anon12234 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) okei, jeg skal prøve å forklare dette så godt som mulig. nr.1: la oss si at jorda roterer med 1000km/t. kun jorda roterer. hva om vi da setter oss i et fly og flyr langs med ekvator i 1000km/t i samme retning som jorda roterer. vill vi da stå stille på himmelen?, slik at hvis det står noen ned på jorda og ser opp så står vi stille, siden jorda roterer like raskt under oss som vi flyr. (dette går jo ikke om lufta også roterer sammens med jorda) men la oss si at lufta også roterer med jorda, hva om vi da flyr i 1000km/t i motsatt retning av jorda langs ekvator. vill vi da fly i 2000kmt?, siden jorda roterer med 1000km/t fra oss, og vi kjører i 1000km/t motsatt vei. (men dette går jo heller ikke siden lufta som treffer flyet i 1000km/t minker jo farten med 1000km/t og da flyr vi jo bare i 1000km/t). men vil vi da stå stille i følge hvilken side vi er av planeten hvis noen ser på oss fra ute i verdensrommet?, skjønner?. ble knaskje litt rotete..... hva tror dere om disse teoriene? Endret 27. februar 2005 av Henrik2k Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Litt rotete, men det er ikke noe mystisk du beskriver. Fart må alltid måles i forhold til noe. Når en bil kjører i 80 km/t går vi automatisk ut fra at dette er i forhold til den stillestående bakken utenfor. Hvis det ikke er opplagt hva farta måles i forhold til, må det spesifiseres. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) nr.4 har rett. I nr.1: Flyet står stille i forhold til jorden, og da også lufta. Et fly må ha en luftstrøm mot seg for å holdes oppe, ellers blir det ikke trykk under vingene som skyver det opp. Edit: Så ikke at du faktisk hadde skrevet akkurat det. Lufta følger jo med jorda. Vi har jo ikke konstant vind på 1000km/t(eller whatever) ved ekvator. Endret 27. februar 2005 av JeffK Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 nr.1: la oss si at jorda roterer med 1000km/t. Enheten for rotasjon er radianer per sekund. Evt grader per sekund. Men har ingen rotasjonsfart på polene, mens farten er maks på ekvator (der man har lengst avstand fra rotasjonsaksen). hva tror dere om disse teoriene?En dag vil du kanskje være så heldig å lære om referansesystemer, og da vil ikke dett være noe mystisk i det hele tatt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 nr.1: la oss si at jorda roterer med 1000km/t. Enheten for rotasjon er radianer per sekund. Evt grader per sekund. Men har ingen rotasjonsfart på polene, mens farten er maks på ekvator (der man har lengst avstand fra rotasjonsaksen). Man har vel heller ikke rotasjon i radianer/sekund på polene, mens rotasjonen er konstant overalt ellers. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Nja, den totale farten (i km/h eller m/s om man vil) blir jo vinkelfarten (den jeg snakket om) multiplisert med avstanden fra rotasjonsaksen. Dersom avstanden er null blir farten lik null, uansett hva vinkelfarten skulle være. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Nja, den totale farten (i km/h eller m/s om man vil) blir jo vinkelfarten (den jeg snakket om) multiplisert med avstanden fra rotasjonsaksen. Dersom avstanden er null blir farten lik null, uansett hva vinkelfarten skulle være. Ja, der er jeg enig. Jeg satt litt for dypt inne i vektorer til å tenke meg om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå