Gå til innhold

Hva er forskjellen på Nikon 5xxx-serien?

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se fordelen med en Olympus 765 som manskow hele tiden anbefaler.

Med den store zoomen uten bildestabilisator og dårlige norske lysforhold om vinteren, er jo trådstarer garantert uskarpe bilder.

Jeg har også hatt Olympus C750uz, jeg har ikke hatt problemer med lysforhold og uskarpe bilder så jeg skjønner ikke hvor du har det fra?

:D Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Panasonic LZ2 som kommer på markedet denne måneden har 5mp, 6x zoom 37-222 og bildestabilisator.

Du bør kanskje lese spesifikasjonene mer før du anbefaler LZ2'en. Det har kun 3x zoom det også. Se f.eks. Panasonic.no -> LZ2 eller Panasonic.com -> LZ2 for den del. På begge står det uttrykkelig 3x optisk i beskrivelsen, selv om jeg ser et 6x-tall på bildet. Spørs om ikke det er inkludert digitalt. Det var iallfall ikke noen umiddelbar utfordrer.

Jeg ser heller ikke hvordan du kan garantere uskarpe bilder med C-700-serien selv om den mangler stabilisator. Jeg har tatt lassevis med bilder på full zoom, og kan bare konstatere at du er på vidda. Mulig du har for vane å veive rundt med kameraet når du tar bilder, men jeg holder det relativt stille, alt. finner meg en støtte i et rekkverk, stolpe, biltak osv. Det er et ikke-tema for meg, iallfall.

Nå lyser det vel også klart gjennom at du ikke er noen Olympus-tilhenger. Det at jeg "hele tiden anbefaler" dette har mer å gjøre med at jeg synes det er greit med litt motvekt til Nikon/Canon-klanen her, som heller ikke akkurat legger skjul på sine favoritter. Og leser du litt mer på forumet, vil du faktisk finne en og annen fornøyd C-7xx-bruker også.

Lenke til kommentar
Panasonic LZ2 som kommer på markedet denne måneden har 5mp, 6x zoom 37-222 og bildestabilisator.

Du bør kanskje lese spesifikasjonene mer før du anbefaler LZ2'en. Det har kun 3x zoom det også. Se f.eks. Panasonic.no -> LZ2 eller Panasonic.com -> LZ2 for den del. På begge står det uttrykkelig 3x optisk i beskrivelsen, selv om jeg ser et 6x-tall på bildet. Spørs om ikke det er inkludert digitalt. Det var iallfall ikke noen umiddelbar utfordrer.

Jeg ser heller ikke hvordan du kan garantere uskarpe bilder med C-700-serien selv om den mangler stabilisator. Jeg har tatt lassevis med bilder på full zoom, og kan bare konstatere at du er på vidda. Mulig du har for vane å veive rundt med kameraet når du tar bilder, men jeg holder det relativt stille, alt. finner meg en støtte i et rekkverk, stolpe, biltak osv. Det er et ikke-tema for meg, iallfall.

Nå lyser det vel også klart gjennom at du ikke er noen Olympus-tilhenger. Det at jeg "hele tiden anbefaler" dette har mer å gjøre med at jeg synes det er greit med litt motvekt til Nikon/Canon-klanen her, som heller ikke akkurat legger skjul på sine favoritter. Og leser du litt mer på forumet, vil du faktisk finne en og annen fornøyd C-7xx-bruker også.

Det er beklaglig å lese at Panacsonic.no ikke vet hvor stor zoom kameraene de skal selge har. Men det er vel ikke mye kunnskapsrike folk igjen hos Panasonic i Norge. Men panasonic.se som har overtatt det meste fra Norge vet bedre:

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/11..._l15/index.html

Se også:http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=51191

Men på den andre linken du sendte står det: 6x Optical Zoom in a Compact Body. Og det ble den også presentert med på PMA 2005.

Og den har virkelig det, så det er ikke noe og diskutere.

Når det glelder superzoom og ta skarpe bilder er jeg helt enig at det kan bli masse bra bilder ut av det, men med en bildestabilisator har du mye bedre muligheter i mørke vinternorge. Og det var under "dårlige norske lysforhold om vinteren" jeg sa en ville få uskarpe bilder.

Jeg tror forresten trådstarter finner lite støtte til kameraet midt i skibakken uten at han har med stativ.

Lenke til kommentar

Det ville vært mye lettere om vi kunne få oppklart spørsmålet om hva trådstarter skal bruke kameraet til. C-765s størrelse (til tross for å formodentlig være verdens minste "ultrazoom"-kamera) er det eneste, etter mitt synspunkt, som hindrer det i å bli en utmerket kandidat. Det står masse vettug i manskows svar til mitt forrige innlegg, kanskje mest viktigst angående spørsmål om "primærkamera". Nå har vi jo dratt opp nye, vanskelig dilemmaer for trådstarter: om han/hun skal kjøpe to kameraer; et for bruk i f.eks. skibakken og et annet til mer fotografentusiastiske bruksområder, og/eller om han/hun skal velge ett kamera. Spørsmålet blir da hva trådstarter skal bruke det til. De fleste som får seg et digitalkamera utvider som oftest sin interesse innenfor fotografering, og da kan det jo være like greit å kjøpe et mer sofistikert kamera med en gang. Dilemmaet blir da selvsagt at slike kameraers kjente dimensjoner gjerne svekker eierens lyst å dra det med seg til de fleste situasjoner. Like praktisk er det heller ikke alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...