TAAB Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Noen som vil dele erfaringer rundt rengjøring av vinylplater? Personlig har jeg av gammel vane holdt meg til en antistatisk klut som såvidt har luktet på en dråpe vann noen minutter før den brukes. Jeg har leita litt på nett, men det finnes tydeligvis ingen fasit. Det selges jo vaskemaskiner for vinyl, rengjøringsvæsker, børster i alle variasjoner, og alt mulig annet rart. I følge bruksanvisningen på platespilleren min skal man ALDRI gjøre annet enn å blåse av støv. Til og med vann regnes som fy-fy. Før i verden når alle hadde platespillere pleide jeg å tørke over platene med en myk klut og zalovann. Jeg kan ikke helst se at det skader platene Jeg er i allefall ikke kar om å holde platene strøkne ved å bare blåse på de, så alle tips og erfaringer taes i mot med takk Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Tørker ikke zalo ut vinylen ? Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Vet ikke? Jeg slutta med det på starten av 90 tallet, og har holdt meg til antistatisk klut siden da. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 jeg bruker en hjemmelaget coctail av vann (les: batterivann), tekninsk sprit og én dråpe zalo. har det i en spruteflaske. husker dessverre ikke forholdet vann:sprit, men ved røft øyemål på flaska så ser det ut til å våre noe slikt som 4-5 deler vann til 1 del sprit. dette er da for fingermerker og slikt. til vanlig holder det med en børste (ikke peiling hvor den er ifra, den er av det slaget hvor hårene er 2-3mm lange, formet som en sylinder) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Decca triple børste eller fløyelsbørste holder stort sett for meg, har nesten aldri problemer. Men noen sjeldne ganger trengs en rensing, og da gir en skikkelig zalovask best resultat etter min erfaring. Bruker en fløyelsbørste som kan påfylles med zalo, holder plate under rennende lunkent vann og legger det på. Vask børtsen rundt (med rillene) noen ganger så det skummer med zalo, og skyll godt av plata etterpå. Drei plata hele tiden under vannet så minst mulig vann kommer bortpå etiketten( den tåler en god del, så ikke vær for redd der) Renn så det meste av og sett plata til tørk et sted. Bør av og til spilles igjennom et par tre ganger etterpå, men da blir den som regel som ny igjen Det skal være noe som heter Permostat som skal være veldig bra også, har aldri prøvd det - men spritholdige rensevesker er mest å fraråde. Det kan ødelegge vinylrillene Tillegg: har alltid brukt en sånn antistatisk matte på platetallerken (har bobleplast under) og tror det hjelper en del mot støvet Endret 27. februar 2005 av groenn Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 He...ikke bare jeg som har tydd til zalo ser jeg Takker for tipsene Den påfyllbare fløyelsbørsten hørtes genial ut. Jeg har en original Rega matte på tallerkenen, og jeg tror ikke den er en støvsamler. (noe luftig kunststoff greier) Jeg tenkte litt på å prøve sånne antistatiske refills til mopper som er så populært for tiden. Er vel Jif som har dem. Hvis de virkelig suger til seg alt støvet så bør de vel virke bra på plater? Hovedpoenget er vel at ikke nåla skal være full av lo når man nærmer seg slutten av skiva. Det her er hva jeg bruker nå, pluss en vanlig antistatisk kjøkkenklut. Det virker jo relativt greit, men gir ikke plata den "nye" følelsen igjen. Tror nok jeg finner frem Zaloen igjen hvis ingen gir meg en god grunn til å la være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå