Gå til innhold

Beste innstillinger/format å rendere i for DVD?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ca. 20 minutters filmsnutt som jeg skal legge på DVD. Jeg lurer på hvilket format jeg burde rendere fila i? Mpg,avi; xvid,divx,osv.osv.?

Jeg har en tendens til å få dårlig kvalitet men samtidig enorm filstørrelse. Det irriterer meg grenseløst.

For filmer som skal vises på norsk tv er det forresten PAL jeg skal velge, sant? Med tanke på størrelse på tv skjermen. Men kan velge mellom PAL square,PAL DV, og bare PAL.. blir litt forvirra,, sammen med en laaang liste over kodeker....

Bruker Vegas Video 5 hvis det har noe å si... Ellers DVD architect etterpå, men regner med at jeg uansett er nødt til å rendere fra vegas før jeg går over til dvd achitect..... så.. forslag?

Synes noen burde lage en sticky med en guide om formater, størrelser (piksler), og kodeker! :)

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Pass på at i innstillingene er "ignore third party codecs" huket av, og "Use Microsoft DV Codec" skal ikke være huket av (knølete skrevet men ok)

Deretter, når du skal rendre, bruker du Video for Vindovs(avi) og Pal DV, eventuellt PAL DV widescreen som template. En liten bug som er i Vegas er at pr default rendrer den lower field først. Er ganske så sikker på at det sakl være upper field i våre formater.

Deretter er det bare å bruke et passende dvd prog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...