GolfBag Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Det er en ting jeg har tenkt på lenge når det gjelder musikk, jeg har diskutert linjekamerater på NTNU i trondheim og de er enige.. rock og sanger generellt på bokmål suger, det er teit, det er teit, det er t-e-i-t Hvorfor har det seg slik at sanger på stavangersk, eller til og med jærsk høres så mye mer naturlige ut? Disse stygge dialektene (ja jeg kommer derfra selv, og kan nok innrømme det). Jeg begynte å tenke på dette når Skambankt (det som ble igjen av kaizers når Jan Ove Ottesen prøvte seg med solokarriere) hadde sangen KKK! en utrooolig rå sang som straks ble en klassiker. Ikke først og fremst på grunn av at det er en bra sang, men på grunn av at det er en rockesang på norsk der det norske språket ikke virker kunstig. Etter en stund kom jeg jo på at slik har det alltid vært, kan nevne eksempler på sanger som jeg liker/har likt: Ingenting - Liden (trist sang fra begynnelsen av 90-tallet) Kaizers - Ompa til du dør Mods (med Morten Abel) - Tore Tang Skambankt - KKK! Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Du sier noe der. Rogalands dialektene egner seg veldig bra til å synge på. Jeg tror ikke ompa til du dør hadde vært så bra om den var sunget på østlandsk eller nordlandks for å si det sånn. Men må bare spør om østlendinger forstår hva Kaizers synger? Har alltid lurt på det. Føler forholdet mellom østlendinger og folk fra vestlandet er som forholdet mellom nordmenn og svensker, vi forstår dem, men de forstår ikke oss. Vamp må vel også nevnes i denne sammenhengen selv om de kommer fra haugesund. Kristian Valen som en Useriøs sanger: Sibbe - Laila Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 For ikke å glemme: Sibbe - Eg har mista klinkekulå mi Sibbe - Sjøl om eg blir gammale Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Bysserulls er bra Rock fra Rogaland, kan anbefale sangen "Øl, og mer øl". Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Kanskje ikke så mye rock her da men: (gidder ikke nevne sanger) Lønaslaget Busserulls Vamp Sigvart Dagsland Bjørn Eidsvåg Leif og Kompisane Endret 27. februar 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 jeg syntes all norsk sang(bortsett fra på gammelnorsk(lumsk osv)) høres elendig ut jeg! det er enkelt å greit ikke bra men Sibbe - Eg har mista klinkekulå mi er tøff da Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 rock og sanger generellt på bokmål suger, det er teit, det er teit, det er t-e-i-t For ikke å snakke om sanger på samisk, fransk, svensk, indonesisk, spansk osv. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 synes det meste går bra utenom svensk og italiensk Norsk bokmål er helt greit mange ganger (DeLillios er et glimrende eks på det). Rogalandsk blir verre . Nynorsk og nordnorsk kan være veldig fint av og til Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Say it with me : "Seigmen" Dialekta eller språket for den del har lite å sei imo. Viss eg syns en låt er bra, så er det stort sett knekkande likegyldig om sangen er på svensk. groenn: LOK, kent, bob hund, ingen svenskspråklig rock som faller i smak? (Ikkje at eg digger svensk altså ) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg vil gå så langt som å påstå at kansje opptil 80% av alt "hjemmefra" er bra, både Sibbe og kaisers er 2 fine eksempler på det. Vil forresten påstå at det er en stor forskjell på jærsk og stavangersk.. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 groenn: LOK, kent, bob hund, ingen svenskspråklig rock som faller i smak? (Ikkje at eg digger svensk altså ) Vet ikke, har alltid hatt problemer med det svenske språket (det vanlige rikssvenske). Hadde ikke prøvd å snakke svensk om jeg fikk flere tusen kr tror jeg Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Er jo stor forskjell for oss som bor i området og er vant med det, vet ikke hvordan folk fra andre steder i landet ser på det.(?) Endret 27. februar 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Ja, det er stor forskjell... svært få her oppe i trondheim som har hørt folk snakke jærsk, utenom fra kaizers/skambankt. Mange som trodde jeg kom fra nordnorge, andre trodde jeg kom fra sørlandet. Jeje, så opplyste er folk. En hovedgrunn til dette tror jeg har noe med det å gjøre at folk fra jæren nesten alltid kommer hjem igjen etter utdannelse. Selv om vi ikke vil inrømme det er det en fin plass å bo. Dessuten er utdannelsesraten litt mindre enn i byene. Endret 27. februar 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Er fra Rogaland selv, men nevner; Jokke DeLillos Raga Rockers DRITBRA! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 GolfBag:Man kommer tilbake fordi man ser hvor bra det faktisk er der etter å ha vært borte en stund (natur for viderekommende) mm Og ja, folk utenfra ser kun at vi kommer "derfra", men i musikkverdenen er det lettere å høre forskjell. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Er fra Rogaland selv, men nevner;Jokke DeLillos Raga Rockers DRITBRA! Ræga Rockers er kulere enn raga rockers Bildet av en naken kvinne med reker foran kjønnsorganene og teksten "det er ikke ræga alt som lukter" er den beste humorplakaten fra et band jeg har sett. De kommer vel fra kristiansand, men er fremdeles ikke østlendinger. DeLillos er teit... face it... Greit nok at musikken er kult, men språket høres helt utrolig malplassert ut i forhold til denne. Pingla som synger i DeLillos gjør det ikke akkurat bedre. Ueland: Riktig... høy himmel og åpent landskap, det er frihet det. Endret 27. februar 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Molo. Bra norsk rock på dialekt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Enig med golfbag, norsk musikk er bedre på stavangersk/jærsk/rogalandsk enn på andre dialekter. Vet ikke helt hvorfor men det bare er sånn... Men å si at dialekten vår er stygg er nå å gå for langt Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Ei venninne sendte meg en låt av noe kalt "Tønes". Artisten, evt. bandet, er fra området rundt Egersund og nedi der. Bortsett fra at jeg ikke forsto halvparten av hva fyren sang om, så var det litt moro. Enda morsommere ble det da jeg fant tekster og kunne følge med. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Tsjaaa... tønes er jo litt smalt. Det er sånn mor liker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå