ostehovel Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Å kjøre programmet to ganger på en maskin vil nok ikke funke. Joda. Å kjøre et program 2 ganger på samme maskin med Winsock funker kjempe fint. Jeg får det til med Windows 2000 og Windows XP Pro Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Å kjøre flere winsock'er samtidig er ikke noe problem, men når du skal sende data og mota data på samme port, med to forskjellige programmer, blir det port-trøbbel. Lenge siden jeg prøvde, men jeg tror det løser seg ved å accepte på en ny winsock. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Er det noen porter som er åpne som "default" i windows som man kan sende over? Er litt plagsomt de fleste vet ikke hvordan de åpner porter og slikt så. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Er det noen porter som er åpne som "default" i windows som man kan sende over?Er litt plagsomt de fleste vet ikke hvordan de åpner porter og slikt så. Vel, de porter som er åpne som standard er vanligvis i bruk, og kan følgelig ikke benyttes. Dessuten er vel hovedproblemet at de aller fleste har router - ved en slik innretning må man nesten alltid åpne porter for å kunne ha en server. Den beste løsningen er sannsynligvis å selv lage server, slik at motparten slipper slikt styr. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Er det noen porter som er åpne som "default" i windows som man kan sende over?Er litt plagsomt de fleste vet ikke hvordan de åpner porter og slikt så. Vel, de porter som er åpne som standard er vanligvis i bruk, og kan følgelig ikke benyttes. Dessuten er vel hovedproblemet at de aller fleste har router - ved en slik innretning må man nesten alltid åpne porter for å kunne ha en server. Den beste løsningen er sannsynligvis å selv lage server, slik at motparten slipper slikt styr. Joda, men klienten må jo også oppi en port til servern. Må ikke den være åpen hos client-brukeren også? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Nei, du kan koble til hvem som helst, selv om du har router. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Så det er slik at så lenge jeg kjører den server fila, så er det nok a "client" programmet har min port og ip så kan det connecte? Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Nei, du kan koble til hvem som helst, selv om du har router. Så hvorfor funker det ikke hos de som har router og ikke har åpna porter? Det jeg gjorde er å sende en Client versjon til en kamerat, som kobler seg opp mot port 16000 og min ip. Samtidig så kjørte jeg en server som "lytta" på port 16000. Men Clienten fikk aldri til å koble til Endret 28. februar 2005 av Stig Jøran Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Det jeg gjorde er å sende en Client versjon til en kamerat, som kobler seg opp mot port 16000 og min ip. Samtidig så kjørte jeg en server som "lytta" på port 16000. Men Clienten fikk aldri til å koble til Dersom programmet fikk tillatelse til å koble seg mot Internett på hans datamaskin, må problemet nesten ligge hos deg. Har du åpnet port 1600 på eventuell router og firewall? Skjønt det er naturligvis en mulighet for at ISP hos din kamerat har denne porten blokket. Hva med å prøve en annen port? Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Det jeg gjorde er å sende en Client versjon til en kamerat, som kobler seg opp mot port 16000 og min ip. Samtidig så kjørte jeg en server som "lytta" på port 16000. Men Clienten fikk aldri til å koble til Dersom programmet fikk tillatelse til å koble seg mot Internett på hans datamaskin, må problemet nesten ligge hos deg. Har du åpnet port 1600 på eventuell router og firewall? Skjønt det er naturligvis en mulighet for at ISP hos din kamerat har denne porten blokket. Hva med å prøve en annen port? Jeg står som DMZ hos meg, slik at alle porter er åpne. Men bare et lite spørsmål, etter som jeg har laget et chatteprogram så er det et irriterende problem, det er at når teksten havner i en tekstboks, så blir den jo full. Hvordan kan jeg få den til å liksom være nedscrolla heile tia? Slik at man slipper å scrolle ned etterhvert. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 For å få tekstboksen til å scrolle helt ned automatisk, kan du eksempelvis benytte følgende kode etter du har lagt til tekst: Text1.SelStart = Len(Text1.Text) Husk å erstatte Text1 med navnet på den tekstboksen du benytter. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Hva må til for at feks 3 eller flere brukere skal snakke samtidig? Er det en stor "oppgave" å få til? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Nei, i grunnen ikke. Det eneste som behøves, er å dynamisk allokere nye winsock-kontroller i en såkalt "control array" etter som nye brukere ønsker å koble seg til, hvilket er vist og forklart på følgende side: http://www.winsockvb.com/article.php?article_id=18 Du kan naturligvis også sjekke ut mitt eksempelprogram på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå