game_master Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg har et Abit NF7 2.0 hk. Problemet er at kortet ikke har støtte for s-ata disker. Dvs, kortet har disse små "metallprikkene" hvor s-ata diskene egentlig skal plugges inn. Er det helt latterlig å forsøke å lage en s-ata kontroller der? Bruke metallpinner fra et gamelt hk å lodde de fast. Hva med bios å sånn? tilbakemeldinger ønskes.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 mangler vel chippen på kortet og den må loddes fast og det er ikke mye gøy kan jeg tenke meg Lenke til kommentar
game_master Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 ok. finnes det s-ata kontrollere i form av pci-kort? Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) tja, selv om loddepunktene er på hovedkortet så betyr ikkje det nødvendig vis at det bare er å lodde på chippen. Og det er uansett ikkje "bare" å lodde den på, først må du få tak i den, og så må du lære deg å lodde overflatemonterte komponenter. Og eg vil tro at når selve chippen mangler så mangler også diverse decoupling kondensatorer og eventuelle motstander osv. Det kan også hende at det mangler funksjoner i bios for å kontrollere irq'er osv til kontrolleren. Men, det går selfølgelig ann å prøve, får du fatt i chippen og den ikkje koster allverden... edit: og, ja, det går ann å kjøpe pci kort med s-ata porter på, mye greiere løsning Endret 27. februar 2005 av bjorn.e Lenke til kommentar
game_master Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) hva med booting? Kan jeg boote fra disker tilknyttet pci-kortet? Å hvilken pris er det på disse kortene? http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=16582933 Dette noe å satse på? Endret 27. februar 2005 av game_master Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Blir ikke det mye billigere, bare å kjøpe en kontroller for 2-300? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Det å begynne å lodde på et hovedkort tror jeg er ganske dødfødt. Altfor små marginer for feil og loddepunktene er jo mildt sagt knøttsmå. Kjøp et PCI-kontrollerkort du. Har god erfaring med Adaptec, men Promise og Sunsway sine er vel gode de også såvidt jeg vet. Endret 27. februar 2005 av maedox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå