Gå til innhold

Problem med WinXP-installasjon på ny sata-disk

Anbefalte innlegg

Hei

Har en ny 36gb raptordisk som jeg skal installere win XP pro på. I tillegg har jeg 2 gamle Ide-disker i maskinen min. (Har et msi k8n neo2 platinum hk.)

Prøvde først med alle diskene koblet til, og bootet fra XP-cden. Installasjonsprogrammet finner alle diskene mine, og jeg valgte satadisken, lagde partisjon og hurtig NTFS formatering. På 20% stopper formateringen helt og etter lang tid så restarter jeg maskinen.

Installasjonsprogrammet finner fortsatt alle 3 disker, under satadisken ligger nå partisjonen jeg opprettet, men ikke fikk formatert. Jeg får imidlertid ikke startet kopiering av filer når jeg velger å installere på denne partisjonen, får en feilmelding "feil i partisjonstabell" (eller noe som ligner veldig, husker ikke nøyaktig ordlyd.)

Jeg kobler da ut idediskene mine, sletter partisjonen som ble opprettet på satadisken og lager ny partisjon (dvs denne gangen lager jeg to, ikke en). Formaterer den og får kopiert inn filene uten noen synlige problemer. Neste steg er restart før man skal fortsette installasjonen i annet grensesnitt.

Etter restarten får jeg imidlertid følgende feilmelding "Feil under lasting av operativsystemet"

Har prøvd å gjenta installasjonen med partisjonering/formatering, men uten at jeg kommer videre.

Noen som har tips? Hva finnes av verktøy for å renske disken helt, slik at jeg kan prøve igjen fra scratch?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis av meg hadde et lignende problem. Plagdes både med formatering og under kopiering av filene fra cd-rom'en og til harddisken. Han hadde riktig nok et annet hovedkort (et eller annet Abit hovedkort). Det som hjalp han vare å flashe nyeste firmware. Kanskje det kan hjelpe for deg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...