lokeland Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er ganske rusten i PHP, for jeg har ikke drevet med det på ganske lenge nå fordi jeg fikk et casemod-innfall som har tatt opp mesteparten av tida mi..! Lurer på om det finnes en mulighet for å hente ut verdien av en variabel i et PHP-script som ligger lenger ned i koden? Trenger dette fordi jeg skal ha en sidetittel som ikke viser det samme på hver side som skjer når man bruker et include-script. Derfor tenkte jeg på å legge inn et lite PHP-script med en variabel med tekst til hva som skal stå i emnefeltet i hver include-fil som jeg da henter i et lite php-script imellom <title> & </title>! Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Du kan f.eks. bruke output-buffering slik som dette: <?php // inkluderer dokument slik at variabler blir registrert, men sender ikke output til browseren ob_start(); include('dokument'); ob_end_clean(); echo("<title>$variabel fra dokumentet over</title>"); // ....... // inkluderer samme dokument som over, men printer det denne gangen ut include('dokument'); ?> ... hvis det var forståelig. Endret 27. februar 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Vel, er ikke helt sikker på om det er det jeg er ute etter.. Kan du gi en mer spesifik forklaring? Som sagt er det lenge siden jeg har drevet med PHP nå, så ting er også vanskeligere å forstå! Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Ok. Scriptet over inkluderer først dokumentet som skal inkluderes, som har variabelen med sidenavnet i seg. For at outputten ikke skal komme på feil plass kjører man ob_start og ob_end_clean mellom includefunksjonen slik at all output i dokumentet som inkluderes bare forkastes. Deretter kommer en linje som skriver tittelen på dokumentet, og enda en linje med include som sendes til nettleseren. Alternativt kan du bruke denne metoden: <?php ob_start(); include(dokument); $ob = ob_get_clean(); echo(tittel); echo($ob); ?> Edit: f*en så vanskelig det skal være å forklare dette med et språk som skal kunne forstås. Endret 27. februar 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Hehe, misforstå litt istad.. Forstår nå.. Takk! Hakke skrevi "<?php" på flere måneder nå, så det tar litt tid å sette seg inn i det igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå