Gå til innhold

3400+ eller 3500+ ?

Tjofle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OcMax skrev:

På den annen side så driver man faktisk de nye skjermkortene maks med f.eks en Sokkel 754 3000+. Man trenger faktisk ikke noe mer enn det. Man vil ikke merke eller få noe særlig høyere 3DMark etter denne klokkefrekvensen.

Kunne ikke vært mer enig... man må huske på at i spill, så er det som regel skjermkortet som sørger for lav fps.. men til applikasjoner som ikke har noe med 3d å gjøre, så kan mer prosessorkraft alltid være ønskelig.

Til trådstarter vil jeg nok si at 3500+ @ s939 er valget jeg ville gått for da. Mer framtidsrettet først å fremst, og doble minnekanaler er ikke heller å forakte. Sikker på at selv om AMD kommer med nye socketer (som de har sagt at de skal), så vil nok de nye cpu-ene bli laget for s939 og.. men det samme kan man nok ikke si helt sikkert om s754... Og 939 pins gir jo større båndbredde da..

Uansett glad du velger AMD.. elsker david mot goliat kamper... :p

Lenke til kommentar

Ville nok valgt 3400 hadde det ikke vært for SLI støtte på 939 kort (hvorfor er det ingen som har nevnt det?).

Det å si at 939 er mer fremtidsrettet er bare tull mener jeg! Jeg oppgraderer som ofteset vært 1-2 år og da er både HK og CPU gammel og bør skiftes ut...

Lenke til kommentar

Tror det egentlig er likegyldig hva trådstarter velger :) Begge er gode alternativer, jeg har selv 3500+ (o.13) og er fornøyd. Veldig viktig poeng at når en kjøper ny pc'e så kjøper en som regel hk og cpu.

Men en 3400+ og et DFI HK virker fristende, eller en 3000+ med et nForce4 hk :D

EDIT: Dobble minnekanaler ser ut til å øke ytelsen mellom 2-5prosent i forhold til en socket A 3200+, mer jo høyere frekvens på klokken. Ellers så er AMD 754 og 939 ganske lik når du ser på samme klokkefrekvens, en 3400+ 754 yter det samme som en 3800+ 939 minus dobble minnekanaler. Samme som at 2800+ 754 yter det samme som 3000+ 939 minus dobble minnekanaler. Alt da på default klokkefrekvens.

Konklusjonen er vel at om du ikke skal overklokke, og du er av den som kjøper nytt hk med ny cpu, så kjøp den klokkehastigheten som er billigst 939/754, siden det for det meste går på klokkehastighet og ikke sokkel.

Mvh Ø

Endret av Skink_123
Lenke til kommentar
Ville nok valgt 3400 hadde det ikke vært for SLI støtte på 939 kort (hvorfor er det ingen som har nevnt det?).

SLI er bare tull. 2x6600gt er mye dyrere enn 1x6800gt, men gir mindre ytelse. SLI er egentlig bare for rike folk som driter penger å vil ha hi-end, som er 2x6800gt. Hadde jeg hatt slike ressurser hadde jeg gått for FX-55 til 7000kr (eller var det 8000?) :whistle:

hmm, ikke lett å bestemme seg her..... Heller muligens litt mot S939 pga HK utvalget....

Lenke til kommentar

Jeg mener også at SLI er bare tull. Det er ikke som SLI var en gang. Da man kunne ta 2 Voodoo2 kort og doble ytelsen sånn uten videre. Her snakker man om at man trenger støtte fra spillene også. Og et veldig bra poeng at 1 stk. GeForce 6800 GT f.eks faktisk er kjappere og billigere enn 2 stk 6600 GT. Så ja, SLI med f.eks 2 stk. 6800 er bare for rike folk som driter i penger og absolutt bare må ha det beste.

EDIT: Jeg mener da også at uansett om man går for et 3000+ Winchester 939 oppsett eller et Sokkel 754 3400+ oppsett så gjør man ikke noe dårlig kjøp uansett. Begge disse alternativene vil gi deg masse glede og mye for pengene.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Hvorfor betale ~5000kr for noe man ikke får brukt? SLI blir det samme som å kaste penger ut av vinduet. (Om ikke du betaler 5000kr for å få 13k mer i 3dmark 03 da, selvfølgelig).

Til trådstarter vil jeg si at jeg ikke forstår hva han mener at det er bedre utvalg på hovedkort for s939. Kan han argumentere dette på noe vis?

Lenke til kommentar
EDIT: Dobble minnekanaler ser ut til å øke ytelsen mellom 2-5prosent i forhold til en socket A 3200+, mer jo høyere frekvens på klokken.

Når det gjelder doble minnekanaler så vil jeg påstå at det er en del mer å hente enn 2.5% Greit nok at på Socket A var det kunn 2.5% å hente på å kjøre dual, men når det gjelder S754 VS S939 på båndbredde så er det vel kanskje så mye som 50% å hente.

Kan nevne at på mitt gamle S754 så hadde jeg ca 3500poeng på Everest sin lese test.

Men med S939 fikk jeg ca 5300poeng, med samme brikkene men i dual.

Lenke til kommentar

Forresten, min 2100+ blir j********* varm, så jeg vil ha alt så kalt som mulig. (med orginal vifte pep PC-alert da CPUen kom over 75 grader, noe den gjor hele tiden mens jeg spilte.) Nå har jeg en TT Volcano på 5999rpm og 40+db og CPUen er 46 grader, selv om jeg bare kjører X-chat, winamp og firefox. Jeg vet at noe er galt, og at ikke alle CPUer er slik men:

Noen som vet hvordan temperaturen er på de to CPUene med BOXED kjøler?

Lenke til kommentar
Her snakker man om at man trenger støtte fra spillene også.

Så å si alle nye og fremtidige spill har støtte for SLI. De som ikke har støtte for SLI er spill som kan kjøres glatt med kun ett kort. Dessuten er det også mulig å lage egne SLI-profiler for spill, så at SLI er tull pga at spill trenger støtte for dette er bare tull!

Og det går heller ikke an å benekte at SLI gir en meget stor ytelsesøkning i forhold til kun ett skjermkort.

Men jeg er enig i at 6600GT i SLI er bortkasting av penger, men 2 x 6800GT derimot...

Endret av apwr
Lenke til kommentar
Forresten, min 2100+ blir j********* varm, så jeg vil ha alt så kalt som mulig. (med orginal vifte pep PC-alert da CPUen kom over 75 grader, noe den gjor hele tiden mens jeg spilte.) Nå har jeg en TT Volcano på 5999rpm og 40+db og CPUen er 46 grader, selv om jeg bare kjører X-chat, winamp og firefox. Jeg vet at noe er galt, og at ikke alle CPUer er slik men:

Noen som vet hvordan temperaturen er på de to CPUene med BOXED kjøler?

Kan hende at det er dårlig kontakt mellom CPU og kjøler som gjør at det blir så varmt.

Men en "winchester" er i utgangspunktet "kaldere" enn en "newcastle" Merket selv mellom 5-10grader forskjell mellom en S754 3000+ og en S939 3000+ med boxed i S939 sitt favør.

Lenke til kommentar
Her snakker man om at man trenger støtte fra spillene også.

Så å si alle nye og fremtidige spill har støtte for SLI. De som ikke har støtte for SLI er spill som kan kjøres glatt med f.eks. ett kort. Dessuten er det også mulig å lage egne SLI-profiler for spill, så at SLI er tull pga at spill trenger støtte er bare tull!

Og det går heller ikke an å benekte at SLI gir en meget stor ytelsesøkning i forhold til kun ett skjermkort.

Jeg mener det er flere bakdeler. For det første om man skal kjøre 2 stk. GeForce 6800 GT i SLI Modus så vil det koste deg ræva. For det andre kommer 2 slike kort til å trekke jævlig mye strøm! For det tredje vil du ende opp med masse bråk. Gainward sine kort har 2 vifter hver. Så det blir fire skjermkort vifter! Så jeg synes det hele virker helt sprøtt! Var greit nok i Voodoo 2 tiden! Men at det skal bli noe nødvendighet eller at det blir så populært for den store massen det har jeg mine tvil om. Og jeg tviler dog sterkt på at alle spill blir såpass optimalisert at man får dobbel ytelse. Og jeg tviler enda mer på at det kommer noen spill som virkelig trenger dette. Jeg tro man kan ha full glede av fremtidens spill med de enkelte toppmodellene uten å bruke SLI.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Det koster endel penger ja, men dette er kun en prioriteringssak. Jeg synes heller ikke at 2 x 6800GT bråker nevneverdig. Skal du oppleve et kontinuerlig "smooth" gameplay med høy oppløsning kombinert med AA/AF aktivert i de nyeste spillene (Far Cry osv), er SLI et "must".

Lenke til kommentar
Jaja, kan vi droppe SLI praten å ta den i en annen tråd heller.

Det er klart at det er delte menigner om SLI. :)

EDIT: Hadde tenkt noe sånt forresten. Evt bytte 3500+ mot 3400+ (og HK seff ;) )

EDIT2: haha, glemte linken: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=378869&hl= :D

6800 LE er et bedre kjøp enn 6600 GT. Om 6800 LE er kommet i PCI-E i butikkene enda? Saken er den at du nesten er garantert å få låst opp minst 12 pipelines på 6800 LE. Og om du er heldig får du alle 16. Og da er du ikke langt unna 6800 GT ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...