Gå til innhold

Hente ut variabel fra en anne php-script på siden

Anbefalte innlegg

Er ganske rusten i PHP, for jeg har ikke drevet med det på ganske lenge nå fordi jeg fikk et casemod-innfall som har tatt opp mesteparten av tida mi..! :p

Lurer på om det finnes en mulighet for å hente ut verdien av en variabel i et PHP-script som ligger lenger ned i koden? Trenger dette fordi jeg skal ha en sidetittel som ikke viser det samme på hver side som skjer når man bruker et include-script. Derfor tenkte jeg på å legge inn et lite PHP-script med en variabel med tekst til hva som skal stå i emnefeltet i hver include-fil som jeg da henter i et lite php-script imellom <title> & </title>!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks. bruke output-buffering slik som dette:

<?php

// inkluderer dokument slik at variabler blir registrert, men sender ikke output til browseren
ob_start();
include('dokument');
ob_end_clean();

echo("<title>$variabel fra dokumentet over</title>");

// .......

// inkluderer samme dokument som over, men printer det denne gangen ut
include('dokument');

?>

... hvis det var forståelig.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Ok.

Scriptet over inkluderer først dokumentet som skal inkluderes, som har variabelen med sidenavnet i seg. For at outputten ikke skal komme på feil plass kjører man ob_start og ob_end_clean mellom includefunksjonen slik at all output i dokumentet som inkluderes bare forkastes. Deretter kommer en linje som skriver tittelen på dokumentet, og enda en linje med include som sendes til nettleseren. Alternativt kan du bruke denne metoden:

<?php

ob_start();
include(dokument);
$ob = ob_get_clean();

echo(tittel);

echo($ob);

?>

Edit: f*en så vanskelig det skal være å forklare dette med et språk som skal kunne forstås.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...