BlondGod Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 En kompis av meg ved Blinder'n har nettopp fått frastjålet sin Laptop og skal kjøpe seg ny for forsikringspengene, men han spurte meg om det finns en produsent som lager maskiner som man eventuelt kan spore opp ved tyveri, ala mobiltelefoner som kan bli sporet opp når de blir tatt i bruk med et annet simkort. En softwarebasert løsning er vel verdiløs siden det første en eventuell tyv gjør er å slette hardisken. Finnes det et slikt produkt som noen kan anbefale/ vet om? Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Finnes det ikke noe ala GPS sender i en miniatur versjon? Noe som kan legges inni chassiet på laptoppen? Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 det må vel bli veeeldig lite og dyrt pga plassen, eller snarere mangel på plass i en laptop? Hadde håpet på noe integrert på hovedkortet eller lignende som kontakten en server og ga fra seg en kode ved oppkobling til internett, slik at produktkoden kan kobles opp til en IP addresse. Lenke til kommentar
entonic Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 det finnes en laptop med finger avtrykk system. utover det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 En kompis av meg ved Blinder'n har nettopp fått frastjålet sin Laptop og skal kjøpe seg ny for forsikringspengene, men han spurte meg om det finns en produsent som lager maskiner som man eventuelt kan spore opp ved tyveri, ala mobiltelefoner som kan bli sporet opp når de blir tatt i bruk med et annet simkort. En softwarebasert løsning er vel verdiløs siden det første en eventuell tyv gjør er å slette hardisken. Finnes det et slikt produkt som noen kan anbefale/ vet om? det finnes nok ikke den dag i dag, så du kan trygt bruke den stjelte laptop'n. Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 det finnes laptoper som har tyverisikring på den måten at nå du har meldt laptopen din stjålet så går det inn i en database! med engang den laptopen kobles opp til nettet så blir det sendt informasjon om hvor laptopen er osv.. har det på min lapotop! det er på en måte intrigert i biosen så det går ikke ann å slette! ps: min maskin er ibm! ring ibm og forhør deg Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 tror det skal finnes små brikker som kan spores via gps ja, dyre er de sikkert, men nesten rart ikke politiet oppfordrer flere til å bruke disse da de ofte kan lede dem til forlk som bedriver organisert kriminalitet... Lenke til kommentar
ljkhaeljfk Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Da kommer det "bigbrother" opplegget inn vetdu Hvis noe slikt blir intergrert i alle laptoper kan det lett bli misbrukt Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Har hørt rykter om at Dell la inn sporingsutstyr sporadisk i PC'er en stund, da de hadde problemer med at PC-pakker ble stjålet under transport. Lenke til kommentar
BlondGod Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Bamsemums vet du hvor vi kan begynne å lete etter en forhandler til en sånn brikke? Phax: Jeg har ikke råd til å kjøpe laptop verken tjuvgods eller nytt, jeg ødela nettopp datan til dama og eneste håpet for å komme i "godboka" igjen der er innboforsikringa vår. En stjelt laptop ville jeg ikke kjøpt uansett nå som jeg ser hvor mye frustrasjon og problemer som den skadelidende sitter igjen med. Utover det ser det ut til at det er IBM og muligens Dell man kan prøve å kontakte da? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Et kjapt søk på vår alles gode venn ga dette http://www.theregister.co.uk/2001/06/29/ho...olen_notebooks/ Recover.If your computer is out of your direct control, make the data invisible, encrypt it, recover it and then delete it. Your data is critical. And then, since your computer has already identified its location to ZTRACE and with the cooperation of law enforcement and the ZTRACE Recovery Team, physically recover your laptop. Endret 27. februar 2005 av JonV Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Man kan prøve å sikre seg selvsagt med hjelp av kengstington lås, enkle forhåndsregler, passord osv. Men mange skrur nok av dette side det er irriterene og mulig å bryte gjennom, men krever ofte flaks/kunnskaper utover de flestes prestanda. En annen tyverisikring er selvsagt å ha en stygg/uatraktiv pc... Når det gjelder sporing så har jeg intet godt svar, et GPS modul kan alltid avmonteres, og en pc endres betraktelig: Så tror nok svaret er nei. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 det finnes laptoper som har tyverisikring på den måten at nå du har meldt laptopen din stjålet så går det inn i en database! med engang den laptopen kobles opp til nettet så blir det sendt informasjon om hvor laptopen er osv.. har det på min lapotop! det er på en måte intrigert i biosen så det går ikke ann å slette! Dette systemet har jeg også hørt om. Jeg tror det er flere enn IBM som har det, men det er vel mest normalt på bærbare PC'er som er ment for bedrifter. Forøvrig så går det an å gjøre som en svensk (?) skole gjorde. De spesialbestillte alle bærbare med et helt spesiellt utseende, knall gult og blåt deksel med logoen til skolen i digert format og et stort og tydelig serienummer. Tyverene sank som en sten etter dette tiltaket fordi PC'ene var så lite anonyme at eventuelle tyver ikke ville fått solgt de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå