Gå til innhold

Hva lønner seg? Elektro VK1 eller IKT?

embark

Anbefalte innlegg

VK1 elektro hvis du vil ha jobb :p Går du VK1 IKT eller VK1 elektronikk så skal det være vanskelig å få læreplass etterpå.

Men jeg synes at du skal velge det du vil aller mest. Går selv gk.elektro for tiden, men jeg skal søke TAF (teknisk almenne fag) til høsten. Kun Randaberg VGS som tilbyr denne linjen :p:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VK1 elektro hvis du vil ha jobb :p Går du VK1 IKT eller VK1 elektronikk så skal det være vanskelig å få læreplass etterpå.

Enkelt å få jobb om du tar VK1 elektro, men det er vanskelig om du tar VK1 elektro? :ermm:

Det er aldri vanskelig å få lærlingeplass om du ikke er en passiv person som venter på at jobbtilbudene skal hoppe ned i postkassa av seg selv.

Lenke til kommentar

Enkelt å få jobb om du tar VK1 elektro, men det er vanskelig om du tar VK1 elektro? :ermm:

Det er aldri vanskelig å få lærlingeplass om du ikke er en passiv person som venter på at jobbtilbudene skal hoppe ned i postkassa av seg selv.

Jeg antar at du snakker om elektro og elektronikk i den første kommentaren din. Er ikke elektro og elektronikk to forskjellige fag? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvor lenge tror dere det holder...?

1 1/2 år til jeg kan begynne der :(

Kommer fint inn der, siden det ikke har vært snakk om nedleggelse enda kommer du inn, iom at skolene kan ikke legge ned et fag midt i en utdannelse etc.

Og hittil har kun 1/2 personer her påstått at noe blir lagt ned, langt fra nok å tro på...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elektro er sterkstrøm, der fordjuper du deg i alt som man lærte på gk elektro + litt til. Elektronikk er derimot svakstrøm, og svært data retta. Bla. annet lærer du om digital elektronikk, binære, hexa tallsystemer og alle mulige slags elektroniske komponenter. Vk2 service elektronikk er noe du kan gå etter å ha tatt vk1 elektroNIKK. Der er det MYE IT. Litt programmering. En god del HW, og endel nettverks lære også.

vk1 elektronikk skal det være pittelitt tv og telefoni også, men jeg som går den linja nå har ikke hatt om tv`er ivertfall..Kun litt om telefoni og komunikasjon. Der er også et eget fag som går kun på nettverks lære.

edit: Etter de jeg kjenner som jeg gikk på gk elektro på som gikk videre til IKT, så har det bare vært basic programmering, office greier og mer eller mindre lette ting. Selvfølgelig kommer det an på hvor dykte lærere man har. Det jeg har oppfatningen av er at man lærer mer av å gå på vk1 elektronikk enn hva man gjør på vk1 ikt. Har også hørt om en skole som instruerer elevene sine om å montere opp Ikea møbler på IKT linja der :p

edit2: Jobb markedet endrer seg hele tiden, og det blir faktisk feil og si det at man ikke får seg jobb etter å ha gått en datarettet utdanning. Det har MYE og si på karakterene, og hvor du får lærlingplass om du får jobb etterpå. Ofte så tilbyr jo lærlingplassene jobb etter lærlingtiden.

Endret av Kjeksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...