Gå til innhold

Hvordan chiller man med flere externe disker?

cdr

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt litt "fan" av externe disker, pga den mobile atferden deres.

Jeg har kun én ekstern disk, kjøpte eksternt HDD-kabinett og disk for en ukes tid siden, men har gode planer om å anskaffe flere med tiden.

Er det noen som har erfaringer på med eksterne disker, som evt har mange? Det ville vært praktisk om det fantes stativer eller lignende slik at man enkelt kunne holde orden på diskene f.eks. på LAN. Det ville også vært praktisk med strømadaptere som tar flere disker, slik at man slipper å ha ekstra strømpadder osv..

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde gjerne sett et eksternt "rack" som du kunne skyve inn og ut 5 eller flere disker som du kunne koble til maskinen gjennom en enkel strømforsyning og en USB2 plugg. Men noen hadde sikkert sett det for godt å sette en prislapp på mangfoldige tusen på noe sånt, bare for å knuse drømmen min.

Lenke til kommentar

:p

Må nok knuse den, ja. Er du stinn, er det ikke noe problem, men for oss som er litt nærmere gjenomsnittet må vi nøye oss med en litt medium klasse.

Du får kjøpt IDE-to-USB2-moduler fra USA, leste noe om dette på tom's hardware. Dermed kunne du bygd om et kabinett, slik at det enkelt fikk plass til 20+ disker, utruste den med en strømforyning og et par USB-hubber....

"problemet" med å koble flere eksterne disker til hubber, slik som denne, er at den totale hastigheten (480 mbit/s) blir fordelt på antallet porter(ettersom USB2 kun støtter hastighet opp mot 480mbit, uansett hvordan man vrir på det). Så, en 5-porters hub funker greit, med mindre man er på LAN og deler filer, hastigheten blir ikke særlig gunstig...

Det koster rundt 300 kroner for et eksternt kabinett. Ta en av de pluss en 200GB disk, og du har et totaltbeløp tilsvarenede det 200GB disker kostet for 3mnd siden, relativ.

Mange av oss har 5+ disker i kabinettet som surrer og går hele dagen, noen som egentlig er helt forkastelig med tanke på slitasje. Om du er veldig fokusert på slitasjen, åpner du muligens kabinettet og manuelt fjerne strømtilførselen til diskene før du spiller eller lignende, med mindre du har diskene montert i interne hot-swap bokser, slik at du enkelt kan skru dem av/på...

Uansett.. Jeg som mange andre skal kjøpe meg barebone, og som de fleste av oss vet, er disse boksene relativt små, så det blir dårlig med "stapping" av HDD i disse.

Derfor kunne det vært greit med litt ekstrautstyr, som gjør hverdagen for oss e.HDD-brukere litt mer vennlig :p

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man flere enn en mobil disk? En disk på 2-300 GB holder lenge til å flytte data for meg. Hjemme har jeg en filserver med plass til ca 10 disker. Så kan jeg flytte data fra den mobile disken hvis jeg trenger mer plass der.

Løsningen med mobile disker i rack høres veldig dyr ut, og jeg ser ikke helt nytten med det. Hvis man skal på lan blir det jo like enkelt å ta med seg et ekstra kabinett (filserver) som dette jumbo-racket...

Lenke til kommentar

Vel, siverts, jeg er en real LANer av meg, og ser gjerne at chillen blir så chill som overhode mulig, derfor.

Om du ikke er så ofte på LAN, bryr du deg kanskje ikke så meget om hvor mange turer du tar innom bagasjen i bilen, før du er klar. Men for oss hardcore LANere, vil vi gjerne ta så få turer som mulig, pluss(naturligvis), utstyret tar merkbart mindre plass på bordet.

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale bygging av filserver. Kjøp et stykk lite og nett kabinett, sett i PSU, hk, cpu og ram fra en avdanket pc (f.eks P3 500 e.l), et Gb nettverkskort, et S-Ata kontrollerkort, og du er oppe å kjøre med plass til 4 Ultra-DMA disker og 4 S-ATA disker.

Hvis man får tak i en gammel pc vil man slippe unna med ca 1500 kroner for hele sulamitten (kabinett, kontrollerkort og Gbit-LAN). Trenger man ikke S-ATA eller Gbit trenger man egentlig bare to gamle nettverkskort.

Med denne løsningen får man inntil dobbelt ytelse i forhold til USB, man slipper med 1 stk strømforsyning og 1 kabel, og når man er hjemme kan man la boksen surre og gå i et skap og slippe støy/varme fra diskene.

En annen fordel er at interne disker er billigere enn eksterne.

EDIT: Jeg går ut fra at du mener det når du sier 5 disker. Selvsagt vil en ekstra server ta mer plass enn 1 eller 2 eksterne disker, men 5 disker (+5 strømforsyninger, 5 usb-kabler til 2 usb-huber osv) vil nok være langt mindre hånterbart enn mitt forslag.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...