Gå til innhold

Defragmentering av VFAT-disk i FC3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte bittorrent-klienter som ikke okkuperer plassen på disken før den skriver, kan lett hakke en partisjon i småbiter...

 

Generelt unngår man vel i stor grad fragmentering ved å bruke Linux-partisjoner som ext3 - noen som kan forklare hvorfor?

 

En måte å defragmentere på er jo å kopiere alle data av disken og så kopiere dem tilbake...

Lenke til kommentar

Tror ikke det fins spesielle defrag-verktøy for FAT16/32 i Linux. Spørsmålet blei stilt på

linuxquestions.org den 10.2 i år, ingen svar.

 

Her er klipp fra Rick Moens svar fra to år tilbake på linuxmafia.org. (At fragmentering ikke er noe problem, gjelder Linux-filsystemer):

Personally, I would much, much rather back up the filesystem (using a

file-by-file tool such as tar), confirm the integrity/completeness of my

backup, blow the original filesystem away, mkfs it again, and then put

the data back. _If_ fragmentation were a problem -- which it is not.

 

In other words, the only defragmenter I can properly

recommend, if you insist you need one, is mkfs (i.e., backup,

destructive reconstruction of the partition, and a restore

operation).

 

Altså: Backup blank og restore (f.eks via tar czf , mkfs.vfat -F 32 og tar zxf )

Du kan trolig også kjøre Windows-defrag i Wine, men jeg ville valgt å gå via backup.

For øvrig: mkfs.vfat har alltid funka greit for meg. Bare XP ved installasjon på FAT32 insisterer på å formatere sjøl for å bli fornøyd - og det synes jeg den må få lov til...

Lenke til kommentar

Defragmentering i linux er et kjipt kapittel. Slet lenge med dette selv, men har hvertfall funnet noe som fungerer for meg.

Defrag av vfat i linux, vil nok bli vanskelig å finne. Det finnes så vidt defrag-programmer for ext3 (et par stk), og disse fungerer ikke særlig bra.

 

I ditt tilfelle riktignok, må du gå til kilden for problemet for å finne en permanent fungerende løsning. Enkelt og greit; bruk en egen disk (til nød egen partisjon) for nedlasting. Den trenger ikke være stor, for du flytter filene til en annen disk/partisjon ved komplett nedlasting. Nedlasting med de fleste p2p-programmer torturerer disken, og gir fragmentering av en annen verden. Eks fra min egen maskin:

 

leo:~# xfs_db -r -c 'frag -f' /dev/storage/terra
actual 73034, ideal 72876, fragmentation factor 0.22%
leo:~# xfs_db -r -c 'frag -f' /dev/hda3
actual 544779, ideal 36974, fragmentation factor 93.21%
leo:~#

 

Først i lista er disken hvor alt lagres, siste er en partisjon for kun midlertidige filer under nedlasting. 93,21% frag, det sier seg selv, umulig å jobbe med til vanlig bruk. :)

Jeg bruker altså XFS som filsystem, og blant fs-verktøyene er det et briljant defrag-program (xfs_fsr). Dette ble løsningen og redningen for meg.

 

Så i korte trekk, opprett en partisjon (som nevnt, helst egen disk) som KUN brukes til nedlasting, flytt ved endt nedlasting filene over til vfat-partisjonen om du ønsker og dele med windows.

 

 

Og for å avlive en myte; defragmentering i linux SKJER. Ikke vanskelig å få til, varierer mye med hvordan disken brukes. JA, ext3 og flere andre linux-fs er MYE flinkere til å unngå fragmentering enn ymse windows-fs, men allikevel, det skjer. Kjedelig at mange har problemer med å innse det... en av få er O&O Software som tilbyr et program for ext2/3 defragmentering.

Lenke til kommentar
Defragmentering i linux er et kjipt kapittel. Slet lenge med dette selv, men har hvertfall funnet noe som fungerer for meg.

Defrag av vfat i linux, vil nok bli vanskelig å finne. Det finnes så vidt defrag-programmer for ext3 (et par stk), og disse fungerer ikke særlig bra.

