Gå til innhold

Hva slags RAM til MSI K8T Neo2 FIR?

Spook

Anbefalte innlegg

Monterte i helga mitt nye MSI K8T Neo2 med en A64 3500+ "Winchester" CPU. Hadde i utgangspunktet tenkt til å gjenbruke 2 stk Twinmos 512 MB brikker men det fungerte særdeles dårlig. Hovedkortet nektet å akseptere begge brikkene og jeg var nødt til å ta ut den ene for i det hele tatt å komme forbi "POST". Har nå bestillt 2 stk "Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2". Er det noen som har erfaring med disse brikkene og vil de fungere med mitt hovedkort?

Vurderte også Cruicial PC400 brikker som kostet omtrent det sammen men valgte bort disse grunnet dårligere timings. Men når jeg tenker etter så kunne de sikkert kjøre med mer agressive timings på PC3200 hastighet. Muligens er det også "same shit new wrapping" som brikkene ovenfor?

Uansett, har jeg gjort et godt valg eller bør jeg allerede nå, før jeg har fått brikkene, vurdere å benytte angrefristen? I så fall vil jeg ikke engang åpne brikkene da jeg vil spare leverandøren for "bruktvarer" i retur.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg tror dette HK er vrient mht. minne..

Sliter selv med det samme HK..

Har nettopp installert XP "helt problemfritt", men "benhcmark - memory read" i EverestHome gir "instant reboot"...

Jeg kjøpte Corsair TwinXMS3200-CL2 (2x256) sammen med en "winnie 3000+" til dette HK..

Ser nå at det advares i divers fora (inkludert MSI sitt forum) at dette kortet/evt. Bios er "sær" på minne...

En BIOS-oppgradering anbefales ihvertfall... noe jeg skal forsøke imorgen...

Lenke til kommentar

Da kan jeg bekrefte at dette hovedkortet ser ut til å fungere greit sammen med Ballistix brikkene jeg kjøpte. Noen "rariteter" har jeg imidlertid oppdaget:

CPU-Z rapporterer at SPD for brikkene angir følgende timings:

2.0-2-2-8

Mens produsentens sider (www.cruxial.com) oppgir følgende timings:

2.0-2-2-6

Når jeg velger "by SPD" for memory timings i BIOS så oppgir CPU-Z følgende timings:

2.5-2-2-8

Jeg stiller så timings manuellt i BIOS til 2.0-2-2-6. Så langt så vel, alt ser stabilt ut men uansett hva jeg gjør så kjører brikkene med CL2.5, det hjelper altså ikke at jeg manuellt stiller CL til 2.0 i BIOS. Både "boot info" og CPU-Z er enige om at brikkene kjører med CL2.5.

Jeg får følgende tall fra Everest:

Memory read: 5076

Memory write: 1775

Memory latency: 60 ns

Ikke værst men read og write er noe lavere enn forventet og latency noe høyere enn forventet. Dette skyldes nok at brikkene kjører med CL2.5 i stedet for 2.0.

Jeg har selvsagt oppdatert til siste BIOS versjon (3.3), det var det først jeg gjorde og det gjorde ikke noen som helst forskjell for mine opprinnelige Twinmos brikker.

Vel vel, jeg får vente på neste BIOS oppgradering og se om det løser CL2.5 problemet.

Allikevel er jeg rimelig godt fornøyd med at dette fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan i motsetning til ovenstående avkrefte at Bios-oppdatering hjalp..

Går mot RMA tror jeg... har ikke råd/tid til/tålmodighet til å teste ut all slags minne for å finne ut av hva som evt. fungerer..

Har nå prøvd Twinmos DDR400 og Twinmos Twister... førstnevnte står på lista til MSI som testet OK for dette HK... både i singel og dual mode...

Det er meget mulig jeg har fått ett mandagskort (det var på lagersalg. ja..) :)

Særdeles frustrerende... hele poenget med å kjøpe S939 er jo å bruke Dual! (Som forøvrig alltid fungerer med det meste av minne på ethvert Intel-kort).

Dette var ingen god start på min første A64-platform. :no:

Edit og PS:

Kortet/sytemet yter meget bra i single-channel dog.

Lot seg klokke helt til max i BIOS (FSB280), men kun stabil på FSB260. Så akkurat den biten var bra... :thumbup:

Edit2(Specs):

FS "Bluestorm" 350W.(m 24<->20 pins overgang)

Corsair Twinx 2x256C2

"Winnie" 3000+

Asus 6800 GT

80 GB Deskstar

DVD RW+ (Samsung).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til info:

Ga opp dette MSI-kortet... går i retur... synd... Det var ikke så verst i single-channel mode...

