Wolverin Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 WAP54g støtter wds som både bridge og repeater. Den kan også fungere som en ethernetklient. Du må benytte deg av den siste firmwaren for at alle disse funksjonene skal fungere. PR i dag er det 2.08. Det er viktig å følge denne guidenfor å oppgradere til 2.08 hvis ikke kan du drepe boksen. http://www.linksys.com/download/vertxt/WAP...procedureV2.pdf For mer informasjon om trådløse enheter kan dere sjekke produktguiden vår Da har jeg bestilt et Linksys AP fra komplett.no. Fikk bekreftet fra komplett at den støttet WDS, og som du sa, med nyeste Firmware så støttet den det var svaret. Åssen setter man opp noe slikt da? Lenke til kommentar
knut Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Da har jeg bestilt et Linksys AP fra komplett.no.Fikk bekreftet fra komplett at den støttet WDS, og som du sa, med nyeste Firmware så støttet den det var svaret. Åssen setter man opp noe slikt da? Det er faktisk svært enkelt å gjøre. Det du trenger er å sette de trådløse instillingene til det samme som det eksisterende nettverket ditt. Det er da både kanal, SSID og kryptering som må stemme. 3Com saken din trenger du sannsynligvis ikke å gjøre noenting med. Så må du taste inn MAC-adressen til 3com boksen din i repeater vinduet til Linksysen. Når du har den som repeater vil den både fungere som en bridge og den vil forsterke signalene. Om du fortsatt ikke får en tilkobling må du legge inn MAC-adressen til linksys boksen i 3com boksen. Det er også få bokser som støtter WPA-kryptering med en WDS-forbindelse. WEP derimot fungerer fint. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Det står WDS i overskriften på Linksys AP'et hos Komplett, så jeg ville forhørt meg med Komplett om dette er riktig. Det står ingenting om det på Linksys sine sider, derfor er jeg litt i tvil. Det finnes uorginal firmware til Linksys sin router som gir WDS, så det er ikke utenkelig at Linksys' siste firmware har WDS-støtte. Men som sagt, få en bekreftelse fra Komplett. Ellers kan AP'et stå alene i en gang, etter at du har konfigurert det. Det vil da stå og videresende signaler. WAP54g støtter wds som både bridge og repeater. Den kan også fungere som en ethernetklient. Du må benytte deg av den siste firmwaren for at alle disse funksjonene skal fungere. PR i dag er det 2.08. Det er viktig å følge denne guidenfor å oppgradere til 2.08 hvis ikke kan du drepe boksen. http://www.linksys.com/download/vertxt/WAP...procedureV2.pdf For mer informasjon om trådløse enheter kan dere sjekke produktguiden vår Da er linksys AP i hus, nettopp pakket opp. så nå leter jeg etter firmware da, og du skrev versjon 2.08. Når jeg går på www.linksys.com så finner jeg bare versjon 2.07 på det access punktet. Jeg har også sittet å sett på CD-rom med install guide, og jeg skjønner ikke et plukk. Tenkte å bruke bærbar pcen til å sette opp, og det blir jo via TP kabelen som følger med linksys boksen. Hjelp ønskes fra de som kan dette. Gjerne en stegvis forklaring. Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Da er linksys AP i hus, nettopp pakket opp. så nå leter jeg etter firmware da, og du skrev versjon 2.08. Når jeg går på www.linksys.com så finner jeg bare versjon 2.07 på det access punktet. Jeg har også sittet å sett på CD-rom med install guide, og jeg skjønner ikke et plukk. Tenkte å bruke bærbar pcen til å sette opp, og det blir jo via TP kabelen som følger med linksys boksen. Hjelp ønskes fra de som kan dette. Gjerne en stegvis forklaring. Om du åpner den pdf filen jeg linket til (som du også quota) så finner du instruksjoner om hvordan du skal oppgradere den. Det du skal gjøre er å sette opp enheten som en repeater, det du trenger å gjøre er å taste inn ssid, kanal, sikkerhetsinstillinger til det samme som du har på 3com basen. Så finner du MAC-adressen til 3com routeren (enten i webgrensesnittet eller under boksen) og taster inn denne i feltet der det står repeater. For å kunne konfigurere enheten senere kan det lønne seg å sette en ip-adresse på enheten som ligger i det samme subnettet som du har fra 3com routeren (f.eks. 192.168.1.0 med en subnettmaske 255.255.255.0 gir deg disse mulighetene: 192.168.1.1-254). F.eks. ip 192.168.1.2 vil være enkelt og greit. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 så nå leter jeg etter firmware da, og du skrev versjon 2.08.Når jeg går på www.linksys.com så finner jeg bare versjon 2.07 på det access punktet. Hvis det ikke er opplagt, så finner du firmware for Europa ved å gå via International på websidene. Direktelink finner du her. