Gå til innhold

overklokking av et nvidia Geforce 6600GT!

Anbefalte innlegg

hei,

jeg er ganske nye innen dette derfor lurte jeg på hvor langt opp kan jeg overklokke dette kortet(nvidia Geforce 6600GT!) uten at det blir ødelagt!noen som har noen erfaringer eller vet om det så hadde det vært fint og vite!! takker på forhånd for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokk i vei, litt om gangen. Kjør en test mellom hver gang (for eksempel 3Dmark05) Hold øye med temperatur og se etter misdannelser (artifacts) i bildet når du tester. Når du har klokket for langt, går du ett trinn tilbake.

Hvilket fabrikat er det på skjermkortet ditt? Hvilke frekvenser kjører det på originalt?

Lenke til kommentar
ja som jeg sa er jeg ganske ny i dette med klokking!! når jeg lasta ned riva tuner så sto det at det var 300/900..

300/900 bare?? hvorfor så lite?? mitt geforce 6600GT ligger på 300/1000! :tease:

men har bare 128bits minnekontroller da på kortet dessverre...:/ litt synd da de har brukt masse extra peng på 256bits minne men en minnekontroller som bare eer på 128bit...teit egentlig

Lenke til kommentar

Hihi.. Nå har det misforstått gutta.

Alle 6600GT kort er på 500/900 eller 500/1000 ++. Det er flere kort som kan kjøpes overklokket.

Har du 6600GT AGP er det standard på 500/900, men som sagt kan man kjøpe det overklokket fra butikken for en litt dyrere pris..

Er det 6600GT PCI-E kort, er standard speed 500/1000.

Men farten dere ser på er 2D performance! Der er farten på 6600GT 300/900 (AGP) eller 300/1000 (PCI-E).

Det dere må se på for å finne den virkelige farten på kortet, er 3D performance.. (500/900 el. 500/1000). Det er den farten som blir brukt når man spiller spill eller driver med 3D programmer.

Jeg har greid å klokke mitt AGP XFX 6600GT kort til 590/1200 uten å få artifacts på spill og testprogrammer. Et bra program å sjekke om du får artifacts med, er 3Dmark 2003.

Artifacts er sånne små grønne eller hvite flekker som dukker opp noen steder i grafikken. Dette er en indikasjon på at kortet enten går for varmt, eller fortere enn den klarer.

Klokk så langt kortet ditt klarer!

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel nå må det sies at når jeg så denne posten å skrev inlegget mitt så hadde jeg visst sett feil da jeg trodde det sto 6800GT... :blush: så det forige inlegget var litt teit! sorry... :blush:

Der er farten på 6600GT 300/900 (AGP) eller 300/1000 (PCI-E).

Vel nå har nå jeg AGP kort å farten på korte mitt er fortsatt 300/1000 uten overklokking!

Lenke til kommentar

som sakt så har ikke jeg peiling på dette...og når jeg er inne på riva tuner så står det sånn at man kan velge mellom |standard 2D|low preformance 3D|high preformance 4D..det står også et sted der at agp-8x...vet ikke om dette har noe å si..tenkte jeg skulle spørre meg fram litt før jeg begynte og overklokke!!noe jeg også glemt og legge til er at kortet er 128 minne!!

Endret av wakZ1
Lenke til kommentar

Oi interessant. Jeg fikk plutselig en ide til å speede opp mitt gainward golden sample 6600GT PCI-E. Hvilke verdier bør jeg velge til 2d og 3d Mem clock og Core Clock? Har prøvd å ekspimentere og alt går forelpig bra! :) Lurer på hva andre har fått til på dette?

bruker standard Geforce 6600GT driver til dette kortet. Noen som har bedre ideer?

Lenke til kommentar

300/1000 er 2d mode (noen 300/900)

500/1000 er 3d mode (noen 500/900)

AGP kortene er PCI-E kort med AGP bridge derfor ekstra kjøler...

Sånn er det med 6600gt.

Mitt xfx 6600GT går på 600/1200, så det går unna hvis man vil.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
raffegutten Skrevet 02/03/2005 : 22:35

oi da er vi ikke langt unna hverandre Torkelma!

Min går på 6600GT går på 560/1086

Men skal se om det går an å øke med rivatuner. Foreløpig har jeg brukt et jalla program fra Gainward!

Jeg formoder at det er Expert tools du snakker om?

I såfall kan du bare innstalere det, enchanced mode eller hva det nå står, og så høyreklikker du på skriverbordet, egenskaper, skjerm, avansert, der går du så inn på klokke innstillinger og velger en ny klokke frekvens. Da må du godta en avtale om garanti og bla bla bla. Når det er gjort kan du avinnstallere Expert tools igjen, også klokker du bare ved å høyreklikke skrivebordet osv Når du først har enablet klokkefunksjonen i Nvidia programvaren blir den der etter at Expert tools er borte.

En enkel og grei måte å klokke Gainward på, og du slipper å få lagt til unødvendige prosesser fra tredjeparts klokkeprogrammer.

Edit; leifer.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det var godt at du anbefalte Gainward Expert tool. Det er det jeg brukte og bruker. Trekker tilbake utsagnet om at Gainward Expert tool er jalla. Prøvde rivatuner, men jeg fikk dårligere score! OBJEKTIV! Tro det eller ei, men gainwards program vare fikk kortet mitt til å ga bedre. Det betyr ikke at jeg hater rivatuner, skal nok prøve det på andre pc-er ;) Driver nemlig en dataklubb så da er det godt å ha flere pc-er å teste/mekke på

Lenke til kommentar

Hei. Jeg bruker kun standard drivere til mitt Leadtek 6600 GT (pci-e), hvor jeg har aktivert overklokkingsmenyen. Man trenger ikke noen ekstra programmer i det hele tatt, det fulgte med et overklokkingsprogram til mitt kort også, men det avinnstallerte jeg.

Man må inn i registeret (regedit på kjør i startmenyen) for å aktivere overklokkingsmenyen i driverprogrammet som alle 6xxx skjermkort trenger. Du høyreklikker da på skriverbordet, egenskaper, skjerm, avansert, der går du så inn på overklokking og velger en ny klokke frekvens....

Mitt kort går nå på 570/1200 (i 3D) da har jeg ikke pressa det til maks, men det går nok ikke så mye til. Leadtek har forresten kommet godt ut i diverse tester på støy, kjøling og ytelse.

Edit: Minner om at overklokkingsresultatet kan variere mye også mellom samme kort fra samme leverandør!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 07/03/2005 : 12:30

Man må inn i registeret (regedit på kjør i startmenyen) for å aktivere overklokkingsmenyen i driverprogrammet som alle 6xxx skjermkort trenger. Du høyreklikker da på skriverbordet, egenskaper, skjerm, avansert, der går du så inn på overklokking og velger en ny klokke frekvens....

Ja, dette er jo i bunn og grunn det samme som jeg sier med og innstallere/ avinnstallere Expert Tools.

Men om du kunne si hva jeg skal gjøre i regedit for å åpne denne klokkemenyen i Nvidia kontrollpanel hadde jeg satt stor pris på det. (hvis det er en kort prosess vel og merke)

Driver og formaterer akkurat nå, så hadde vært greit og slippe og legge inn og fjerne igjen Expert Tools ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjentar noe. Poenget er som du forstår at man egentlig ikke trenger noen andre tilleggsprogram i det hele tatt for å overklokke.

Jeg husker ikke nå hvordan man endret regedit for å aktivere overklokkingsmenyen, har ikke det notatet tilgjengelig nå. -Men det er veldig lett :o) Kan prøve å legge inn oppskriften i morgen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...