Gå til innhold

Det er noe feil med diskene mine...

Ulkesh

Anbefalte innlegg

Denne posten akkumulerer mye som jeg har opplevd den siste uken:

En Samsung Spinpoint 160 GB, og en Western Digital 200 GB:

Satt med DC tilkoblet, da en boble sa at "mappe xxx var uleselig, kjør CHKDSK. Dette gjorde jeg, og feil ble fikset på omlag 10.000 filer.

Samme dag fikk jeg samme melding igjen, gjorde CHKDSK ved oppstart, og mistet 70 % av innholdet på begge diskene, over 4 partisjoner. Reddet unna det jeg kunne, formaterte, og så filene som tapt, uten den store sorgen.

Satte inn en ny Samsung Spinpoint 160 GB, som hadde ligget på hylle i 5 uker, byttet ut den gamle. Disken kom opp som 128 GB disk, altså noen GB for lite. Lastet ned den anbefalte REG filen postet som sticky, og restartet.

Da jeg restarter, var disken fortsatt 128 GB stor uten noen nylig oppdager ledig plass, samt at den ene partisjonen på WD disken var tom. 20 GB filer manglet.

Det som er rart, er at begge diskene kjører på samme Promise PCI diskkontroller, der WD disken har full størrelse, dvs 186 GB, mens Samsung disken har fortsatt 128 GB, etter utallige reboot og formateringen, for å provosere frem den manglende plassen.

Jeg kjører Win XP SP 2, og DC++ 0.668, dersom noen kan gi med en god forklaring på hva som skjer her. DC++ er alltid den som oppdager og varlser meg om korrupte filer. Jeg har kjørt regelmessing virus og spyware scan, og har ikke problem der.

Hjelp ?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har et system som takler over 128, siden jeg allerede har en 200 GB som er korrekt innstallert for et år siden og som fortsatt lever.

Jeg hadde også en 160 GB disk som var korrekt innstallert, men etter at masse filer forsvant og jeg formaterte, sank disken til 128 med en gang.

Man mister da ikke støtten for store disker sånn uten å egentlig gjøre noe ?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Nei, jeg har et system som takler over 128, siden jeg allerede har en 200 GB som er korrekt innstallert for et år siden og som fortsatt lever.

Jeg hadde også en 160 GB disk som var korrekt innstallert, men etter at masse filer forsvant og jeg formaterte, sank disken til 128 med en gang.

Man mister da ikke støtten for store disker sånn uten å egentlig gjøre noe ?

Jeg ser ikke at noe av det du sier taler mot at det er partisjoneringen som er problemet her. Sjekk nå i hvertfall at partisjonstabellen er feilfri og at partisjoneringen faktisk går utover 128gb.

Det kan seff være problem med software også. Du kan jo prøve med en ny install av os på en liten ekstradisk og se om det hjelper. Hjelper det vet du jo løsningen, hjelper det ikke er det bare å ta ut disken igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...