hccc Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg er ny bruker på Linux og er derfor litt "grønn" så dere får ha meg unnskyldt... Har innstalert SUSE 9.2 og alt ser ut til å virke unntatt den trådløse nettverksoppkoblingen. Jeg har et Intel PRO WIRELESS/2200BG nettverkskort. Routeren er en Netopia 3357 fra NextGenTel og maskinen er en Compa CL56. Det trådløse nettverket virker fra en annen maskin (Windows) og jeg kan koble til Linuxmaskinen med en ethernetkabel, men trådløst virker altså ikke. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg begynner å feilsøke dette? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Har du installert IPW2200-driverne? Hvis ikke, start YaST og søk etter IPW2200 i pakkeinstalleringsverktøyet for å sjekke om de finnes på CD'en. Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Har du installert IPW2200-driverne? Hvis ikke, start YaST og søk etter IPW2200 i pakkeinstalleringsverktøyet for å sjekke om de finnes på CD'en. Ja driver og firmware skal være installert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Gå inn i en konsoll og skriv: su modprobe ipw2200 iwconfig - finn ut hva som er navnet på wireless-kortet. Dette er eth*. ifconfig navnpåkort down ifconfig navnpåkort up dhcpcd ELLER dhclient Post eventuelle feilmeldinger. Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Gå inn i en konsoll og skriv: su modprobe ipw2200 iwconfig - finn ut hva som er navnet på wireless-kortet. Dette er eth*. ifconfig navnpåkort down ifconfig navnpåkort up dhcpcd ELLER dhclient Post eventuelle feilmeldinger. Resultatet fra konsollen (men vet ikke hva dette betyr): linux:~ # su linux:~ # modprobe ipw2200 linux:~ # iwconfig lo no wireless extensions. eth0 no wireless extensions. eth1 unassociated ESSID:off/any Mode:Managed Channel=0 Access P oint: 00:00:00:00:00:00 Bit Rate=0 kb/s Tx-Power=20 dBm RTS thr:off Fragment thr:off Encryption key:off Power Management:off sit0 no wireless extensions. linux:~ # ifconfig eth1 down linux:~ # ifconfig eth1 up linux:~ # dhcpcd **** dhcpcd: already running **** dhcpcd: if not then delete /var/run//dhcpcd-eth0.pid file linux:~ # linux:~ # Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Da skal alt fungere. Sjekket om du kommer på nettet? Har ruteren kryptering? Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Da skal alt fungere. Sjekket om du kommer på nettet? Har ruteren kryptering? Dessverre kom jeg ikke på nett. 1. Routeren har ikke kryptering. 2. Bootet maskinen uten eternetkabel. Da var den ikke på nett. Må jeg slå på en service eller noe sånt for at trådløst skal virke? 3. Når jeg satte i kabelen så var maskinen på nett igjen. Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
memox Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Prøv også: 1. iwconfig eth1 essid <din-essid> 2. vent i noen sekunder 3. sjekk om den ble koblet opp; iwconfig eth1 4. dhclient/dhcpcd eth1 Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Da skal alt fungere. Sjekket om du kommer på nettet? Har ruteren kryptering? Dessverre kom jeg ikke på nett. 1. Routeren har ikke kryptering. 2. Bootet maskinen uten eternetkabel. Da var den ikke på nett. Må jeg slå på en service eller noe sånt for at trådløst skal virke? 3. Når jeg satte i kabelen så var maskinen på nett igjen. Takk for hjelpen så langt! ifconfig eth1 up skal slå på den servicen. edit: typo Endret 26. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Prøv også: 1. iwconfig eth1 essid <din-essid> 2. vent i noen sekunder 3. sjekk om den ble koblet opp; iwconfig eth1 4. dhclient/dhcpcd eth1 Nærmer oss? linux:~ # iwconfig eth1 <MIN ESSID> Error : unrecognised wireless request "<MIN ESSID>" Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 iwconfig eth1 essid ESSID Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Da skal alt fungere. Sjekket om du kommer på nettet? Har ruteren kryptering? Dessverre kom jeg ikke på nett. 1. Routeren har ikke kryptering. 2. Bootet maskinen uten eternetkabel. Da var den ikke på nett. Må jeg slå på en service eller noe sånt for at trådløst skal virke? 3. Når jeg satte i kabelen så var maskinen på nett igjen. Takk for hjelpen så langt! ifconfig up eth1 skal slå på den servicen. Ser ut som den ikke kan skrus på... linux:~ # ifconfig up eth1 eth1: Unknown host Lenke til kommentar
memox Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 ESSID er forresten navnet på det trådløse nettverket ditt, de vanlige navnene er som regel "default" eller navet på routeren. Hvis du da ikke har satt den selv.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Da skal alt fungere. Sjekket om du kommer på nettet? Har ruteren kryptering? Dessverre kom jeg ikke på nett. 1. Routeren har ikke kryptering. 2. Bootet maskinen uten eternetkabel. Da var den ikke på nett. Må jeg slå på en service eller noe sånt for at trådløst skal virke? 3. Når jeg satte i kabelen så var maskinen på nett igjen. Takk for hjelpen så langt! ifconfig up eth1 skal slå på den servicen. Ser ut som den ikke kan skrus på... linux:~ # ifconfig up eth1 eth1: Unknown host typo Det skal være ifconfig eth1 up eller ifup eth1 Lenke til kommentar
hccc Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Det skal være ifconfig eth1 up eller ifup eth1 Litt nærmere... linux:~ # ifup eth1 eth1 device: Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05) eth1 configuration: wlan-bus-pci-0000:02:02.0 eth1 warning: using NO encryption Starting DHCP Client Daemon on eth1... . . . . . no IP address yet... background Lenke til kommentar
hccc Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Lurer på om routeren min er stilt inn på en måte som SUSE ikke støtter. Her er innstillingene routeren støtter: Enable Privacy... | Off | | WEP - Manual | | WEP - Automatic | | WPA - PSK (Pre-Shared Key)| Hvilken av disse bør jeg velge og hvordan stiller jeg inn YaST? Lenke til kommentar
herregud Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Du har kjørt YaST konfigureringen av det trådløse kortet? Viss ikkje ligger det under YaST -> Network Devices -> Network Card Lenke til kommentar
hccc Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Problemet er løst, men svaret lå på et litt annet sted. Bryteren som skrur av og på nettverkskortet virker ikke uten en driver!!! Installerte driver slik som det er beskrevet her: http://folk.uio.no/krisvh/linux/cl56.html .... og det funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå