Gå til innhold

3400+ eller 3500+ ?

Tjofle

Anbefalte innlegg

Jaja, kan vi droppe SLI praten å ta den i en annen tråd heller.

Det er klart at det er delte menigner om SLI. :)

EDIT: Hadde tenkt noe sånt forresten. Evt bytte 3500+ mot 3400+ (og HK seff ;) )

EDIT2: haha, glemte linken: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=378869&hl=  :D

6800 LE er et bedre kjøp enn 6600 GT. Om 6800 LE er kommet i PCI-E i butikkene enda? Saken er den at du nesten er garantert å få låst opp minst 12 pipelines på 6800 LE. Og om du er heldig får du alle 16. Og da er du ikke langt unna 6800 GT ytelse.

Tja, hvordan gjøres det? :blush: Jeg er ikke akkurat overklokkingsguru :tease:

Eller, å åpne pipelines er vel ikke å overklokke....?

Lurer på om jeg skal lese om sånn pipelines osv, vet du om en bra artikkel? Helst på norsk ;)

Er det noen tester elns som viser resultater på dette? i forhold til et vanlig 6600gt....

EDIT: blir nok 6800le dersom dette stemmer.

Endret av Tjofle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OcMax skrev:

Jeg mener også at SLI er bare tull. Det er ikke som SLI var en gang. Da man kunne ta 2 Voodoo2 kort og doble ytelsen sånn uten videre.

... bortsett fra at med den gamle SLI-en, så måtte man bruke CPU-en for å gjøre enkelte operasjoner, i motsetning til SLI nå... så helt "sånn uten videre" ble det vel ikke??

ylox skrev:

Hva skal du med SLI når nesten ingen spill støtter det?

Lite gjennomtenkt setning! Faktisk blir det støttet av over 70 spill... Og så å si alle de nyeste spillene kan brukes med SLI. Og spillene trenger ikke støtte SLI, men Forceware driverene må det.

Endret av KusaRS
Lenke til kommentar

EDIT: Hadde tenkt noe sånt forresten. Evt bytte 3500+ mot 3400+ (og HK seff ;) )

EDIT2: haha, glemte linken: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=378869&hl=  :D

6800 LE er et bedre kjøp enn 6600 GT. Om 6800 LE er kommet i PCI-E i butikkene enda? Saken er den at du nesten er garantert å få låst opp minst 12 pipelines på 6800 LE. Og om du er heldig får du alle 16. Og da er du ikke langt unna 6800 GT ytelse.

Tja, hvordan gjøres det? :blush: Jeg er ikke akkurat overklokkingsguru :tease:

Eller, å åpne pipelines er vel ikke å overklokke....?

Lurer på om jeg skal lese om sånn pipelines osv, vet du om en bra artikkel? Helst på norsk ;)

Er det noen tester elns som viser resultater på dette? i forhold til et vanlig 6600gt....

EDIT: blir nok 6800le dersom dette stemmer.

Her er link til guide på dette forumet: http://forum.overklokking.no/index.php?sho...311841&st=0&hl=

Lenke til kommentar
OcMax skrev:
Jeg mener også at SLI er bare tull. Det er ikke som SLI var en gang. Da man kunne ta 2 Voodoo2 kort og doble ytelsen sånn uten videre.

... bortsett fra at med den gamle SLI-en, så måtte man bruke CPU-en for å gjøre enkelte operasjoner, i motsetning til SLI nå... så helt "sånn uten videre" ble det vel ikke??

ylox skrev:

Lite gjennomtenkt setning! Faktisk blir det støttet av over 70 spill... Og så å si alle de nyeste spillene kan brukes med SLI. Og spillene trenger ikke støtte SLI, men Forceware driverene må det.

Siden du tydeligvis er så mye bedre å tenke, bør du kanskje sjekke ut denne siden: http://www.nzone.com/object/nzone_sli_certifiedgames.html

Endret av ylox
Lenke til kommentar
OcMax skrev:

ylox skrev:

Hadde 2 Voodoo2 kort og mener da så bestemt at man fikk dobbel ytelse i spill i forhold til 1 kort. Altså på samme oppløsning. Og CPU? Så vidt jeg husker var ikke Voodoo2 kort så avhengige av CPU for ytelsens del. Men det er jo mulig jeg husker helt feil?

Lenke til kommentar
OcMax skrev:

ylox skrev:

Siden du tydeligvis er så mye bedre å tenke, bør du kanskje sjekke ut denne siden: http://www.nzone.com/object/nzone_sli_certifiedgames.html

Det der er langt fra 70 spill iallefall :)

Lenke til kommentar

*kremt*

Helt enig! Jeg skal sette opp en ny pc'e til broren min, og akkurat nå ser det ut til at 3400+ vinner!

invendinger?

Lenke til kommentar
Helt enig! Jeg skal sette opp en ny pc'e til broren min, og akkurat nå ser det ut til at 3400+ vinner!

invendinger?

Jeg personlig syns at 754, 3400+ system gir mest ytelse/pris @stock.

Ikke vil jeg bruke så mye penger på kostbare minnebrikker som

kreves ved overklokking.

Ikke gidder jeg drive med blodklokking heller (nå lenge) ;)

Bruker heller mer penger på rask disk, skjermkort, osv med tanke på

balansert totalytelse.

Og ja ! har også hatt et 939 3200+ system, solgte boxen vekk....

Lenke til kommentar

OcMax skrev:

Hadde 2 Voodoo2 kort og mener da så bestemt at man fikk dobbel ytelse i spill i forhold til 1 kort. Altså på samme oppløsning. Og CPU? Så vidt jeg husker var ikke Voodoo2 kort så avhengige av CPU for ytelsens del. Men det er jo mulig jeg husker helt feil?

Hentet dette fra nzone:

How does this technology differ from 3dfx’s SLI?

NVIDIA SLI differs in many ways.  First, 3dfx SLI was implemented on a shared bus using PCI.  The PCI bus delivered ~100MB/sec. of bus throughput, while PCI Express is a point-to-point interface that can deliver ~60× the total bandwidth of PCI.  Second, 3dfx SLI performed interleaving of scan lines, and combined in the analog domain, which could result in image quality issues due to DAC differences and other factors.  3dfx Voodoo technology also only performed triangle setup, leaving the geometry workload for the CPU, hence 3dfx SLI only scaled simple texture fill rate, and then used inter-frame scalability.  NVIDIA SLI technology is PCI Express based, uses a completely digital frame combining method that has no impact on image quality, can scale geometry performance, and supports a variety of scalability algorithms to best match the scalability method with application demands.

Lenke til kommentar
QUOTE (KusaRS @ 03/03/2005 : 19:43)

OcMax skrev:

ylox skrev:

Og hvis du hadde kunnet engelsk, så hadde du lest på den siden at det var en liste over NOEN spill de hadde prøvd som hadde fått en ytelsesøkning på 22-99% med SLI, og hvor gjennomsnittsøkningen i ytelse var ca 50%.

Den siden jeg linket til, var en side med en liste over spill som nå ble støttet av SLI, hvilket var det vi diskuterte...

Lenke til kommentar

Altså, om en studerer den siste rubrikken på linken, så ser en at dualchannel slår "ikke dualchannel" på samme klokkefrekvens. Ser en vidre, så får en betydelig høyere klokkefrekvens for mindre penger på 754. Glem PR ratingen, men sammenlign prosessorer med samme klokkefrekvens med hverandre(pris/ytelse). Tror det vil gå opp et lys for noen :)

EDIT: http://www.behardware.com/art/imprimer/531/

Endret av Skink_123
Lenke til kommentar
Glem PR ratingen, men sammenlign prosessorer med samme klokkefrekvens med hverandre(pris/ytelse). Tror det vil gå opp et lys for noen :)

EDIT: http://www.behardware.com/art/imprimer/531/

Er vel ikke helt relevant siden Cachen og prosessorinstruks blir litt annenledes ;)

De oppgavene(les programmer) som krever mye minnebånbredde kan 939 system forsvares i henhold til pris/ytelse, ikke ellers...

Lenke til kommentar
hmmm, for å si det sånn:

Jeg kommer nok til å spille mest på denne PCen. da burde jeg vel kanskje kjøpe 3400+ og evt heller legge litt penger i vga-kort? :hmm:

Jepp ! Vil du spille mye så er et godt skjermkort bedre investering enn ca. 1K ekstra

for et 939 system, 3400+ kommer til å yte mer enn nok for ditt bruk en god stund

fremover. Og den dagen 3700+ blir for lite så bytter man ut hele systemet likevel

pga. andre årsaker enn bare CPU begrensinger.... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
hmmm, for å si det sånn:

Jeg kommer nok til å spille mest på denne PCen. da burde jeg vel kanskje kjøpe 3400+ og evt heller legge litt penger i vga-kort? :hmm:

Ja, legg heller pengene i et bedre grafikkort og gå for et Sokkel 754 system. Du kan omså kjøpe et Sokkel 754 hovedkort for 600 - 700 KR. Og en Sokkel 754 3000+ til 1250 KR og overklokke den til 2400 - 2500MHz og ha massevis av ytelse til å drive skjermkortet ditt.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...