Stakk innom Datakjeden idag og hentet meg ett Abit AV8-3rd Eye...

Inn i kabbis... koble til alt.. og voila... alt funker perfekt..

Og så *utrolig* kul den 3rd-eye klokka er... :)

Men.. endelig dom kommer ikke før etter klokking...

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe hovedkort med skikkelig chipset? *hostnvidiahark*

Edit: ikke ment som en sur kommentar eller noe, ser bare så mange som plages unødvendig med hovedkort med chipset som i mine øyne er under middels bra, når man får et suverent stabilt hovedkort til ca samme pris. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Les testen av AV8 som Magnus foretok i sommer... og bli vis...:)

K8T800 Pro er ett meget bra brikkesett fra Via...med AGP/PCI-lås...

Er ikke uenig i at nForce-baserte kort.. det være seg socket-A eller s754/939..har ett bedre rykte.

Selv har jeg stort sett positiv erfaring... og ett par negative med både VIA og nForce brikkesett,,

Når det gjelder min dårlige erfaring med mitt første forsøk på A64-bygg.. så skyldes nok det i hovedsak at jeg (nok en gang) valgte å ta utgangspunkt i ett meget rimelig kort fra lagersalg PS-Data..

Når du får ett kort til ca. 1/3 av prisen for ett nytt.. da kan man tåle litt motgang...

Når det er sagt... :

Dette er første gang jeg har fått et kort som ikke fungerer som forutsatt fra lagersalg... (med skjermkort derimot... er feilraten litt i overkant.. fra både Komplett og PS-data).

Når det gjelder problemer med A64 og minne... så er det ikke noe som kun rammer VIA-baserte kort.. Det har vært ett plagsomt problem for mange, men det ser nå ut til at produsentene får orden på både chipset og BIOS.. :thumbup:

Jeg er så langt *meget* fornøyd med mitt Abit KV8-3rd Eye.. :yes:

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Da har jeg endelig fått orden på oppsettet mitt og er nå meget fornøyd med dette kortet. Problememe med mine gamle TwinMos brikker er glemt og tilgitt. Jeg prøvde heller ikke å justere timings for disse men bestillte Ballistix brikkene med en gang siden jeg fikk problemer under installasjonen. Men det er grunn til å tro at dette kortet er spesiellt kresent på RAM, baserer dette på andres innlegg jeg har lest i diverse fora. Spesiellt problematiske skal visstnok Twinmos brikker være. Merkelig at disse står på MSIs sider som OK for dette kortet.

Først må jeg si at jeg ikke kjøpte dette kortet for å overclocke men først og fremst pga de gode tilkoplingsmulighetene (4 S-ATA kanaler og 3 IDE kanaler) samt at jeg ville gjenbruke mitt gamle X800 AGP kort. Jeg trenger 4 S-ATA kanaler for å kunne kjøre 2 x 2 disker i RAID-1. Jeg har nå følgende konfigurasjon:

Kabinett: Mitt gamle gode "no frills" Chieftech Dragon fulltower (masse plass)

Strømforsyning: CWT 550 Watt

Hovedkort: MSI K8T Neo2-Fir

CPU: AMD Athlon 64 3500+ (Winchester)

RAM: 2 x Crucial PC3200 Ballistix DDR 512 MB

Skjermkort: PowerColor X800 Pro VIVO (modifisert til XT PE)

Lydkort: Creative Audigy 5.1

TV kort: Pinnacle PCTV

SCSI kontroller: Adaptec 2940UW

CPU kjøler: Thermalright XP-90

GPU kjøler: VGA Silencer ATI 4

Optiske drev: 1 x Creative CD-RW

1 x NEC DVD recorder ND-3520A (Dual layer)

Disker: 2 x Western Digital Raptor 74 GB S-ATA i RAID-1 (speiling)

2 x Western Digital Caviar 250 GB S-ATA i RAID-1 (speiling)

1 x Maxtor 160 GB (gjenbrukt IDE disk for temporære filer)

2 x LaCie 250 GB USB eksterne disker i software RAID-1 (speiling)

Tape backup: 1 x Tandberg SLR 4/8

1 x Tandberg SLR 50/100

Vifter: 3 x Pabst 80 mm i front (suger inn luft og kjøler disker)

2 x Pabst 80 mm bak (blåser ut luft)

1 x Pabst 92 mm bak (over PSU - blåser ut luft)

1 x 120 mm montert inne i kabinettet og blåser ned på PCI kortene

Viftestyring: Zalman ZMMFC1 (6 kanaler - 4 trinnløse og 2 Off/7v/12v)

Med allt dette på plass er selv mitt romslige Chieftech fulltower rimelig fullt. Etter litt finjustering er maskinen dønn stabil og ytelsen er upåklagelig. Jeg eksperimenterte for morro skyld litt med overclocking og klarte å kjøre min 3500+ stabilt på 11x235 (2.6 GHz) men 2 av S-ATA portene følger ikke AGP/PCI lock slik at disse ikke hang med når HT bussen ble øket såpass mye. Siden jeg åpenbart ikke er villig til å ta noe særlig risiko (se bare på RAID oppsettet mitt :D) så kjører jeg ned mot standard hastighet men har aktivisert MSIs Dynamic Overclocking og satt denne til Captain, noe som i følge MSI gir ca 5% ytelsesforbedring. Dette er faktisk merkbart, maskinen føles raskere både i Windows og når jeg en skjelden gang starter ett spill. Ser av MSIs CoreCenter og CPU-Z at HT frekvensen økes til inntil 210 MHz (standard er 200 MHz) når Dynamic Overclocking er aktivisert. Jeg har ikke låst AGP/PCI bussene til 66/33 MHz slik at disse også økes noe som en følge av dette. Det merkes igjen på ytelsen til skjermkortet, kanskje ikke spesiellt mye men er målbart til noen hundre poeng i 3DMark03[i/]. Cool'n'Quiet er aktivisert slik at maskinen selv klokker ned til ca 1 GHz når den er idle (står på 24/7 og skrus aldri av). Jeg har justert litt på timings og strøm i BIOS for å få ytelsen best mulig samt dønn stabilitet med min helt moderate overclocking. I følge CoreCenter og Everest så er CPU temperaturen 42 grader idle, dette øker til 47 grader under kontinuerlig stresstesting med Prime95. Den viser imidlertid hele 58 grader med S&M. De som tror at Prime95 stresser CPU maksimalt tar feil og bør ta en titt på denne. På samme side finner man også SuperPI som er greit å bruke for en rask sjekk av stabilitet ved overclocking.

Et lite problem er det at Cool'n'Quiet/CoreCenter ikke justerer CPU og system viftene korrekt. Siden hovedkortet har passiv chipset kjøling har jeg koplet en av kabinettviftene (nede i front) til SFAN, CPU vifta er salvsagt koplet til CFAN. Men viftestyring fungerer altså ikke, begge viftene kjøres på ca 3/4 full hastighet uansett hva jeg gjør. Dog er ikke dette noe stort problem da CPU kjøleren min sikkert hadde greid seg helt uten vifte. :D Har lest på ett-eller-annet-forum at dette er et problem med siste BIOS versjon så det kommer vel en oppdatering etter hvert. Selv med så mye innmat og vifter så er faktisk denne PCen rimelig lydløs. Viftestyring som gjør at jeg kan skru ned viftene til minimal hastighet sørger for det.

Siden det sikkert kan ha nytte for noen så gjengir jeg mine (konservative og for meg dønn stabile) BIOS innstillinger nedenfor. Dog er CPU Voltage, HT Voltage og Memory Voltage justert opp en del for å sikre maksimal stabilitet. Har kjørt Memtest86 og Prime95 i timesvis for å være helt sikker på at systemet er stabilt:

DRAM Configuration

DRAM Clock Mode: Manual

Memclock Value: DDR400

CAS Latency: 2

Burst Length: 8 Beat

Bank Interleaving: Auto

Active to CMD (Trcd): 2 CLK

Active To Precharge (Tras): 6 CLK

Precharge To Active (Trp): 2 CLK

DRAM 1T Timing: Enabled

Cell Menu

High Performance Mode: Optimized

Cool'n'Quiet Support: Enabled

HT Frequency: 1000Mhz

Dynamic Overclocking: Captain

Adjust CPU Ratio: 11x

Adjust CPU FSB Frequency: 200 MHz

AGP Frequency: By Default

HT Voltage: 1.38V

Memory Voltage: 2.80V

CPU Voltage: + 8.0%

AGP Voltage: 1.70V

Spread Spectrum: Disabled

Auto Disable PCI Clock: Enabled

Håper dette kan være nyttig informasjon for de som har eller går med tanker om å kjøpe dette kortet. Jeg kan ihvertfall ikke annet enn å anbefale dette kortet til alle som vil ha et dønn stabilt kort med massevis av tilkoplingsmuligheter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for interessant info ;) går og lurer på å rive i noe lignende, og dette med hk er jo ikke så lett, liksom ingen som peker seg ut som det aller beste ifølge tester jeg har kommet over på nettet. Men ang. den TwinMos RAM'en din, det var ikke Winbond-brikker på den? Har to 512 brikker TwinMos med Winbond på, og lurer på om de går på disse hovedkortene, kan ikke finne noe om det noen plass...

Lenke til kommentar

Nei, TwinMOS brikkene mine har ingen Winbond brikke.

Når det gjelder BIOS oppdatering så flashet jeg til siste versjon før jeg gjorde noe annet. Men kortet fungerte kun med en av mine TwinMOS brikker uansett. FIkk forsåvidt bootet med to brikker men da i "single channel mode" og Windows kræsjet etter kort tid. Eksperimenterte imidlertid ikke med RAM timings da jeg fant det passende å oppgradere RAM brikkene.

Noe jeg ikke har angret et sekund på. De nye Crucial Ballistix brikkene er bare helt suverene. Klarer glatt DDR 474 hastighet (HT @ 237) på agressive timings (2.5-2-2-6). Dønn stabile i Memtest86. Dette gir read/write/latency hastigheter for minne som slår det meste.

Har "justert" litt mer og er i ferd med å finne den optimale konfigurasjonen for mitt bruk, en del overklokket uten at det hele blir for varmt men allikevel så god ytelse som mulig. Har kjørt min A64 3500+ på 2.6 GHz med luftkjøling, helt stabilt i Stress Prime 2004, men var nødt til å gi Vcore såpass mye volt at jeg ikke vil kjøre den slik 24/7. Temperaturen lå på 55C men når jeg stresset den med "S&M" (anbefales - stresset både CPU og Chipset temp mer enn noe annet jeg har funnet) steg temperaturen til 61C. Alt målt med MB5 som selvsagt ikke her helt nøyaktig men den virkelige temperaturen kan jo like gjerne være høyere som lavere (selv om den mest sannsynlig er litt lavere).

Holder nå på å finjustere en konfigurasjon som gir 2.5 GHz og lavere temperaturer. Så langt ser det ut til at Cool'n'Quiet fungerer helt fint selv om jeg klokker CPUen en god del - dette selv om de fleste anbefaler at denne slås av i BIOS. Men for min del er det en stor fordel siden PCen alltid står på.

Får se om jeg poster en mini-review under brukererfaringer når jeg har fått finjustert litt til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker og bukker for meget god dokumentasjon mr. Spook :)

Noe å ta eksempel av for mange...

Når jeg leser det du skriver om bytte av brikker er jeg nå rimelig sikker på at det også ville hjulpet for mitt ex. K8T Neo2-FIR.

Men som nevnt over her

Da.. og i skrivende stund... ville jeg ikke investere i ny RAM.

Det Abit AV8-3rd Eye som jeg kjøpte inn i stedet har også en del "issues", som jeg nå er iferd med å finne ut av (bl.a takket være Abit's forum).

Det er ingen tvil om at A64/S939 kan være nokså "kresent" på minne..

De Corsair-brikkene jeg dessvere valgte er/var kjent som problematiske på MSI K8T (noe jeg burde sjekket ut først). Ikke var de rimelige heller.. :(

Funker *greit nok* på AV8-3rd Eye, men er på ingen måte ett godt valg...

Crucial Ballistix er nok et godt valg både for K8T og AV8... Abit forum anbefaler disse.. sammen med bl.a. OSZ.

Jeg kan forøvrig også rapportere om at AGP/PCI lås på VIA K8T800Pro på ingen måte fungerer som forutsat.. ihvertfall ikke på Abit AV8.. Vel.. den henger med til. ca. HT/FSB255... så blir det fullstendig stopp...

Divider 8:2:1 må da settes i Bios.. og det funker ting helt greit til over 300.. (men med varsomhet selvsagt.. da AGP/PCI kommer ett stykke over specs..).

Edit og OT(til info):

Kjører nå..:

A64 Winchester 3000+ @ 2385(265x9) @ VCore 1.5

Abit AV8-3rd Eye S939 HT265 Dual channel HTx2

Crucial Twinx512-3200C2 (2x256) @ DDR333 @ 217Mhz 3-3-3-8 @ VDimm 2.65

For evt. andre som sliter med dette brikkesettet..:

Symptom på manglende/ustabil AGP/PCI-lock er at alt av 3D krasjer/henger ved HT > 270 med AGP-lock satt til 66 i Bios (dvs. lås funker ikke helt).

SuperPi og tilsvarende funker dog helt stabilt..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende info TL100S :)

Jeg hadde også noen problemer med PCI/AGP lock på mitt K8T Neo2. Fant etter mye leting en beta BIOS på et tysk forum. Etter å ha flashet denne klarte jeg 290 x 9 stabilt.

Det viser seg også at jeg tok feil med hensyn til at hastigheten på S-ATA ikke låses, ihvertfall gjør de det med denne BIOS versjonen (3.31 beta - siste offisielle er 3.3). Begge mine to S-ATA raid kjørte utmerket med FSB satt til 290.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...