Nyere Linux-filsystemer (ext2, ext3, reiserfs etc) trenger _ikke_ defragmentering.

Lenke til kommentar
Nyere Linux-filsystemer (ext2, ext3, reiserfs etc) trenger _ikke_ defragmentering.

Kan du komme med en forklaring på hvorfor ikke, istedenfor kun en bastant påstand? Veldig provoserende når du slenger ut en sånn kommentar, uten noen form for grunnlag.

 

Gjør meg en tjeneste, finn noen filer av en viss størrelse (>2MB) som gjerne blir skrevet til ofte. Kjør kommandoen 'filefrag' på disse, og paste output her. Et eksempel:

 

-rwxr-xr-x   1 root root 4699275 Mar  3 15:07 vmlinux
leo:/usr/src/linux# filefrag vmlinux
vmlinux: 76 extents found, perfection would be 1 extent

Prøver du å si at denne ikke trenger fragmentering? Dette er fra et ext3 filsystem. Som filefrag så fint sier det, liker ikke filen seg best som en enkelt datablokk, istedenfor spredt ut blant 76 forskjellige?

 

Som du også bør ha sett i min tidligere post, et av mine volum har fragmentering på over 90%. Dette er et XFS-fs, og karakteres absolutt som et moderne filsystem. Det at du lister opp ext2 som et 'nyere' filsystem, taler heller ikke i positiv retning mht. ditt kunnskapsnivå om filsystemer.

Endret av askt
Lenke til kommentar
Nyere Linux-filsystemer (ext2, ext3, reiserfs etc) trenger _ikke_ defragmentering.

Kan du komme med en forklaring på hvorfor ikke, istedenfor kun en bastant påstand? Veldig provoserende når du slenger ut en sånn kommentar, uten noen form for grunnlag.

Vel, fragmentasjonen påvirker i alle fall ikke ytelsen til filsystemet så mye som det gjør i NTFS/FAT32-filsystemer. Så stor er forskjellen, at det er liten vits i å defragmentere med mindre du kjører en høyt belastet server.

 

https://www.redhat.com/archives/fedora-list...r/msg01519.html

http://answers.tveasy.co.uk/c.o.l.misc/Rge...tation-mef4.htm

http://64.233.187.104/search?q=cache:-z87Y...rmance%22&hl=no

 

Som du også bør ha sett i min tidligere post, et av mine volum har fragmentering på over 90%. Dette er et XFS-fs, og karakteres absolutt som et moderne filsystem. Det at du lister opp ext2 som et 'nyere' filsystem, taler heller ikke i positiv retning mht. ditt kunnskapsnivå om filsystemer.

 

Ext2 er et "nyere filsystem" i den forstand at det fremdeles brukes, og har flere av nyere (les: i alder) filsystems funksjoner med det største unntaket journaling.

 

Edit: BTW,

Gjør meg en tjeneste, finn noen filer av en viss størrelse (>2MB) som gjerne blir skrevet til ofte. Kjør kommandoen 'filefrag' på disse, og paste output her.

 

vmlinuz-2.6.10-4-686-smp: 1 extent found ;)

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Vel, fragmentasjonen påvirker i alle fall ikke ytelsen til filsystemet så mye som det gjør i NTFS/FAT32-filsystemer. Så stor er forskjellen, at det er liten vits i å defragmentere med mindre du kjører en høyt belastet server.

Dette er riktig, og som jeg nevner i en tidligere post, ext3 etc. er gode til å unngå fragmentering, og også å lese evt. fragmenterte filer.

 

Dette betyr allikevel ikke at defragmentering ikke trengs. Som du er inne på, alt kommer an på bruken av filsystemet. Et godt eksempel er et større brukermiljø, med et stort antall brukere som skriver til flere filer samtidig. På min maskin skjer ikke noe slikt, men en enkelt prosess har et stort antall (store) åpne filer, og skriver kontinuerlig til disse. Fragmentering er en umulighet i slike tilfeller. Denne disken var veldig treg å jobbe med, og kopiering av de fragmenterte filene (etter stopping av prosessen som jobbet med dem) tok en evighet sammenlignet med kopiering fra et defragmentert filsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...