Gå til innhold

norton ghost 9

staagri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det kun er snakk om "lagringsfiler", så burde det gå bra, så lenge harddisken har plass til det.

Om det kan bli noen konflikt hvis du har NTFS, og den andre harddisken har FAT vet jeg ikke.

Men, hvis du "kopierer" en partisjon på 60GB, og den partisjonen du skal legge den inn på bare har plass til 30GB, så sier det seg selv at det ikke går.

Maskin oppsett skal ikke ha noen betydning hvis det er snakk om kun lagringsfiler, men hvis det er snakk om "Windows partisjonen", så har jeg ikke villet anbefale det..

Lenke til kommentar

Må vel anta det er snakk om systempartisjon, det er som regel det man bruker Ghost til.

Det går fint å kopiere til en større partisjon.

Det går ikke like greitt å bytte maskinoppsett, det er det samme som å flytte en HD fra en maskin til en annen. Det lar seg som regel gjøre, men krever gjerne en del jobb, f.eks med Repair Install. Noen ganger er det å foretrekke å installere på nytt.

Det er uaktuell problemstilling å tenke på konflikt mellom NTFS og FAT. En partisjon blir klonet med det filsystemet den har, man formaterer ikke destinasjonen.

Lenke til kommentar

Skal brukes til systemdisk ja. Saken er at en kompis av meg driver sitt eget firma, og bruker mange forskjellige program som ikke er så lett å kjøre bacup på.

Så istedet for å bruke vanlig bacup prog, så har jeg speilet systemdisken.

Dette er jo veldig greit å bruke om windows krasjer, men om datan blir stjålet som den akkurat ble, er jeg avhengig av å bare kunne speile bacupen inn på en ny maskin.

Da er spørsmålet om jeg kan bygge en ny maskin, sette samme størrelse på systemdisk og legge inn speilbildet uten for store problemer???

Lenke til kommentar
Skal brukes til systemdisk ja. Saken er at en kompis av meg driver sitt eget firma, og bruker mange forskjellige program som ikke er så lett å kjøre bacup på.

Så istedet for å bruke vanlig bacup prog, så har jeg speilet systemdisken.

Dette er jo veldig greit å bruke om windows krasjer, men om datan blir stjålet som den akkurat ble, er jeg avhengig av å bare kunne speile bacupen inn på en ny maskin.

Da er spørsmålet om jeg kan bygge en ny maskin, sette samme størrelse på systemdisk og legge inn speilbildet uten for store problemer???

Hvis jeg har forstått deg rett, så har du altså hatt en maskin med XP og Ghost9 installert. Så har du laget en imagefil med Ghost på denne maskinen, som du nå vil "legge inn" på en ny maskin, med annen type maskinvare?

Hvis det er det som er tilfelle, så vil jeg tro du kommer til å få en del problemer. For det første inneholder jo Ghost-imaget alle driverne til den forrige maskinen, noe som ikke kommer til å fungere særlig bra med den nye - som krever andre drivere. For det andre kan det tenkes at boot.ini, og andre viktige systemfiler ikke er lagret inne i imaget, men at de ligger igjen på andre partisjoner i den gamle (stjålne?) maskinen. XP vil også komme til å protestere m.h.t aktiveringen, men det er jo lett å fikse med en telefon til Ms. Men som sagt; jeg er ikke så sikker på at du bare uten videre kan reinstallere et image laget på en maskin - inn på annen annen maskin - med helt annen maskinvare...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Men som sagt; jeg er ikke så sikker på at du bare uten videre kan reinstallere et image laget på en maskin - inn på annen annen maskin - med helt annen maskinvare...
Men dette er mulig hvis du reinstallerer et image på den samme maskinen som du laget imaget?

Fingerer det også slik: Si at jeg har lyst til å prøve windows98 (vil ikke det, bare et eksempel) før jeg installerer det lager jeg image av harddisken (som nå har xp). Må jeg da installere Norton ghost på den maskinen med 98 eller slipper jeg det (nå tenker jeg på at jeg har imaget på DVD)!? Eller blir da DVD-en bootable, slik at jeg slipper evn. å installere norton ghost i 98!? Si at jeg tok image når jeg har lite på harddisken (under 4.7 gb).

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke installere Ghost. Du booter fra Ghost 9 CD'en eller fra DVD'en du har imaget på.

Hvordan dette fungerer er egentlig enklere å forklare med utgangspunkt i Ghost 2003. Dette er et DOS program som også kan boote fra floppy. Man trenger ikke installere noe som helst i Windows, man booter fra denne floppyen både for å lage image og for å legge det tilbake.

Ghost gjør at det er helt kurant å slette C: partisjonen og bruke den til andre ting, og så tar det bare noen minutter å legge tilbake et image og så er alt tilbake på plass igjen.

Ghost 2003 er den "rene" måten å gjøre dette på for de teknsik interesserte, mens Ghost 9 er laget for det brede publikum som ønsker en simpel backupløsning uten å bry seg om teknikken.

Lenke til kommentar
Hei!
Men som sagt; jeg er ikke så sikker på at du bare uten videre kan reinstallere et image laget på en maskin - inn på annen annen maskin - med helt annen maskinvare...
Men dette er mulig hvis du reinstallerer et image på den samme maskinen som du laget imaget?

Fingerer det også slik: Si at jeg har lyst til å prøve windows98 (vil ikke det, bare et eksempel) før jeg installerer det lager jeg image av harddisken (som nå har xp). Må jeg da installere Norton ghost på den maskinen med 98 eller slipper jeg det (nå tenker jeg på at jeg har imaget på DVD)!? Eller blir da DVD-en bootable, slik at jeg slipper evn. å installere norton ghost i 98!? Si at jeg tok image når jeg har lite på harddisken (under 4.7 gb).

Takker for svar! :)

Til det første spm ditt: Ja, å reinstallere et ghost-image tilbqake på samme maskinen det ble laget er ikke noe problem - selv om det er systempartisjonen det er snakk om. Men når det gjelder det med å f. eks test-installere win98, som du spør om - så er ikke det så enkelt. Selv om du lagrer imaget fra xp-installasjonen din på en dvd, så kan du ikke uten videre boote fra denne og installere xp igjen. Men jeg vet at selve ghost-cd'n er bootbar, så det er nok mulig du kan installere imaget igjen via den muligheten, men dette skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om...

Lenke til kommentar
.... Selv om du lagrer imaget fra xp-installasjonen din på en dvd, så kan du ikke uten videre boote fra denne og installere xp igjen.

Tviler på at noen ble noe særlig klokere av det der.

Det er ingen tvil om at man kan brenne en bootbar DVD med image, slik at du kan reinstallere XP etter å ha brukt Win98.

Men om det er problemer å gjøre det i Ghost 9 skal jeg ikke uttale meg om, jeg bruker kun 2003.

Fra Ghost 2003 User Guide:

You can save an image file directly to a CD or DVD. You can also make the CD/DVD bootable.

Ja, Ghost 2003 er laget for å brukes med XP.

Lenke til kommentar
.... Selv om du lagrer imaget fra xp-installasjonen din på en dvd, så kan du ikke uten videre boote fra denne og installere xp igjen.

Tviler på at noen ble noe særlig klokere av det der.

Nei, det er sjeldent at noen blir noe særlig klokere av å lese en linje som er klippet ut av sammenhengen i en tekst...

Men poenget var at selv om man lager et Ghost-image av en systempartisjon og lagrer denne på en dvd (en cd er som kjent for liten til en XP-partisjon), så får man ikke opp noe valg om å gjøre denne bootbar i Ghost 9. Så hvis man skal reinstallere XP igjen, fra dette imaget - så må man først bruke Ghost-cd'n til å boote fra, så kan man via den menyen som kommer opp da, installere systempartisjonen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...