MagE Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg har tenkt og lage min egen blokk. Børstet alu og stål ser veldigt bra ut, men som vi alle vet er ikke kobber og alu en god kombinasjon. Er det likt med stål og kobber? Eller går det bra og blande disse to matrialene i et lukket system? Lurer også på om det går ann og hardlodde stål slik som med kobber? Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 av erfaring så går det å lodde sammen kobber og stål.. med tanke på korrosjon mellom de 2 metallene så vil det nok være mindre enn det er mellom alu og kobber. men det vil være der. det "edlere" metallet vil over tid spise opp det andre. men med destilert vann og frostvæske oppi vil det nok ta lang tid før noe slikt skjer lykke til Lenke til kommentar
MagE Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Takker for svar. Men vet du omtrent hvor lang tid det vil ta? Er det snakk om år eller måner? Skal ha begge metallene i samme blokk. Og da må jeg demontere blokken temligt ofte om stålet ikke varer lenge EDIT: et ord snek seg inn Endret 27. februar 2005 av MagE Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Det går an og kombinere både kobber/alu, stål/kobber , alu/stål Eneste problemet er at du må maskinere begge flatene og montere dem sammen før de starter og oksidere Endret 28. februar 2005 av Nitrob Lenke til kommentar
MagE Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Det går an og kombinere både kobber/alu, stål/kobber , alu/stålEneste problemet er at du må maskinere begge flatene og montere dem sammen før de starter og oksidere Hva betyr "maskinere"? *føle seg dum * vannet vil jo bli fult av kobber, noe som vil gjøre at det kommer borti stålet. men vil et tykt lag med lakk/silikon på stålet (som ikke har noen kjøleefekt alikevel) hindre korrosjon? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Det jeg mente med maskinere var at du må ta av noen millimeter av kobberet rett før det monteres men det er ikke så lett gjøre nr du ikke har maskiner til det. så bare glem det du. Du har ikke en skisse eller bilde av det du tenker på? er det for og erstatte topp dekselet med stål du tenker på? Edit begynne og lese gjennom før jeg poster! Endret 28. februar 2005 av Nitrob Lenke til kommentar
MagE Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Det jeg mente med maskinere var at du må ta av noen millimeter av kobberet rett før det monteres men det er ikke så lett gjøre nr du ikke har maskiner til det. så bare glem det du.Du har ikke en skisse eller bilde av det du tenker på? er det for og erstatte topp dekselet med stål du tenker på? Edit begynne og lese gjennom før jeg poster! ok, jeg skal bruke stål i toppen ja, for og få en fin blokk, og kobber under for en god blokk Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Takker for svar. Men vet du omtrent hvor lang tid det vil ta? Er det snakk om år eller måner? Skal ha begge metallene i samme blokk. Og da må jeg demontere blokken temligt ofte om stålet ikke varer lenge EDIT: et ord snek seg inn det tar nok ei god stund, mest sannsynlig år. forutsatt at du bruker destilert vann + frostvæske Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Tja, det mange forskjellige stålkvaliteter ute å går. Vanlig stål vil nok ruste rimelig kjapt og lage ein fin brunfarge på vannet ditt. Dette kan du sikkert forhindre ved å bruke litt sinkspray og frostvæske. Er du ekstra paranoid kan du lakkere kobberet også. Problemet er at det vil sannsynligvis ruste mest i skjøten mellom kobber og stål, noe som kan lede til en lekasje etter en god stund. Alternativt kan du bruke rustfritt og helst syrefast stål, dette forutsetter skikkelig utstyr. Vanlig hobbyutstyr vil ofte være for simpelt til å kunne bearbeide rustfritt stål. Denne linken gir eit lite innblikk i kva metall som passer i sammen. Det sikreste, og enkleste, kan jo vere å la stålet vere kun kosmetisk. Altså, lage ein tynn kobbertopp slik som i ei vanlig blokk, og ein falst ståltopp som ikkje er i kontakt med vannet. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Tja, det mange forskjellige stålkvaliteter ute å går. Vanlig stål vil nok ruste rimelig kjapt og lage ein fin brunfarge på vannet ditt. Dette kan du sikkert forhindre ved å bruke litt sinkspray og frostvæske. Er du ekstra paranoid kan du lakkere kobberet også. Problemet er at det vil sannsynligvis ruste mest i skjøten mellom kobber og stål, noe som kan lede til en lekasje etter en god stund.Alternativt kan du bruke rustfritt og helst syrefast stål, dette forutsetter skikkelig utstyr. Vanlig hobbyutstyr vil ofte være for simpelt til å kunne bearbeide rustfritt stål. Denne linken gir eit lite innblikk i kva metall som passer i sammen. Det sikreste, og enkleste, kan jo vere å la stålet vere kun kosmetisk. Altså, lage ein tynn kobbertopp slik som i ei vanlig blokk, og ein falst ståltopp som ikkje er i kontakt med vannet. stålet er (såklart) syrefast. tror du det vil ruste i skøyten om jeg lodder med sølvtinn? mannen på plassen jeg fikk stålet sa jeg måtte bruke sølvtinn til sammenskøytinga. ifølge den tabellen er det omtrent 0,65V forskjell. det er vistnok ikke aksebtabelt i noen sammenhenger . men det og lakkere stålet på "innsiden" tror jeg kan gå. eller dekke toppen med stål (slik som forklart i innlegget jeg quotet) kan vere en god ide, men dette vil vere svært en tung metode og kommer troligt til og være ''nødløsnigen '' Endret 1. mars 2005 av MagE Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) stålet er (såklart) syrefast. tror du det vil ruste i skøyten om jeg lodder med sølvtinn? mannen på plassen jeg fikk stålet sa jeg måtte bruke sølvtinn til sammenskøytinga. Ops, eg overså at du skulle lodde. Ut frå den linken skal det gå heilt fint. Kobber og sølvtinn har samme potensialet, dermed ingen galvanisk korrosjon. Forskjellen mellom rustfritt stål, og kobber samt sølvtinn, er såpass liten at det heller ikkje blir galvanisk korrosjon. Dermed ingen problemer Om du skulle brukt vanlig stål og festa dette med ein pakning mellom kobberet ville du hatt eit problem. Då ville du fått ein liten sprekk der korrosjonen kan leve et lykkelig og fruktbart liv Edit: ifølge den tabellen er det omtrent 0,65V forskjell. det er vistnok ikke aksebtabelt i noen sammenhenger . men det og lakkere stålet på "innsiden" tror jeg kan gå. eller dekke toppen med stål (slik som forklart i innlegget jeg quotet) kan vere en god ide, men dette vil vere svært en tung metode og kommer troligt til og være ''nødløsnigen '' Neida, Copper og silver solder = 0,35 18% chromium type corrosion-resistant steels = 0,50 Eventuelt 12% chromium type corrosion-resistant steels = 0.60 Forskjellen blir da 0,15, som betyr at du kan bruke saltvann i blokka Endret 1. mars 2005 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Et bra svar du kan lese over takker for et svært bra svar jeg såg ikke at sølvtinn var med på tabellen, og valgte "feil" stål men da sattser jeg på at det går bra Endret 1. mars 2005 av MagE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå