Gå til innhold

Kan man studere data/it på universitet ved mitt ti

fxwz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal du studere data på universitet eller høyskole kreves det nesten alltid

3mx og 2fy

Jeg gikk yrkesfag og allmen påbygning så jeg må gå 1 semester forkurs på høyskolen hvor man tar kun matte og fysikk før jeg kan begynne på dataingeniør

Endret av War
Lenke til kommentar

3 mx matte

2 fy fysikk

1mx , 2 mx og 3 mx ...

1 året 2 åert 3 året.

3 mx er rett å slett siste året på vidregående-matte.

Forkurset er lett, 2mx og 3 mx + 2 fy på 6 mnd, da tar di ut det viktigste bare.

slipper å gjøre 45545454oppgaver

Lenke til kommentar

3mx og 2fy

vet ikke hva det er jeg, men det er vel ikke vanskelig for en flink skoleelev å få dette?

Og hvordan får man det?

Det er henholdsvis den vanskeligste matten og den vanskligste fysikken du kan ta, vanskelig å si om det er "lett" for en hver person.

Hvis du tar allmmenn alle årene har du nok mulighet til å få tatt alt det i løpet av de 3 årene :)

Hvorfor er du nødt til å ta allmenn alle årene forresten? :)

Lenke til kommentar

3mx og 2fy

vet ikke hva det er jeg, men det er vel ikke vanskelig for en flink skoleelev å få dette?

Og hvordan får man det?

Det er henholdsvis den vanskeligste matten og den vanskligste fysikken du kan ta, vanskelig å si om det er "lett" for en hver person.

Hvis du tar allmmenn alle årene har du nok mulighet til å få tatt alt det i løpet av de 3 årene :)

For å kunne tjene på mine tre år med tysk på ungdomskolen!

Tar man tre år med tysk på ungdomskolen tar man bare tysk to år på videregående, altså det tredje året kan man velge hva man vil!

Egentli en ganske dårlig deal, men det er jo den veien jeg har tatt.

Lenke til kommentar

3mx og 2fy

Og hvordan får man det?

Tar man tre år med tysk på ungdomskolen tar man bare tysk to år på videregående, altså det tredje året kan man velge hva man vil!

Tull.

Altså hvor mye tysk du har hatt tidligere betydde ikke noe når jeg gikk allmen (burde det heller ikke gjøre). Første gangen hadde vi en prøve som skulle vise hvor mye tysk vi egentlig kunne. Så fikk vi en anbefaling. Ikke noe mer.

Forresten: Mener det var flere elever som hadde hatt tysk på ungsk. med for det hadde tre år tysk på VGS. Selv hadde jeg kun to år (B-språk).

Endret av t_man
Lenke til kommentar

3mx og 2fy

Og hvordan får man det?

Tull.

Altså hvor mye tysk du har hatt tidligere betydde ikke noe når jeg gikk allmen (burde det heller ikke gjøre). Første gangen hadde vi en prøve som skulle vise hvor mye tysk vi egentlig kunne. Så fikk vi en anbefaling. Ikke noe mer.

Forresten: Mener det var flere elever som hadde hatt tysk på ungsk. med for det hadde tre år tysk på VGS. Selv hadde jeg kun to år (B-språk).

Det er iallefall ikke slik her!

Lenke til kommentar
3fy er vel til tider vanskeligere enn 2fy.. ;)

Ja, helt enig her selv om det kanskje er litt mer konsentrert. 2fy er en anelse mer generelt/over all. Mao relativt lett :thumbup: Personlig har jeg aldri forstått hvorfor folk skal ta IKT når de vil gå høgskole uansett? Liksom hvorfor ikke bare gå allmenn og få litt kompetanse inn i skallen. De som kommer og sier matten f.eks er vanskeligere på IKT enn på allmenn (MX) så ler jeg, og uansett er det er meget bra grunnlag å ta med seg for videre utdanning.

IKT er et sløvefag uten framtid om det tas for seg selv. Du kan ta påbygg ja, men da får du en medsamling av VK1-elever fra allmenn og må slite for å følge med på diverse førsteårskurs uten grunnkompetansen til å mestre det bra.

Lenke til kommentar
De som kommer og sier matten f.eks er vanskeligere på IKT enn på allmenn (MX) så ler jeg

Hvor har du dette fra? Det er ingen matte på IKT.

IKT er et sløvefag uten framtid om det tas for seg selv.

Igjen, det kommer helt an på hvilken skole du velger(og hvilken lærer du får). Kan man ikke sløve seg gjennom allmenn? Jo, det kan man. I de fleste tilfeller trenger man ikke lese en eneste bok og allikevel gå ut med gjennomsnittlige karakterer i alle fag om man er noenlunde oppegående og følger med i timene.

Liksom hvorfor ikke bare gå allmenn og få litt kompetanse inn i skallen

Som når Ibsen er født og når han døde?

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra? Det er ingen matte på IKT.

En fra IKT

Igjen, det kommer helt an på hvilken skole du velger(og hvilken lærer du får). Kan man ikke sløve seg gjennom allmenn? Jo, det kan man. I de fleste tilfeller trenger man ikke lese en eneste bok og allikevel gå ut med gjennomsnittlige karakterer i alle fag om man er noenlunde oppegående og følger med i timene.

Sant det, men du har mer potensiale i å lære noe brukerverdig av allmenn enn IKT. Det er måte hvor avansert ikt-læreren kan gå inn på faget uansett, og å lære grunnleggende data er ikke nok.

Som når Ibsen er født og når han døde?

Mener å huske vi lærte alt det tullet der på grunn-/ungdomskolen.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Angående tysk, så er det vel mulig å bare ha 2 år på VGS selv om man ikke har hatt noe tysk på ungdomsskolen. Egentlig er C-språk-faget 3årig på VGS, men om man tar økonomisk retning, så slipper man unna med bare 2. Slik var det for meg vertfall (dvs, jeg hadde 3 år på ungdomsskolen, ett år med B-språk og ett år med C-språk på VGS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...