Gå til innhold

3400+ eller 3500+ ?

Tjofle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er lurest å satse på, S754 3400+ eller S939 3500+ ?

Se her Helt nede er det en oppsummering som viser at S754 3400+ er bedre enn S939 3500+

Jeg hadde bestemt meg for 3500+ men når jeg så denne testen ble jeg usikker....

Ville valgt 3500+ CPUen basert på socket 939, som da igjen er mer fremtidsrettet p.g.a mulighet for FX55, Dual channel, Bus hastighet på 1000MHz.

Samtidig kan du fint klokke opp 3500+ CPUen til sikkert 2.4GHz. ;)

Lenke til kommentar
3500+ er nok best ja,selv om det er liten forskjell på de så er 3500+ en bedre klokker kan utnutte dual ram og er mer fremtidsrettet, husk 754 er på tur ut.

Det er helt feil å si at den er en bedre klokker. Du vet sikkert fra før at jeg greide lett 2700MHz med bare lufkjøling på min 3400+ og 2800MHz på Vannkjøling. Og dette har jeg også sett i masse utenlandske forumer. 3500+ er iallefall ikke noe mer overklokkbar.

Når det gjelder fremtidsrettet så er iallefall det bare tull for en hardware entusiast. Det vil uansett være snakk om plattform oppgradering. Altså er det sannsynlig at man uansett bytter hovedkort neste gang. Jeg var også faktisk på tur å begynne å anbefale socket 939 til folk, men etter å ha lest diverse tester, slik som trådstarteren henviser til så vil jeg faktisk ikke lenger anbefale sokkel 939. Iallefall ikke til folk som bytter hovedkort og CPU ganske ofte. Sokkel 754 er en god del billigere og nesten ikke noe dårligere i det hele tatt. Man kaster bare bort penger unødvendig ved å kjøpe sokkel 939. Man kan heller satse på sokkel 754 og bruke resterende penger på bedre skjermkort eller RAM. Det vil gi mer.

Men dette er nå mine synspunkter slik de stiller seg nå...

Edit: Og forresten, Socket 754 3700+ med 1MB cache har ramlet med 1 tusenlapp i pris og er snart like billig som en 3500+ :) Og 3700+ er vel nesten like kjapp som en 939 4000+ :)

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Vel 754 klokker i snitt dårligere enn 939 winchester,det er det liten tvil om selv om det fantes eksemplarer som klokket brukbart av 3400+, kan jo nevne at den jeg hadde var umulig å klokke i det hele tatt.

Men generelt kan en si at ytelsen på en 3400+ og en 3500+ er tilnærmet lik og en 754 er billigere fordi den er på tur ut og en 939 er mer fremtidsrettet.

En annen ting er jo at jeg heller hadde valgt en 939 3000+ til 1350.- før en 754 3400+ til 1850, forskjellen er uansett ikke merkbar.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har du litt bedre råd, er det liten tvil om hva du bør velge: Athlon 64 på sokkel 939-plattformen. AMD Athlon 64 3500+ koster f.eks. omkring 2200 kroner, og er en prosessor som gir svært høy ytelse.

og

[...]en prisgunstig og rask AMD Athlon 64 3500+-prosessor i sokkel 939-format. Denne prosessoren gir mye ytelse for pengene

HW folka har visst en tendens til å anbefale 3500+ @ S939... :hmm:

Lenke til kommentar

La oss se på det på denne måten:

Dersom han har tenkt å kjøpe hovedkort og CPU som han skal sitte på over 1 år så ville det jo selvfølgelig være bedre å kjøpe det som var raskest og billigst. For om 1 til 2 år ville man jo sannsynligvis bytte hovedkort og prosessor uansett. Og her er iallefall en 3400+ og et sokkel 754 hovedkort faktisk det beste kjøpet. Og på tross av hva endel andre folk her inne sier så mener jeg at det er svært mange 3400+ CPU'er som greier 2700MHz. Iallefall om jeg skal ta i betraktning det jeg har sett alle andre plasser og de 2 CPU'er jeg har testet. Så jeg greier liksom ikke lenger å forsvare kjøpet av 939 istedet for 754. Iallefall ikke om man har overnevnte planer.

Men. men. Hver sin smak :D

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Se her, en athlon 64 3400+ s754 kjører originalt på 2,4GHz og mange her sier den kan klokkes til 2,7GHz. Javel, men en athlon 64 3000+ s939 "Winchester", som er en del billigere kjører originalt på 1,8 GHz og Overklokking.no klokket den til 2,6 GHz med en god luftkjøler! Dette sier noe om overklokkingspotensialet til winchester prosessorene i forhold til prosessorer basert på s754. Med en winchester 3200+ s939 bør man vel i hvert fall klare å klokke til samme frekvens som 3400+ s754, altså 2,7GHz hvis ikke mer, og den er fortsatt 100 kr billigere.

I tillegg har s939 prosessorer støtte for to kanals minne som også utjør en god ytelsesforskjell. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gått for, s939, men hver til sin lyst :)

Doffer

Lenke til kommentar
Se her, en athlon 64 3400+ s754 kjører originalt på 2,4GHz og mange her sier den kan klokkes til 2,7GHz. Javel, men en athlon 64 3000+ s939 "Winchester", som er en del billigere kjører originalt på 1,8 GHz og Overklokking.no klokket den til 2,6 GHz med en god luftkjøler! Dette sier noe om overklokkingspotensialet til winchester prosessorene i forhold til prosessorer basert på s754. Med en winchester 3200+ s939 bør man vel i hvert fall klare å klokke til samme frekvens som 3400+ s754, altså 2,7GHz hvis ikke mer, og den er fortsatt 100 kr billigere.

I tillegg har s939 prosessorer støtte for to kanals minne som også utjør en god ytelsesforskjell. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gått for, s939, men hver til sin lyst :)

Doffer

Men er ikke garantert overklokking i det hele tatt. En prossessor klokkes gjerne glatt opp 300MHz uten å stille på Vcore, mens en annen klarer kanskje bare 50MHz uten å stille på Vcore. Selv om det er akkurat samme modell...

Endret av ylox
Lenke til kommentar

Når jeg tenker overklokking så tenker jeg nok på en litt annen måte enn mange. Jeg tenker ikke hvor mange prosent en CPU av en bestemt type kan klokke. Jeg grupperer prosessorer. Slik som f.eks Sokkel 754 Newcastle. Her tenker jeg hvilke maks overklokk denne serien kan greie. Jeg driter i om f.eks en Sokkel 754 3000+ f.eks greier 2500MHz mens en 3200+ også bare greier 2500MHz og dermed får 3000+ en høyere klokk i Prosent. Jeg er opptatt av hvor bra en serie er. Hva ligger snittet på for serien. F.eks har jeg og mange andre funnet ut at en bestemt revisjon av Sokkel 754 Newcastle ser ut til å greie 2700MHz på luft. Greit nok at Winchester 3000+ er billigere enn en Sokkel 754 3400+. Men sokkel 939 hovedkort er dyrere igjen. Og uansett så kan man vel kjøpe en Sokkel 754 3200+ som også greier f.eks 2700MHz. Og ytelsen mellom plattformene på samme klokkefrekvens er svært liten.

På den annen side så driver man faktisk de nye skjermkortene maks med f.eks en Sokkel 754 3000+. Man trenger faktisk ikke noe mer enn det. Man vil ikke merke eller få noe særlig høyere 3DMark etter denne klokkefrekvensen. På den annen side har man entusiasmen. Og greit, noen vil ha det beste. Selv om de ikke engang vil merke forskjellen. Men, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...