Gå til innhold

disk som ikke vil boote

N*

Anbefalte innlegg

jeg holder på å innstalere windows xp pro. når jeg har kommet forbi formateringen og filkopieringen og skal begynne å innstalere (når den rebooter) begynner hele instaleringen på nytt. etter reboot. jeg finner disken i bios.

cd-rom er slave og disken er master.

slik er "bootelista":

1.HDD-0

2.HDD-1

3.HDD-2

boot other device: enabled

når jeg skrur av "boot other device" får jeg "disk boot failure. insert systemdisk and press enter". disken er ikke skadet fordi den funker på en annen maskin og er ganske ny.

hva gjør jeg? :cry:

Endret av N*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett så etter at du har startet windowsinstalleringen og lastet inn de nødvendige filene og drar en reboot så starter windowsinnstaleringen seg på nytt AV SEG SELV!?! :dontgetit:

ER....hos meg må jeg trykke på valgri tast for å kjøre første del....etter det lar du cd ligge i og IKKE starter opp første del igjen (dvs IKKE trykker på noen knapper denne gangen :D )så burde du ha smooth sailing.

Derimot mot den formodning at jeg har forstått deg FEIL og du HAR innstalert alt fresht men ikke noe blir liggende så er det 2 options left, du skriver til fel/ingen disk og 2 ....disken er moden for the scrapyard... :innocent:

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg rett så etter at du har startet windowsinstalleringen og lastet inn de nødvendige filene og drar en reboot så starter windowsinnstaleringen seg på nytt AV SEG SELV!?! 

ER....hos meg må jeg trykke på valgri tast for å kjøre første del....etter det lar du cd ligge i og IKKE starter opp første del igjen (dvs IKKE trykker på noen knapper denne gangen  )så burde du ha smooth sailing.

Derimot mot den formodning at jeg har forstått deg FEIL og du HAR innstalert alt fresht men ikke noe blir liggende så er det 2 options left, du skriver til fel/ingen disk og 2 ....disken er moden for the scrapyard...

her booter den fra cden uten å spørre.

altså, den booter fra det den finner. så lenge cdromen (som tydeligvis er det eneste den finner) er på lista så booter den derfra. når den ikke er på lista booter den ikke fra noen ting (disk boot failure). :(

disken er omtrent ny og funker på denne pcen så det kan umulig være noe galt med den. men det har aldrig vært operativsystem på den før.. kan det ha noe å si?

maskinvaren står i profilen (nr2). :)

Lenke til kommentar
har du prøvd å starte opp uten cden i etter du har lagt inn innstalasjonsfilene?

som sagt har jeg prøvd å fjerne cdromen fra listen. det er da jeg får feilmeldingen:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEMDISK AND PRESS ENTER.

edit:

finnes det noen disker som rett og slett ikke slal bootes fra?

dette er disken det gjelder

Endret av N*
Lenke til kommentar
visst du får den meldingen så er det jumåperen på harddisken som er på feil plass

det er det ikke.. jumperen på disken er plassert på master. jumperen på cd-romen er plassert på slave. bios viser det også sånn.

edit: nå har jeg skjekket disken på en annen maskin og alle filene ligger der klare til å pakkes ut (eller hva det er de skal gjøre).

Endret av N*
Lenke til kommentar

koker: takk det så låvende ut :) skal prøve det.

surbz00r: det er bare en og det er p-ata. i hk.

pr0xy H4xx0r: np :)

Kjetil Lura: hmm.. er det slik at jeg bestemmer om den skal boote fra primær-kabel eller sekundær-kabel? isåfall har jeg den på primærkontakten og riktig innstilling.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...