Gå til innhold

Er kompositt og Phono det samme?

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på rett kategori, men siden det gjelder en del av stuepc-prosjektet mitt prøver jeg her.

Lurer kort og greit på om den gule (kompositt) kabelen har noe motstand eller noe, eller om jeg i grunn like vel kan bruke en godt skjermet phono kabel? (pluggene er jo like)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du vanlig tynn lyd-kabel (RCA/"phono") må du regne med noe dårligere bilde. Den gule composite kabelen er ofte tykkere. Composite-signalet går på temmelig høy frekvens så det bør ha en god kabel. Men aller helst bør du se om du har mulighet til å bruke S-Video.

Lenke til kommentar
Sedsberg

Men aller helst bør du se om du har mulighet til å bruke S-Video.

Hei du :)

Ja , men det er det som er så rart skjønner du, altså; det er snakk om fra en videospiller (som fungerer som tv-tuner) til en projektor.

Og jeg har nå prøvd med 3 forskjellige S-video, 2 av dem ble mer eller mindre svart/hvitt og ikke så bra, den 3. (som ikke var særlig tykk, men forgyldte kontakter) ble farger, men "knudrete"/ kornete bilde (omtrent som når jeg tar opp til disk i avi format på pc'n) bitte små firkanter eller streker..- ja klarer vel ikke helt og forklare. Forsjåvidt skarpere, men likevel totalt sett dårligere :whistle:

Men det blir overaskende nok, i alle fall veldig mye bedre med begge de 2 forskjellige kompositt kablene jeg har testet med.

Men kunne tenke meg en litt lenger kabel, men turte ikke prøve vanlig phono før jeg fikk svar, som jeg nå fikk :thumbup:

Fra pc gikk jeg forøvrig over fra S-video til VGA og det ble enormt mye bedre!

Uten øvrig sammenlikning blir det jeg nå får fra kompositt fra video vesentlig bedre enn det jeg fikk i S-video fra pc.

Men however, jeg er i utgangspunktet enig med deg i at S-video i teorien er bedre, men det ser ikke slik ut akkurat i dette tilfellet :hmm:

Edit; bør kanskje legge til at enten jeg går for S-video eller kompositt er signalet ut fra video kun scart (og antenne som jeg ikke kan bruke) og som da går gjennom en ovegang fra Smart club, og dermed uvvist kvalitet...

Vet ikke om dette er en ren passiv koblingsboks eller om det er forskjellige kvaliteter på en slik overgang..?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...