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Om du åpner den pdf filen jeg linket til (som du også quota) så finner du instruksjoner om hvordan du skal oppgradere den. Det du skal gjøre er å sette opp enheten som en repeater, det du trenger å gjøre er å taste inn ssid, kanal, sikkerhetsinstillinger til det samme som du har på 3com basen. Så finner du MAC-adressen til 3com routeren (enten i webgrensesnittet eller under boksen) og taster inn denne i feltet der det står repeater. For å kunne konfigurere enheten senere kan det lønne seg å sette en ip-adresse på enheten som ligger i det samme subnettet som du har fra 3com routeren (f.eks. 192.168.1.0 med en subnettmaske 255.255.255.0 gir deg disse mulighetene: 192.168.1.1-254). F.eks. ip 192.168.1.2 vil være enkelt og greit. Etter hjelp fra sofTest fant jeg 2.08 firmware. Den er nå lagt inn i boksen, og alt virker greit firmware messig. IP på denne boksen er satt til 192.168.1.100 slik det ble annbefalt i guiden. Subnet er 255.255.255.0 (som på hele nettverket). Gateway er 192.168.1.245 slik at jeg skal få tilgang til den. Nettverket ellers har gateway 192.168.1.1 3com routeren har dhcp slik at internett deles via denne. De trådløse enhetene ellers har "motta IP automatisk" som instilling. På linksys AP må jeg nå konfigurere. Jeg tenkte å kalle boksen for Access Punkt, ssid er f.eks TUT Kanal er 11 WEP er på 40/64 på 3Com, med f.eks OMEGA som ASCII nøkkel. MAC adresse har jeg funnet frem, og jeg har registrert linksys MAC i 3Com oppsettet for trådløs tilkobling. Problemet er å forstå hvordan jeg skal sette opp Linksys opp mot dette. Jeg skjønner at jeg skal sette den opp på repiter modus, og at det er mac adressen til 3com routeren som skal skrives inn her. Jeg må vel også sette opp wep 64 med OMEGA på linksys også? Åssen blir det med IP adresse?? Skal linksys ha statisk ip? Åssen blir det mot 3com i så fall? Lenke til kommentar
jessecd Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Vurderer et tråløst opplegg og jeg har ett solid murhus, de 2 maskinene er ca 10 meter i luftlinje fra verandre og det er 4 murvegger og et betonggulv funker dette opplegget fra 3COM for meg Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Vurderer et tråløst opplegg og jeg har ett solid murhus, de 2 maskinene er ca 10 meter i luftlinje fra verandre og det er 4 murvegger og et betonggulv funker dette opplegget fra 3COM for meg Det er umulig å si om hva som går, uten å teste på stedet. Dette er bl.a. avhengig av hva murveggene er laget av. Det er stor forskjell på armert betong, og en Leca-vegg. Pesonlig ville jeg nok valgt en router med mulighet til å sette på retningsbestemte antenner, f.eks. Linksys WRT54G. Sørg også for at klientene har nettverkskort med eksterne antenner. Det mest fleksible er ofte USB-baserte kort. Lenke til kommentar
jessecd Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Det er et hus fra 56 så det er ikke noe lekahus solide tjukke vegger og betong mellom 1 og 2 etasje,en pc i 1 etasje og en pc i 2 etasje Lenke til kommentar
trust_any1 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 DinSide Data hadde jo en fin dings til test som burde være midt i blinken for å løse de fleste problemene som beskrives... Kan kjøpes på Pyton.no... Lenke til kommentar
jessecd Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Har bestilt følgende: Linksys Wireless-G Router WRT54GS Linksys Wireless-G USB WUSB54GP USB 2.0 Extension Cable A-A M/F 3 m Regner med at det skal duge Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Plages ja. Den linksys greia må konfigureres som jeg skrev tidligere. Har lett masse på nettet, men finner ikke en dritt om det. Noen av dere som har konfigurert den? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Har ikke sett denne firmware-versjonen selv, men kan gi noen generelle tips: 1. Bruk samme SSID på begge. 2. Bruk samme frekvens (channel) på begge. 3. Begge må være på samme subnet. Sett f.eks. Linksys'en på en fast IP-adresse i området til 3Com'en. 4. Slå av DHCP på Linksys'en, hvis denne har dette. 5. MAC-adressen på hver av enhetene angis på den motsatte enheten. Det kan lønne seg å slå av krypteringen mens du konfigurerer og slå denne på igjen til slutt, slik at du vet at det ikke er denne som sperrer. Håper det hjelper. Hvis ikke, kan du prøve å søke på "WAP54G wds configuration" på Google's web-søk. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Har ikke sett denne firmware-versjonen selv, men kan gi noen generelle tips:1. Bruk samme SSID på begge. 2. Bruk samme frekvens (channel) på begge. 3. Begge må være på samme subnet. Sett f.eks. Linksys'en på en fast IP-adresse i området til 3Com'en. 4. Slå av DHCP på Linksys'en, hvis denne har dette. 5. MAC-adressen på hver av enhetene angis på den motsatte enheten. Det kan lønne seg å slå av krypteringen mens du konfigurerer og slå denne på igjen til slutt, slik at du vet at det ikke er denne som sperrer. Håper det hjelper. Hvis ikke, kan du prøve å søke på "WAP54G wds configuration" på Google's web-søk. Hei. Har forsøkt som du sier, men det hjelper ikke. Den klarer ikke kommunisere med 3com routeren virker det som. Når jeg setter den på AP client, så kommer mac adressen opp på client list på 3com. det virker jo da som det er kontakt mellom dem. Setter jeg den på repeater så står den ikke på client listen, og kommer heller ikke opp der. I Linksys konfigurasjonen, så står det på repeater mode "In repeater mode the AP can only repeate another Linksys AP". Er det det som er saken, at 3com ikke er støttet av den? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Setter jeg den på repeater så står den ikke på client listen, og kommer heller ikke opp der. I Linksys konfigurasjonen, så står det på repeater mode "In repeater mode the AP can only repeate another Linksys AP". Er det det som er saken, at 3com ikke er støttet av den? Har som sagt ikke sett denne firmware-versjonen, så jeg kan ikke veilede deg til riktig skjermbilde. Det høres imidlertid ut som du er inne på skjermildet for å konfigurere den proprietære Linksys repeater-modusen. Se om du ikke finner et skjermbilde for å konfigurere WDS. Om du fortsatt har problemer, kan du prøve å sende en epost til (support dot no at linksys dot com), og spørre om hvordan man man konfigurerer WDS på denne enheten. Kanskje de har en oppdatert manual for denne funksjonen. WDS er en standard som skal fungere på tvers av merkene, men man kan jo ikke gi noen garantier for bugs. Endret 13. mars 2005 av sofTest Lenke til kommentar
knut Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med å sette opp wap54g i repeater mot andre merker som støtter WDS. Det første du må se på er 3com enheten, om den støtter "passive" wds, eller om du må legge inn mac-adressen til linksys'enn i den og. Så må du ha lik ssid, kryptering og kanal på begge enhetene. Sannsynligvis så støtter dem ikke WPA-kryptering over WDS-linken. Til slutt må du taste inn mac-adressen til 3com'en i repeaterplassen i linksys enheten. For å gjøre det så enkelt som mulig tar du bare en site survey og finner adressen der, og så bare kopierer denne. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med å sette opp wap54g i repeater mot andre merker som støtter WDS. Det første du må se på er 3com enheten, om den støtter "passive" wds, eller om du må legge inn mac-adressen til linksys'enn i den og. Så må du ha lik ssid, kryptering og kanal på begge enhetene. Sannsynligvis så støtter dem ikke WPA-kryptering over WDS-linken. Til slutt må du taste inn mac-adressen til 3com'en i repeaterplassen i linksys enheten. For å gjøre det så enkelt som mulig tar du bare en site survey og finner adressen der, og så bare kopierer denne. Hei. Jeg kontaktet linksys support som annbefalt ovenfor i tråden her. Her er svaret jeg fikk "Takk for at du kontaktet Linksys Kunde Support. Beklager å måtte informere deg at en WAP54G kan KUN repeter en annen WAP54G eller en WRT54G forutsatt at WAP54G har firmware 2.08 og WRT54G har 2.02.7 Med andre ord en WAP54G kan ikke repeter en 3com. WDS er hardware relatert og kan ikke slås av og på fra et webinterface." Jeg må altså returnere denne boksen til komplett.no Lenke til kommentar
knut Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Grunnen til at Linksys sier dette er at de ikke supporterer slike løsninger. Jeg har ikke møtt på ett eneste produkt som støtter WDS som ikke fungerer mot andre produsenters produkter som støtter WDS. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Grunnen til at Linksys sier dette er at de ikke supporterer slike løsninger. Jeg har ikke møtt på ett eneste produkt som støtter WDS som ikke fungerer mot andre produsenters produkter som støtter WDS. Okei, så jeg kan kanskje bruke boksen likevel? Skal jeg enable WDS på 3com? Er det der jeg skal skrive inn mac adressen til linksys??? I følge linksys er WDS alt enablet på den. Lenke til kommentar
knut Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Okei, så jeg kan kanskje bruke boksen likevel? Skal jeg enable WDS på 3com? Er det der jeg skal skrive inn mac adressen til linksys??? I følge linksys er WDS alt enablet på den. Ja du skal enable WDS på 3com boksen. Om du kjører med mac-filtrering må du også huske på å taste inn mac-adressene som har lov til å koble på i begge boksene. Jeg regner med at du har den siste firmwaren på Linksys boksen, men har du oppdatert 3com boksen til den siste versjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå