Gå til innhold

Stativ til Nikon 8800, 1000 kr ca.

Anbefalte innlegg

Har planer om og kjøpe meg eit stativ til kamera mitt.

Har sett ein prisgrense på 1000 kr.

Er det OK nok for eit stativ?

Eg har jo sett litt på diverse stativ også.

Eit eg har fått anbefalt er dette:

ManFrotto 714B

Men har det slik sak at eg kan ta av kamera? så det berre sitt ein liten del under kamera mitt. Er jo greit og kunne ta kamera av stativet uten og mekke alt for mykje.

Til og knipse bilda har eg ein fjernkontroll til kamera, så det for stå heilt fritt i det eg tek bildet.

Noken som har andre gode stativ dei vil anbefalle meg? Tek gjerne i mot tips!

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det du bør undersøke er bl.a. hvor høyt stativet blir. Hvis du f.eks. er 190cm høy, og stativet bare er 133cm høyt, kan det bli slitsomt for ryggen å fotografere mye med dette stativet..

Midtsøylen bør du egentlig ikke regne med, siden stativet blir langt mindre stødig dersom du hever midtsøylen. Istedet kan du plusse på noen cm fordi kameraet antakelig havner litt høyere enn toppen av stativet når du har montert dette. Dermed kan vi si at dette stativet antakelig blir ca 140cm høyt når du har kameraet montert og dropper midtsøylen. For noen er det nok, men du må vurdere det ut fra hva du skal bruke stativet til og hvor mye du fotograferer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En kamerat av meg har et Velbon 347E stativ som har er veldig fornøyd med.

Jeg vurderer samme selv, men jeg har også kikket på noe noe billigere velbon CX-440, som koster ca 360,- hos div webshopper i Norge.

Jeg synes Manfrotto virker noe dyrt... Selvom de fleste proffe drar rundt på dette overalt.

Hmm...

Har ikkje kjøpt enda.

Det stativt du fant såg fristende ut. Eg er ca 185 høg tipper eg...

Har du noken norske webshopper som selger det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sa du ikke 1000 grense? Det var jo nesten det dobbelte.. :-)

Jeg har iallefall det stativet / med samme Quick release hode. Ikke et kulehode, men jeg liker dette hodet veldig godt. Veldig stabilt og kan gå veldig høyt. (Har også grep på kamera, så da blir søkeren omtrent i høyde med meg (1.99) :-)

Litt tungt kanskje å felten, på turer der vekt er en issue, har jeg et lite velbon billigstativ og/eller et enbensstativ.

I tillegg kan du sette midtsøylen horisontalt, veldig kjekt ved macro fotografering. Kjører ofte med 100mm Macro + EX580 + Grep (2xbatt) på dette stativet horisontalt og det virker fortsatt like stødig.. Angrer ikke på det kjøpet.

Mvh,

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...