Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke vanlig switch til å dele en adsl linje?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått ADSL fra telenor og bruker telenor sitt modem. Jeg leste at dette hadde innebygget ruter. Betyr dette at jeg kan bruke hvilken som helst switch til å dele internettlinjen mellom flere pcer?

Jepp, det stemmer så lenge det er router i modemet.

Lenke til kommentar

Nei, hvis ruteren støtter PPPoE og DHCP kan du bruke hvilken som helst switch eller hub.

Du må da legge inn brukernavn og passord i ruteren og la denne koble til over PPPoE når den får en forespørsel fra LANet.

Dersom du ikke har PPPoE i ruteren må du ha et ekstra nettverkskort i en av pcene og koble slik:

modem-pc(nettverkskort1)-pc(nettverkskort2)-switch.

og så velge "del internettilkobling" hvis du bruker windows.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ha et ekstra nettverkskort i pcen. holder bare met et..

Men da går det mer trafikk over på dette nettverkskortet, og det er kanskje ikke så lurt !!?!!

Når du har kobla opp internettet fra telenor på den ene maskina som vanlig så er det bare å share den internett connectionga som vanlig, som om du sharer en printer, mappe osv..

modem - switch - pc

-------------|

------------pc

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Tja, en ruter kan være så mangt...og PPPoE er jo ikke akkurat den eneste måten å koble til en ISP på. Men jeg skal være enig i at den absolutt bør ha PPPoE hvis den kommer fra Telenor.

Man kan fint kalle det en ruter selv om det ikke har PPPoE og DHCP.

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på hvor gammel den er og hvilken versjon den er, men vanligvis inneholder den router. Dette kan sjekkes slik (klippet fra Online.no) :

*Thomson SpeedTouch 510i ble levert i to versjoner, en modemversjon og en routerversjon. Om du er usikker på hva du har, kan du sjekke serienummeret på undersiden av modemet/routeren. Modemversjonen har serienummer: MBTN624MPxx, routerversjonen har serienummer MBTN624MQxx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...