Gå til innhold

Hva lønner seg? Elektro VK1 eller IKT?

embark

Anbefalte innlegg

OK,

i morgen skal jeg søke på hva jeg skal gå på til neste år. Og det står mellom Elektro VK1 og IKT Driftsfag. Hva vil lønne seg. Er det vanskelig å få jobb innen IT-bransjen nå for tiden? Det begynner jo å bli en del IT-folk i dette landet... Jeg liker meg sånn passe på Elektro, det var ikke helt sånn jeg hadde tenkt, men det går bra. Så jeg lurer på, hva lønner det seg å satse på, med tanke på å få lærlingeplass?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal velge et fag du vil jobbe med, så skal du ikke velge etter hva som er lett å få jobb innen. For alt du vet så er jobbmarkedet helt forandret om 3-5 år når du er ferdig med din utdannelsen.

velg noe du vil jobbe med og følg løpet helt ut.

Jeg vil uansett ikke gå lærlingetiden, men heller ta høyere utdannelse etter feks IKT. Men det kommer jo litt an på hva målet ditt er.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du kan nå høyere i systemet med IT linjen enn elektro linjen, men så er jeg heller ingen ekspert på elektro :ermm:

Selv har jeg valgt IT og ikke angret. Gikk selv IKT driftsfag for noen år tilbake.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Er Service-elektronikk VK1? I såfall ville jeg kanskje valgt det. Såvidt jeg har forstått det lærer man en del IT der. (rett meg hvis jeg tar feil)

IKT driftsfag er helt greit, liksom. Det var det gøyeste skoleåret jeg har hatt, men det er i læretiden jeg har virkelig lært noe. Ser for meg at du lærer mer og får mer ut av elektro enn IKT. Jeg skal studere videre etter fullført læretid, og det er fordi jeg tviler på at det er så mange jobber for meg med KUN ikt-fagbrev..

Lenke til kommentar

Tricky.

Du har jo noen veier å gå nå da.

1. Grunnkurs - VKI Elektro

2. Grunnkurs - VKI Elektronikk

3. Grunnkurs - IKT Driftsfag

4. Grunnkurs - VKI Elektronikk - VKII Serviceelektronikk

Kun valg fire vil gi deg 3 år på skole, men du lærer en god del mer server/nettverk på Serviceelektronikk enn du gjør på IKT. IKT består hovedsak av Microsoft Office.

Valg 1. blir du elektriker av, og valg 2. telefonimontør f.eks.

Lenke til kommentar
IKT består hovedsak av  Microsoft Office.

Så sant så sant....

Etter 1 år på IKT blir som regel flesteparten stuet bort på en skole hvor dem gir "bruker støtte" og bærer datautstyr :ohmy:

EDIT: Jeg ser heller ingen framtid for IKT, har hørt rykter om at linja skal bli lagt ned om 2 år til..... :hmm:

Endret av haddis
Lenke til kommentar
IKT består hovedsak av  Microsoft Office.

Dette kommer helt an på hvilken skole du velger. Pga tynne lærebøker er du meget avhengig av en flink lærer.

Vi hadde bla. Java programmering på høyskolenivå for noen år siden. MS office brukte vi 4 timer i uken på.

EDIT: Jeg ser heller ingen framtid for IKT, har hørt rykter om at linja skal bli lagt ned om 2 år til.....  :hmm:

Det var dagens latterligste kommentar. Nei nei nei :nei:

Lenke til kommentar

Tviler på det, målet var å ha minst 1 IKT skole i hvert eneste fylke i Norge. Noe jeg tror de har klart nå? er et par år siden jeg sjekket.

Kan du nevne den siste linjen som ble lagt ned? Så lenge en linje har søkere er det ingen grunn for å legge den ned.

Lenke til kommentar
Kvs Lyngdal har lagt ned en klasse og har kun en klasse igjen grunnet lavt søkertall, tviler dog på at det forsvinner helt. Blir vel som lastebilfagene som kun finnes i Sauda elns ;)

Har ikke Kvs Lyngdal lavt søkertall sånn ellers? rundt 200 elerver?

Anyways: Jeg ser ingen "lys framtid" for en som har IKT-utdanning, med mindre han/hun tar diverse sertifiseringer :hmm:

Så mitt råd er vertfall høyere utdanning når det kommer til IT :)

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Skolen har kun 2-300 elever totalt ja, selv ser jeg ikke en lys fremtid for noen IKT personer, uansett hvor høyt utdannet dem er hvis dem ikke har interesse for det, dessverre en del av dem og.. Er fint håp for de IKT-Elevene på vgs nivå som faktisk har høyere kompetanse enn gjennomsnittet. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...