tcbagent2 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg sliter fremdelse med å få et trådløst nettverk til å fungere og håper noen kan hjelpe... Routeren er en D-Link DI-624+ som er koblet til en stasjonær maskin med w2k SP4 som jeg kaller 'Server'. Maskin nummer to er en laptop med WinXP SP2 og innebygget trådløst nettverk (a/b/g). Brukermanualen til routeren sier at maskinene skal være satt til å finne IP adresse automatisk men dette har jeg gitt opp å få til å fungere. Det fungerer i utgangspunktet men laptop'en klarer ikke logge på nettverket igjen etter å ha vært i f.eks. dvalemodus. Den prøver å logge på men klarer det ikke og etter en stund kommer det et gult utropstegn ev. rødt kryss kommer ved ikonet for trådløs tilkobling. Da er det eneste som nytter en re-start eller to. Nå har jeg satt fast IP adresse og dette fungerer tilsynelatende bra, dvs. jeg får beskjed om at jeg er tilkoblet nettet. Men jeg får ikke tilgang til serveren fra latopen, og omvendt. Datamaskinene i arbeidsgruppen viser kun seg selv ('server' viser på serveren og 'laptop' vises på laptopen). Hva er det jeg gjør galt her da? Routeren har IP adresse 192.168.0.1 Serveren har IP adresse 192.168.0.2 og nettverksmaske 255.255.255.0 Laptopen har IP adresse 192.168.0.3 og nettverksmaske 255.255.255.0 Jeg har ingenting på "standard gateway" og heller ikke noe på "foretrukket DNS-server" og "alternativ DNS-server". Er dette kanskje problemet og hva skal i så fall stå i disse feltene? Håper noen har tid til å komme med noen bra tips! Takk! tcbagent Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 sett både "server" og laptop til å motta ip automatisk. Deretter logger du inn på routerens admin side, og velger DHCP i menyen til venstre. (sørg for at begge maskiner står på og har forbindelse med nettet.) Der ser du en knapp [Clone]. Ved siden av [Clone] er det en rullgardin meny. Velg den ene maskinen i menyen og trykk [clone] Rett opp IP til å være det du ønsker det skal være for den valgte maskina. Trykk [apply]. Gjenta prosessen og velg den andre maskina i rullgardina. Restart maskinene og du skal være i mål. Lenke til kommentar
tcbagent2 Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) sett både "server" og laptop til å motta ip automatisk. Deretter logger du inn på routerens admin side, og velger DHCP i menyen til venstre.(sørg for at begge maskiner står på og har forbindelse med nettet.) Der ser du en knapp [Clone]. Ved siden av [Clone] er det en rullgardin meny. Velg den ene maskinen i menyen og trykk [clone] Rett opp IP til å være det du ønsker det skal være for den valgte maskina. Trykk [apply]. Gjenta prosessen og velg den andre maskina i rullgardina. Restart maskinene og du skal være i mål. Takker for svar. dessverre så klarer jeg ikke logge på med laptop'en nå lenger samme hva jeg gjør... Jeg har gjort som du sier men ikke engang server maskinen er å finne i rullegardin menyen for DHCP Client, dette feltet er helt tomt. Har du flere forslag så er det supert om du poster igjen. Dette begynner virkelig å bli frustrerende... tcbagent Endret 27. februar 2005 av tcbagent2 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 du må sette maskinene til å være dhcp klienter for å få dem til å dukke opp i dhcp klient lista. Evt du kan skrive inn mac adresse og maskin navn manuelt om clone ikke virker. Lenke til kommentar
tcbagent2 Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Takk for gode råd petterg, men jeg fikk det ikke til å virke på denne måten heller. Men jeg tok nå en telefon til dell support og nå virker det faktisk! Problemet var at det ikke var mulig å få det til å fungere med Windows' pålogging. Denne påloggingen var rett og slett ikke kompatibel med routeren og dennes software. Når jeg byttet til å bruke påloggingen til Intel virket det med en gang. tcbagent Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg fikk faktisk akkurat samme problem i dag! Samme router, og en laptop fra dell. Med WEP kryptering funker alle maskiner perfekt, men med WPA vil ikke dell maskina. Andre maskiner (en har faktisk akkurat det samme innebygde trådløskortet som dell'n) funker fortsatt perfekt med WPA. Snodig dette her! Lenke til kommentar
tcbagent2 Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg fikk faktisk akkurat samme problem i dag! Samme router, og en laptop fra dell. Med WEP kryptering funker alle maskiner perfekt, men med WPA vil ikke dell maskina. Andre maskiner (en har faktisk akkurat det samme innebygde trådløskortet som dell'n) funker fortsatt perfekt med WPA.Snodig dette her! Jeg satte inn ny HD i maskinen og nå fungerer det bra hos meg. Kontaktet dell support om dette og spurte hvordan dette var mulig og fikk til svar at når det ikke virker er det som regel feil med Windows installasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå