Gå til innhold

soloppgang ved mjøsa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Bildet er forsåvidt helt greit, men jeg syns solen fikk en litt spesiell form... :hmm: Bildet er også litt uskarpt noen plasser. "Solflekkene/refleksjonene" syns jeg ble litt forstyrrende, men det er kanskje meningen at de er der.....

Men som sagt helt greit bilde :yes:

Stå på videre!

Lenke til kommentar

Aj, de røde flekken var ikke så veldig fine, kanskje fordu de hadde en rosa/rød farge og det var mange av dem.

Ellers er bildet som sagt uskarpt, veldig mye er uskarpt faktisk. Husene, fjellene osv.

Selv synes jeg at det blir en del av solnedgangsbildene, og selv om at det var et kjempefint motiv var ikke det så orginalt.

Lenke til kommentar
Aj, de røde flekkene var ikke så veldig fine, kanskje fordi de hadde en rosa/rød farge og det var mange av dem.

Ellers er bildet som sagt uskarpt, veldig mye er uskarpt faktisk. Husene, fjellene osv.

Selv synes jeg at det blir en del av solnedgangsbildene, og selv om at det var et kjempefint motiv var ikke det så orginalt.

Er enig der!

Lenke til kommentar
Aj, de røde flekkene var ikke så veldig fine, kanskje fordi  de hadde en rosa/rød farge og det var mange av dem.

Er enig der!

Også enig...

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at de solflekkene skal være der. Og jeg er veldig nybegynner så det er selvsagt ikke superbra. Hvordan kan man hindre at man får disse solflekkene da?. tok bildet rett mot solen.

Kameraet er ett HP Photosmart R707.

EDIT: Grunnen til at bildet er uskarpt er vel kanskje fordi det er komprimert så mye. originalen tar jo 15 ganger så mye plass. oppløsningen er også endret. originalen er omtrent 2500*1900

EDIT2: Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få tatt skarpere bilder?

så på originalen og den er jo litt uskarp den også.

Endret av underground
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan få tatt skarpere bilder?

så på originalen og den er jo litt uskarp den også.

Du må i hvert fall være sikker på at fokuseringen er korrekt. Ta alltid mange bilder, gjerne med små forskjeller i instillingene, for å være sikker på at du får et par gode når du i etterkant ser på resultatene. De små LCD-skjermene viser aldri om bildet blir uskarpt. Hvis kameraet tillater det, er det også i mange tilfeller best å fokusere manuelt. Det er også alltid en fordel å bruke stativ.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vet ikke hvordan man kan få vekk slike flekker. På mange bilder blir slike flekker veldig fine, men på ditt bilde er det ikke bra at de er der. Man kan jo dreie litt på kameraet slik at kameraet ikke fokuserer direkte på solen. Altså skifte kamerastilling, kan gå det bare du prøver deg fram :yes: Et komprimert bilde skal likevel være skarpt selv om det er komprimert mye, men man må altså fokusere rett. Jeg bruker ofte å ta omtrent 8-15 bilder av hvert mtiv for å være sikker på at det blir bra.

Det er lurt :thumbup:

Stå på videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...