Gå til innhold

Graphics Aperture Size


anibanani

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BIOS setter ikke en dafault etter hvilken forhold maskina er i, med mindre man har f.eks 128MB RAM, så mener jeg den setter den til 64MB, osv...

 

Uansett, GAS er noe spesielt da resultatet av hva den burde stå på er forskjellig fra system til system.

 

Du må også tenke på at hvis du setter denne til 256MB, så er 256MB RAM reservert til skjermkortet, da kan ikke prosessoren ta noe av dette til sine cycles.

 

Jeg har min på 128MB, og DooM 3 på Ultra med 4xAA 16xAF fungerer helt greit for å si det slik.

 

Eksperimenter selv, men personlig har jeg den på 128MB.

Lenke til kommentar
PERFORMANCE BIOS SETTINGS

 

Use these settings in your BIOS along with the OMEGA drivers to get the best performance possible out of your video card (this settings are not avaiable in all motherboards, use only the ones that fit your BIOS):

 

Fast Gate A20 Option        : ENABLED

Video BIOS shadowing        : DISABLED

Video BIOS cacheable        : DISABLED

xxxxx - xxxxx Shadow        : ALL DISABLED

IDE prefetch mode          : ENABLED

Init Display First          : AGP or PCI (SELECT YOUR CARD TYPE)

IDE HDD Block Mode          : ENABLED

IDE 32-bit transfer mode    : ENABLED

Assign IRQ for USB          : DISABLED (UNLESS YOU USE USB DEVICES)

Assign IRQ for VGA          : ENABLED

PCI/VGA palette snoop      : DISABLED

PNP OS Installed            : ENABLED (WINDOWS XP CAN HANDLE PNP BETTER THAN BIOS)

Resource Controlled By      : AUTO (UNLESS YOU WANT TO MANUALLY ASSIGN IRQs AND DMAs)

AGP aperture size          : 256 (USE LOWER VALUE IF YOU HAVE TEXTURE PROBLEMS)

AGP master 1 WS write      : DISABLED ***

AGP master 1 WS read        : DISABLED***

Bank 0/1, 2/3 DRAM timing  : TURBO ***

CPU to PCI write buffer    : ENABLED

Delayed Transaction        : DISABLED ****

DRAM speculative leadoff    : ENABLED ***

DRAM Data Integrity Mode    : NON-ECC (UNLESS YOU HAVE ECC MEMORY)

Delay DRAM read latch      : (THE LOWER, THE FASTER) ***

Fast Writes                : DISABLED (ENABLED FOR RADEON 9600 OR ATHLON64 SYSTEMS)

Memory parity/ECC check    : DISABLED ***

Passive Release            : DISABLED

PCI Concurrency            : ENABLED

PCI master 0 WS write      : ENABLED ***

RAS active time            : (THE LOWER, THE FASTER) ***

RAS to CAS delay            : (THE LOWER, THE FASTER) **

Read around write          : ENABLED

SDRAM Bank Interleave      : 4-bank/way

SDRAM CAS Latency Time      : 2 **

SDRAM cycle length          : 2 **

SDRAM Precharge control    : ENABLED

Spread spectrum (modulation): DISABLED

System BIOS cacheable      : DISABLED

Video RAM cacheable        : DISABLED

8 bit I/O Recovery Time    : 1

16 bit I/O Recovery Time    : 1

Turbo frequency            : ENABLED

 

**  = ONLY IF YOUR MEMORY SUPPORT IT, OTHERWISE USE THE NEXT HIGHER VALUE

 

***  = WILL IMPROVE SPEED BUT DECREASES STABILITY, IF YOU HAVE PROBLEMS, CHANGE IT

 

**** = ENABLE IF YOU EXPERIENCE PROBLEMS WITH CREATIVE SOUND CARDS

 

Well, that's all for the BIOS.

 

These settings should increase you framerates with your video card, if you want do a benchmark before and after the changes, it will give you a good idea of the gain obtained.

 

Good Luck!

http://www.omegadrivers.net/

Lenke til kommentar
Du må også tenke på at hvis du setter denne til 256MB, så er 256MB RAM reservert til skjermkortet, da kan ikke prosessoren ta noe av dette til sine cycles.

Så hvis jeg setter den til 256 MB, så vil systemminnet reelt sett bli 256 MB mindre?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg setter den til 256 MB, så vil systemminnet reelt sett bli 256 MB mindre?

Ja, da er 256MB reservert for grafikk som skjermkortet trenger, selv om skjermkortet faktisk trenger den plassen eller ikke. Tilogmed i Windows/Linux/Unix/whatever OS du kjører. Dette settes av av BIOS/CMOS når du POST'er.

Lenke til kommentar

Fra forumet til Beyond3D:

 

But even AGP aperture memory seems to be allocated on a as-needed basis, as I have 512M physical and the aperture set to 256 in the BIOS, and I typically have more than 256M free, even with quite a lot of programs loaded.

It depends. Some things are statically allocated, others are dynamic. In any event, the AGP aperture is based on physical memory addresses so that will restrict the amount of physical memory is available for apps once the aperture is in use and that means more swapping.

 

For dem som ikke vet jobber OpenGL guy for ATi, tror han ironisk nok jobber med å utvikle D3D drivere.

Lenke til kommentar
Alt det MistaPi posta =)

Aha... Så det betyr at hvis ikke skjermkortet trenger noe i Aperture så blir det ikke satt av? Det er først når skjermkortet trenger noe i Aperture så blir det reservert den mengden (f.eks 256 hvis det er innstillingen din) du har bestemt selv om den bare trenger 30-40MB?

Lenke til kommentar

Egentlig så finnes det ikke et fasitsvar på AGP aperture size, hva dette forårsakes er vell mange forskjellige grunner, men de fleste har funnet ut at ytelsen ikke varier så fryktelig mye på de forskjellige innstillingene.

 

Personlig så fungerer det best med 128Mb til meg som er 1/2 av skjermkortminnet og 1/4 av systemminnet. Øker jeg til 256 så merker jeg ikke noe forskjell i ytelse og senker jeg den til 64 så føles det som at det tar lengre tid å laste spill. Systemet er også mest responsiv på 64-128mb agp aperture size.

 

Beste tipset jeg har til dere er å starte på 64Mb og prøve ut hva som fungerer best for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...