^fmj Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Heisann Kjøpte World of warcraft hos amazon og valgte at de skulle sende den som gift, men jeg fikk et momskrav i posten og fortollingsgebyr som kom på 152 kr. Var sikker på at jeg skulle slippe noe form for gebyrer siden det ble sendt som gave. Kan jeg kreve å få disse pengene tilbake fra tollvesenet? Det står tydelig avmerket på pakken at det er sendt som gave, dog stod prisen på pakken. Hvis jeg ikke kan gå til tollvesenet kan jeg ta kreve å få tilbakebetalt moms fra amazon? Slik som det er nå har jeg jo betalt både britisk og norsk moms. Er ikke mye penger, men er mer en prinsippsak. takker for svar Lenke til kommentar
Njål Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 I tollsammenheng er en gave noe som er sendt direkte fra en privatperson til en annen uten at det er gitt gjenytelse. Noe du kjøper til deg selv er ikke en gave (at det hender at de som foretar grovsortering av pakker til toll/mva-behandling/ikke lar seg lure/gir blaffen er en annen sak). Du har heller ikke betalt dobbel mva; Amazon.co.uk trekker fra VAT når de sender ut av EU (ikke at det ville ha hatt noe å si. Å få trukket fra lokal merverdiavgift/salgs-skatt i landet det er kjøpt i er ditt eget ansvar, og har ingenting å si for om du skal betale mva i Norge). Lenke til kommentar
jendor Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Gaver kan ikke mottas fra firmaer - kun privatpersoner. Saken hadde vært annerledes om det var en privatperson som var avsender, men her har du dessverre ikke noe å fare med overfor tollvesenet. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Skal også gå ann å få det tilsendt som "vareprøve", og da kan det bli sendt fra en bedrift. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Tollvesenet leiter ekstra godt i pakker fra kjente utenlandske nettbutikker. Om kviteringen lå oppi og tolvesenet ikke så på pakken som en gave, så skal du vel egentlig være glad for at de ikke prøver å bøtlegge deg for en eller annen form for smugling Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Betal skatt som andre nordmenn gjer vel. Skal svinle og vri seg unda alt. snylter. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Betal skatt som andre nordmenn gjer vel.Skal svinle og vri seg unda alt. snylter. Enig der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå