oddis89 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) hei . jeg vurdere å fixe opp igjen et par ELDGAMLE JBL model L-50. er det noen som vet ossen lyde i dem er orginalt? og ville jeg få noe særlig lyd uti fra dem. skal nemelig ha dem på hybel(trur jeg). må kjøpe ALT nytt. til og med demping inne i kassen. EDIT: kan muligens få til orginal filteret som skal sitte i kassen Endret 27. februar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Hva er det du skal fikse egentlig? Er noe ødelagt? Har du tenkt å bytte komponenter i delefilteret så skal du sansynligvis bruke endel penger for å få noe som er bedre enn det som allerede sitter i. Hvis du har mistanke om at kassevolumet på disse er feil, så går det jo ann å lage noe nytt, men sansynligvis har ikke dette noe for seg... Så da gjenstår det vel bare å bytte dempemateriale, dette har vel bare noe for seg hvis det er gjort en slett jobb originalt, hvilket det ofte ikke er av seriøse produsenter... Men, hvis du gjør litt endringer på disse, så kan du jo prøve deg frem og lære noe, bare ikke forvent at ting blir så mye bedre... Knut Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Hva er det du skal fikse egentlig? Er noe ødelagt? Har du tenkt å bytte komponenter i delefilteret så skal du sansynligvis bruke endel penger for å få noe som er bedre enn det som allerede sitter i. Hvis du har mistanke om at kassevolumet på disse er feil, så går det jo ann å lage noe nytt, men sansynligvis har ikke dette noe for seg... Så da gjenstår det vel bare å bytte dempemateriale, dette har vel bare noe for seg hvis det er gjort en slett jobb originalt, hvilket det ofte ikke er av seriøse produsenter... Men, hvis du gjør litt endringer på disse, så kan du jo prøve deg frem og lære noe, bare ikke forvent at ting blir så mye bedre... Knut kassene er som "nye". men må nok pusse dem ned pg lakke dem opp igjen for de er VELDIG ripete. har tenk å kjøpe alt nytt men jeg lurer på om det er noe bra lyd og om dette har vært kvalitet kasser en gang i tiden. vet at han som kjøpte dem nye måtte ut med en god del penger for dem(dette er jo minst 10år siden da men) jeg må nok finne ut hva volmet på kassen er og sånn for å få riktig basselement. diskant/mellomtone er jo ikke så kresene på volum så de må jeg vel finne etter jeg har funnet ut bassen og beregne disse for at de skal stå i stil med bassen. EDIT: må kjøpe ALT nytt. elementer og alt. har delefilteret men det bruker jeg i en anen kasse. kan muligens kjøpe nytt i den kassen og sette inn igjen dette filteret siden det funker helt som det skal. men da har jeg et anet problem og det er å finne ut delfrekvensene på dette filteret, og deretter finne alle elementene. noen som har noen tips. det viktigste er vell at jeg får vite om dette var kvalitet nytt eller om det var noe rusk. Endret 27. februar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 fant ut delefrekvenser til delfilteret 800hz/3000hz litt høyt for høytalere i dag men skal nok finne noe som funker Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Du har fortsatt ikke lest linken jeg ga deg i posten din om delefilter ser jeg...? Trenger bare lese det første innlegget. Jeg er veldig spent på hvordan du har kommet frem til at dette er for høye delefrekvenser. Legger du merke til at elementene bryter opp ved bestemte frekvenser f.eks? Selv erfarne byggere kan ikke se utfra spesifikasjonene om et delefilter vil fungere bra i praksis. Knut Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Du har fortsatt ikke lest linken jeg ga deg i posten din om delefilter ser jeg...? Trenger bare lese det første innlegget. nei har ikke lest den enda. hehe Jeg er veldig spent på hvordan du har kommet frem til at dette er for høye delefrekvenser. Legger du merke til at elementene bryter opp ved bestemte frekvenser f.eks? er bare en følelse hehe. men kan godt hende at det er helt fine delefrekvenser når man finner elementer som passer. jeg skjønner ikke hvorfor disse kassene liksom skulle være så dyre og bra når de var nye. specs på kassene(orginalt) er jo 35W 8ohm. kan hende at de spilte bra forde men. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) jeg skjønner ikke hvorfor disse kassene liksom skulle være så dyre og bra når de var nye. specs på kassene(orginalt) er jo 35W 8ohm. kan hende at de spilte bra forde men. Antall watt på en høyttaler har ingenting med hvor godt den spiller.Frekvensgangen på en høyttaler sier noe om det,og ikke minst en lyttetest.Høyttalere som spiller fint,vil alltid måle forholdsvis bra. Endret 1. mars 2005 av egmur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå