til å velge allmenn, men har jeg noe mulighet for å bli flyver da? + Hvordan er det med jobb som omhandler data? Etterspurt, eller liten interese? Lenke til kommentar
starfish Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Min bror gikk almenn, han er flyger. Så svaret er ja. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Tror almenn er retningen du bør gå hvis du har planer om å bli flyger. Lenke til kommentar
starfish Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Ja, det er mye matte i flyveryrket. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Hvis du tenker på luftforsvaret så bør du gå allmen, også greit å vite at du må ha perfekt syn (ikke operert) og det gjelder også fargesynet. Husk å ha gode karakterer og god fysikk hvis du ønsker å satse på å bli jagerpilot. Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Når du skal ble flyver er det anbefalt at du tar 2mx og 2fy på VGS, noe du ikke får tilbud om på yrkesfaglig så vidt jeg vet. Så allmen er defnitivt det best Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Husk å ha gode karakterer og god fysikk hvis du ønsker å satse på å bli jagerpilot. Hvor gode? Jeg har lyst til å bli flyger i forsvaret, men tenkte mer på å bli helikopter-pilot. Uansett er vel ikke karakterene det aller viktigste, så lenge man ikke er helt håpløs da. Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Karakterer kan ofte være første "silingskriterie" fordi det er enkelt og praktisk. I alle tilfeller er det koordinasjon, og helsa som er det kritiske for flygere. Bedre karakterer kan man alltid klare om man bare gir alt, det er verre med feilfri rygg, feilfritt syn, ingen antydning til sykdommer, osv. Denne uttalelsen kommer på bakgrunn av at en venn av meg var med i opptaket til jagerflypilot for et par år siden. Dersom man velger å kjøpe utdannelsen i utlandet er nok sjansen for å slippe igjennom noe større enn om man skal bli håndplukket i forsvaret. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Litt surt å bli flyver i forsvare da... Du må jo liksom tjenestegjøre i 10 år etter på eller noe sånt, for at forsvare skal få litt tilbake for at du har blitt utdannet som flyver... Hvor er, hvor er Leifen Endret 7. mars 2005 av Izor Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Litt surt å bli flyver i forsvare da...Du må jo liksom tjenestegjøre i 10 år etter på eller noe sånt, for at forsvare skal få litt tilbake for at du har blitt utdannet som flyver... Ikke noe surt med det da! Du er sikret jobb, grei lønn og tross alt en solid arbeidserfaring. Husk at flygerutdanningen koster utrolig mye, mens i forsvaret får du den gratis. Så litt pliktjobbing skulle jo nesten bare mangle.... Sist jeg hørte hvor mye en flygerutdanning kostet var det +/- 600 000. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Før September 11 var jo også flyselskaper som SAS innstilt på å betale utdannelsen, såfremt du bandt deg til så og så mange år. Er det helt slutt på det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Kommer du deg inn i luftforsvaret som flyger (noe som er særdeles tøft), så får du ihvertfall betalt all opplæring, noe som har en verdi på flere hundre tusen. Og ettersom forsvret bestiller inn flere helikopter som følge av nye fregatter kan dette medføre større mulighet for å bli helikopterpilot. Men det blir tøft, så lykke til Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Her er det informasjon om utdanningen til å bli flyger i forsvaret, og krav som stilles. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Husk å ha gode karakterer og god fysikk hvis du ønsker å satse på å bli jagerpilot. Hvor gode? Jeg har lyst til å bli flyger i forsvaret, men tenkte mer på å bli helikopter-pilot. Uansett er vel ikke karakterene det aller viktigste, så lenge man ikke er helt håpløs da. Karakterene er veldig viktige og kravene er veldig høye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå