Gå til innhold

p4 80grader+ (bekymret)


frediko

Anbefalte innlegg

heisann

 

jeg har en relativt ny prosessor som er festet med kjøleribbe og vidte som kom med prosessoren (p4 3,2 ghz) til tider kommer denne under load opp i 78-81 grader (et par ganger 83) og da piper det fælt og jeg lagrer det jeg jobber med og skrur av maskinen.

 

-er dette en slags obvious feil som at ting er montert feil eller?

-kan det være en feilinnstilling i bios? volt eller noe?

-skal ikke p4 være umulig å få så varm? kunne kjøre uten vifte og ikke bli så varm?(stepdown)

-om jeg bytter kjøleribbe/vifte - er det en enkel operasjon? ternger jeg spesialutstyr for å ta av rester av kjølepasta etc? er det bare å dra kjøleribba av cpu'en?

-kan jeg ta av kjøleribbe og feste den samme på igjen uten å legge på mer/ny kjølepasta?

 

jeg har abits eget kontroll program "abit eq" tror jeg det het gående og sjekke temperatur og slikt, de rare er at når det er startet roer vifta på cpuen seg ned voldsomt og den starter opp igjen voldsomt når jeg skrur av programmet. (den kommer allikevel opp i 80 grader uten at det programmet er startet)

 

idle temp er alt fra 57-67

den er ikke klokket

 

jeg har prøvd å ha en stoooor (40cm bred) vifte stående rett inn i kabinettet uten at det har hatt en effekt på temperaturen (muligens litt varmere)

 

på forhånd takk for all hjelp jeg kan få

mvh

 

fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt kjølepasta som fulgte med? Ville prøvd litt Arctic Silver 5... Over 80c er ikke sunt. Har du følt på grillen mens PC'en er på. Ved 80c burde du svi fingrene etter 5 sek... Er den virkelig så varm burde du ta den av og montere den på nytt, stramme skruene jevt etter tur slik at kjøleren sitter flatt mot CPU'en... Og ja, påfør ny pasta ved remontering.

Lenke til kommentar

Slenger meg på ADT; så høy temp tyder på dårlig kontakt mellom prosessor og kjøler. Fjern pasta/pute, rens med isopropanol og smør på et tynt lag med ny pasta. Husk at pastaen kun skal tette de mikroskopiske ujevnhetene i metallet, ikke ha på for mye!

 

Har du kjent på kjøleribba når termometeret viser 80 grader? Tviler på at den er særlig varm.

Lenke til kommentar

oki, skal prøve å ta på kjøleribba når jeg kommer hjem. skal også kjøpe inn litt kjølepasta og prøve å feste sakene på ny... hmmm. dette blir prosjekt.. hehe... menne... isopropanol? hva er det og hvordan brukes det? jeg er litt redd for å ødelegge prosessor når jeg tar av kjøleribba. skal jeg ta av cpu fra hovedkort før avmonterer kjøleribba?

 

ser det er mange som nevner støv på andre tråder så skal teste å fjerne litt støv også...

Lenke til kommentar

ahh.. visste den tønna med 96 ville komme til bruk ein dag :p

fikk ikke sjekka prosessoren i går men i løpet av uka forhåpentligvis... var nesten umulig å bruke nå pc'en..

 

dette forklarer fremdeles ikke hvorfor ikke p4 gjør som den skal gjøre, nemlig å sakke ned (stepdown)?? fungerer det ikke? burde jo egetnlig være umulig å komme opp i slike temperaturer da eller?

Lenke til kommentar
Isopropanol er en alkohol. Effektivt til å fjerne limrester dersom det har sittet en sk "termisk pute" på originalkjøleren. Du kan evt bruke 96 fra barskapet...

96 i barskapet? Å... Mener du den hvite smuglersprit-tønna ved siden av XO cognac'en? For et sivilisert samfunn vi lever i gitt :p

Lenke til kommentar

Om du finner ut at du vil fjerne kjølepastaen så fungerer Q-tips og Isopropanol(Kondensfjerner) perfekt.

 

80 grader er altfor høyt, ville for min del prøvd og tatt av kjøleribba deretter sette den på igjen. Er kjøleribba de varm?

Om den ikke har tegn til varme i det hele tatt så tyder det på dårlig kontakt mellom kjøleribbe og CPU. ;)

Lenke til kommentar

åh.. ja... at eg ikje tenkte på det... er jo mye mer logiskt at kjøleribba er kald enn varm egentlig... om den var varm hadde den jo fungert akkurat som den skulle, og da hadde det vært veldigveldig mystiskt om den ikke klarte å holde en uklokka prosessor litt nedpå ja...

har enda ikje fått sjekka den derimot - to be continued... komme til å stikke på datakjeden nede i byn og kjøpe pastaen arctic silver 5 eller ka det va..... men ser ikje ut til at de har isopropanol.. noen tips kor ei får det? e det virkelig nødvendig? eller går det å skrape av med tørr klut som noen sier?

 

glede meg til kald kald prosessor.... eh... eller noe sånn.... i hvert fall til å slippe all pipingen hver gang den slite....

 

hepp hepp

fredrik

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hvilken socket du har på hovedkortet ditt

en del kan være litt vanskeligere og montere enn andre

en må være velsig nøye med monteringen av foreksempel LGA775 socket

det er ofte små forskjeller som gjør susen...men disse er en bra huskeliste!

 

1/ Ny kjølepasta Termisk Pasta

 

2/ Ikke for varmt i rommet du er i (Varmekabler?)

 

3/ Feil montert..kan hende Kjøleribben ikke sitter godt nokk i socketen

 

4/ Kanskje du skulle tenke på og skifte Kjøleribbe? det har jeg gjort med glimrende resultat:-)

 

5/ Lite Vifter i kabinettet er ofte en årsak....og liten plass pc'en din kan være en viktig årsak.

 

6/ Står pc'en din trangt, inneklemt, med dårlig tilgang til luft?

 

Lykke til

Endret av Sarumann
Lenke til kommentar

Var slik med min p4 3.0Ghz også! også folk som jeg kjenner med denne prosessoren har hatt problemer med tempen. min kom opp på 75-78 grader under spilling. prøvde først med kjølepasta, men det hjalp ikke mye. så kjøpte jeg meg ei ny CPU-vifte, og vips! tempen gikk ned til 38-39 grader under spilling! :D

Endret av Pentium-Power
Lenke til kommentar
Og jeg lurer forsatt på, er ikke rødsprit like brukbart som isopropanol? :)

Nei, blir ikke like bra det, rødspriten legger igjen en hinne.

Isopropanol= kondensfjerner= bensinstasjon.

 

Altså din nærmeste Esso, Statoil. Hydro Texaco, e.l har det. Kpster 15-20kr ;)

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hvilken socket du har på hovedkortet ditt

en del kan være litt vanskeligere og montere enn andre

en må være velsig nøye med monteringen av foreksempel LGA775 socket

det er ofte små forskjeller som gjør susen...men disse er en bra huskeliste!

 

1/ Ny kjølepasta Termisk Pasta

 

2/ Ikke for varmt i rommet du er i (Varmekabler?)

 

3/ Feil montert..kan hende Kjøleribben ikke sitter godt nokk i socketen

 

4/ Kanskje du skulle tenke på og skifte Kjøleribbe? det har jeg gjort med glimrende resultat:-)

 

5/ Lite Vifter i kabinettet er ofte en årsak....og liten plass pc'en din kan være en viktig årsak.

 

6/ Står pc'en din trangt, inneklemt, med dårlig tilgang til luft?

 

Lykke til

hei

 

socket 478...

hovedkortet er et abit ic7-g (ikje heilt fornøyd med det, NB-vifta stopper opp og bråker masse)

 

kjente litt på kjøleribba i går, men da var den ikke så varm og tempen va på sitt laveste (58grader)

kunne fint holdt fingra på i all evighet, men kjente den var varm liksom - type dusjvannvarmt...

 

hmmm.. så at det var mye støv under vifta mot kjøleribba, skal prøve å fjerne litt av det, men planen nå er å kjøpe helt ny både kjøleribbe og vifte, deiligt å ha helt fresht... noen gode anbefalinger som er safe? skal ikke overklokke så trenger ikke supervifta2000xxxxextreme.

 

som sagt, det er ikke luftingen i pc'en som er feil (eller mulig den er helt feil, men ikke den som gir så høy varme på prosessor) siden jeg prøvde med ei gedigen husholdningsvifte på full orkanstyrke rett i kabinettet :p

 

er litt trøblete dette med støv egentlig, skjønner ikke hvorfor jeg alltid har så mye av det...

 

tusen takk for all hjelp

 

fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...