Wolverin Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg har to 3com routere kjøpt på komplett.no. Link til den ser dere her: 3Com router på komplett Grunnen til at jeg har 2 slike er at jeg har ADSL access punktet på loftet, og skal ha trådløst ned i kjelleren (mur og mye vegger). Signalet er elendig ned hit, og jeg har spurt på komplett etter hva jeg burde gjøre. De sa da at jeg kunne kjøpe en til slik router, og hvis jeg gjorde det, så kunne jeg bruke den andre routeren som et repeater punkt, og bare forsterke signalet. Jeg har nå fått den andre routeren, men jeg forstår ikke åssen jeg skal sette den opp. Brukernavn, passord og info om ADSL ligger lagret på den første 3com routeren. ADSL modemet kommuniserer gjennom routeren. Det er MAC godkjenning på nettet, og jeg kjører også kryptert. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Hmm, to routere på samme WDS er ikke det beste rådet jeg har sett, hvis jeg skal prøve å være litt diplomatisk. Du får to DHCP-servere, og to default gateways, slik at du må manuelt velge hvilken du skal bruke. DHCP-serveren i den ene kan du slå av, men det vil ikke hjelpe på gatewayprolematikken. Hvis du likevel vil prøve, les informasjonen om WDS i manualen. Det rådet du burde ha fått av Komplett, var å kjøpe et aksesspunkt (AP) med WDS-støtte. 3Com selger dette AP'et. Ellers er WDS en standard som alle produsenter kan bruke, så om du velger et AP fra en annen leverandør, så skal det også normalt fungere. Jeg ville dog unngått produkter uten ekstern antenne. Hvis det er riktig at Linksys WAP54G har fått WDS-støtte, så vil dette også være et godt valg. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Hmm, to routere på samme WDS er ikke det beste rådet jeg har sett, hvis jeg skal prøve å være litt diplomatisk. Du får to DHCP-servere, og to default gateways, slik at du må manuelt velge hvilken du skal bruke. DHCP-serveren i den ene kan du slå av, men det vil ikke hjelpe på gatewayprolematikken. Hvis du likevel vil prøve, les informasjonen om WDS i manualen. Det rådet du burde ha fått av Komplett, var å kjøpe et aksesspunkt (AP) med WDS-støtte. 3Com selger dette AP'et. Ellers er WDS en standard som alle produsenter kan bruke, så om du velger et AP fra en annen leverandør, så skal det også normalt fungere. Jeg ville dog unngått produkter uten ekstern antenne. Hvis det er riktig at Linksys WAP54G har fått WDS-støtte, så vil dette også være et godt valg. Vel, det er såpass kort tid siden jeg mottok pakken fra komplett.no at det ikke er verre enn å søke retur på angrefrist på den kit pakken jeg har mottatt nå sist, og bestille et slikt AP som du skriver. Åssen vil det gjøre verden lettere? Hva gjør jeg med det AP jeg mottar? Sånn, da er retur bestilt, måtte bestille angrefrist retur spesielt på dette siden det var et kit, men det skal ikke by på noe problemer. Håper på videre hjelp. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Hvis du likevel vil prøve, les informasjonen om WDS i manualen. Jeg har nå sett i manualen på WDS, og der står det at routeren har full støtte for WDS, og at den kan benyttes til å bare videreformiddle et signal fra en annen router eller Access Point. Det er vist bare å sette WDS enablet, skrive inn MAC adressen til den andre routeren, slik at den nye routeren vet at signal og trafikk til og fra denne skal repiteres, også skal den nye routeren settes opp ukryptert. Da skal vist signalet bare sendes gjennom denne, og forsterkes, men det kunne gå ut over hastigheten. Hva tror dere, er det en lur vei å gå?? Lenke til kommentar
ArGon Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Har en 3com en SMC og en Linksys trådløs router og 3com er desidert den verste routern du kunne kjøpt deg når du skal ha litt avstand melom router/netverkskort. Jeg opplever også at 3com kutter signale med jevne melomrom og det er svært iriterende når du spiller. Vist du skal sette opp den ene som repeter bør du sette den mitt imelom routern og netverkskorte. vist du har for stor avstand så vil bare den routern som skal repetere signale repetere et svakt signal . Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Har en 3com en SMC og en Linksys trådløs router og 3com er desidert den verste routern du kunne kjøpt deg når du skal ha litt avstand melom router/netverkskort.Jeg opplever også at 3com kutter signale med jevne melomrom og det er svært iriterende når du spiller. Vist du skal sette opp den ene som repeter bør du sette den mitt imelom routern og netverkskorte. vist du har for stor avstand så vil bare den routern som skal repetere signale repetere et svakt signal . Jeg har ADSL på loftet, altså i 3 etasje. Der står 3com routeren min, den første jeg kjøpte. La oss kalle den router1. Denne er satt opp og sender nå kryptert ut på eteren. Jeg har mac godkjenning på routeren, slik at jeg må godkjenne de nettverkskortene som skal inn på den. Signalet er ikke bra, og jeg faller ut heletiden. Tok kontakt med komplett, og de sa at jeg burde forsterke signalet, siden det skal ned i 1 etasjen og siden det er så mye mur og vegger mellom de annbefalte meg da å kjøpe en router til og sette den opp som en signal forsterker. Den blir stående nede i 1 etasjen, i trappe oppgangen til 2 og 3 etasjen hvor router1 står. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Din router er ikke en repeater. Sist jeg satt opp 3com så jeg at den hadde mulighet til bridging. Det du kan oppnå med to routere er at du kan ha router1 slik den står, og få router2 til å snakke med denne trådløst. Du kan da IKKE koble til pc'r trådløst til router2! Du KAN koble pc'r med ledning til router2 og bruke dem til å kommunisere med router 1. Siden du nå driver et ekspriment bør du skru av macfilter midlertidig. Router2 må settes i bridging mode (det er en setting for det et sted) Router 2 må ellers settes med samme trådløs instillinger som router1. DHCP serveren i router 2 MÅ skrus av. For å kunne bruke pc'r trådløst må du enten ha en 3dje router (på en annen trådløs kanal) eller bytte ut router 2 med en router/access med repeater funksjon. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Har forøvring ingenting negativt å si om de to 3com routerene jeg har hatt. ArGon må ha fått et mandagsprodukt eller satt opp noe feil. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Hva tror dere, er det en lur vei å gå?? Det vil nok fungere på en måte, men ikke optimalt. Nedenfor er hva 3Com selv sier om to routere knyttet sammen med WDS: In regards to your query about using the WDS link over two gateways, in generalthis should not be done. As a rule of thumb 3Com advises that in a WDS network only a single router is used in conjunction with access points to provide the additional coverage. While two gateways a capable of establishing a lan bridge over WDS it presents two problems: 1. There will be two conflicting DHCP's on the network 2. The network will receive two default gateways meaning you will have to specify which to use manually. This will limit you wan potential to only a single unit rather than being able to use both to balance traffic. Edit: Når du setter opp repeateren, uansett hvilken løsning du velger, så plasserer du denne et sted midt i mellom routeren og det stedet du vil ha dekning. Husk også på å juster antennene for vertikal dekning. Dette er rundstråleantenner, som sender i en sirkel rundt antennestangen med noen graders spredning, omtrent som dette >|<. Dette betyr at det er dårlig dekning over toppen og under foten av antennen. For vertikal dekning, så justeres normalt antennen mer eller mindre horisontalt. Endret 27. februar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) 3com er desidert den verste routern du kunne kjøpt deg når du skal ha litt avstand melom router/netverkskort. Er dette en av de nyere routerene? 3Com er faktisk generelt kjent for å ha god ytelse og stabilitet. Hvis du ikke har siste versjon av firmware, så bør du også oppdatere denne. Min søsters familie kjører en 3CRWE554G72 fra kjelleren, og har fint signal i andre etasje, altså gjennom tre etasjer. Avstander og signalkvalitet er selvfølgelig avhengig av bygningsmaterialer og støykilder, så noen fasit finnes ikke på dette. Endret 27. februar 2005 av sofTest Lenke til kommentar
larsli Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg har også veldig dårlig erfaring med 3com trådløs ruter. Til tider helt fin og stabil, til tider fullstendig ustabil. Etter installering av WinXP SP2 nektet den fullstendig å koble opp selv. Når den var oppe og gikk kunne den plutselig "dø" fullstensig, dvs. windows sa at den fortsatt var koblet opp, men det var ingen kontakt med hverken internett eller ruter, og da var reboot av ruter og reboot av PC eneste mulighet. (Ruteren sto 3 meter unna PC!) Tydelig at support av litt "eldre" produkter heller ikke er 3com's prioritet. Siste firmware-oppgradering (oppgradring nummer 2) til den jeg hadde kom i april 2003 og jeg kjøpte den høsten 2003. Har nå gått til innkjøp av Linksys som virker meget bra! Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg har nå ordnet med retur mot komplett.no, skal sende inn igjen routeren og usb nettverkskortet, og skal bestille et AP istedenfor. Er det noe AP dere annbefaler? Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg har også veldig dårlig erfaring med 3com trådløs ruter. Til tider helt fin og stabil, til tider fullstendig ustabil. Etter installering av WinXP SP2 nektet den fullstendig å koble opp selv. Når den var oppe og gikk kunne den plutselig "dø" fullstensig, dvs. windows sa at den fortsatt var koblet opp, men det var ingen kontakt med hverken internett eller ruter, og da var reboot av ruter og reboot av PC eneste mulighet. (Ruteren sto 3 meter unna PC!) Tydelig at support av litt "eldre" produkter heller ikke er 3com's prioritet. Siste firmware-oppgradering (oppgradring nummer 2) til den jeg hadde kom i april 2003 og jeg kjøpte den høsten 2003. Har nå gått til innkjøp av Linksys som virker meget bra! Den routeren jeg har er 100% stabil, kjører med siste firmware på den. Men signalet er ikke kraftig nok til å ta 3 etasjer hvor siste etasje er armert betong. Var nok optimistik å skulle få den til å nå så langt, men var verdt et forsøk. Tror og håper et AP som repiterer signalet skal være en god løsning. Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Det rådet du burde ha fått av Komplett, var å kjøpe et aksesspunkt (AP) med WDS-støtte. 3Com selger dette AP'et. Ellers er WDS en standard som alle produsenter kan bruke, så om du velger et AP fra en annen leverandør, så skal det også normalt fungere. Jeg ville dog unngått produkter uten ekstern antenne. Hvis det er riktig at Linksys WAP54G har fått WDS-støtte, så vil dette også være et godt valg. Jeg finner ikke WDS støtte på den linksys AP du listet der, står ikke noe på produkt siden, noe jeg ville tro det ville gjort hadde det hatt støtten? Var dumt da, for det var jo bare halve prisen av 3com AP'et. Hva annbefaler du å kjøpe, og hvordan settes dette greiene opp? Blir vel ADSL modem -> 3com router -> AP -> client ??? Kan AP stå alene i en gang, og bare repitere og forsterke signalet? Er ikke og kommer aldri til å stå en pc i gangen hvor punktet skal settes. Lenke til kommentar
Dekanus Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Larsli; Jeg tror jeg opplever det samme med min 3COM ruter. Etter å ha installert WIN XP SP2 har jeg ikke lenger tilgang til internett fra den aktuelle pc`n. Har for søkt å restarte på ruter og pc, men ingenting hender! Hva gjorde du med saken? Hilsen Dekanus Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg finner ikke WDS støtte på den linksys AP du listet der, står ikke noe på produkt siden, noe jeg ville tro det ville gjort hadde det hatt støtten? Var dumt da, for det var jo bare halve prisen av 3com AP'et. Hva annbefaler du å kjøpe, og hvordan settes dette greiene opp? Blir vel ADSL modem -> 3com router -> AP -> client ??? Kan AP stå alene i en gang, og bare repitere og forsterke signalet? Er ikke og kommer aldri til å stå en pc i gangen hvor punktet skal settes. Det står WDS i overskriften på Linksys AP'et hos Komplett, så jeg ville forhørt meg med Komplett om dette er riktig. Det står ingenting om det på Linksys sine sider, derfor er jeg litt i tvil. Det finnes uorginal firmware til Linksys sin router som gir WDS, så det er ikke utenkelig at Linksys' siste firmware har WDS-støtte. Men som sagt, få en bekreftelse fra Komplett. Ellers kan AP'et stå alene i en gang, etter at du har konfigurert det. Det vil da stå og videresende signaler. Lenke til kommentar
KickF Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 heh sette den opp som repeter ... jaja du kunne no like så godt mekka deg ei bettre antenne for å øke signal styrken ... ligger ein sticky på den her i forumet Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg har også veldig dårlig erfaring med 3com trådløs ruter. Til tider helt fin og stabil, til tider fullstendig ustabil. Etter installering av WinXP SP2 nektet den fullstendig å koble opp selv. Når den var oppe og gikk kunne den plutselig "dø" fullstensig, dvs. windows sa at den fortsatt var koblet opp, men det var ingen kontakt med hverken internett eller ruter, og da var reboot av ruter og reboot av PC eneste mulighet. (Ruteren sto 3 meter unna PC!) Du installerte WinXP SP2, og da fikk du ikke kontakt med routeren igjen. Er det da Microsoft eller 3Com som har gjort en endring? Forøvrig, så kan det ofte lønne seg å slå av Wireless Zero Configuration i WinXP, og bruke kortprodusentens konfigurasjonsverktøy. Husk også å bruke siste versjon av konfigurasjonsvertøyet og drivere. Lenke til kommentar
knut Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Det står WDS i overskriften på Linksys AP'et hos Komplett, så jeg ville forhørt meg med Komplett om dette er riktig. Det står ingenting om det på Linksys sine sider, derfor er jeg litt i tvil. Det finnes uorginal firmware til Linksys sin router som gir WDS, så det er ikke utenkelig at Linksys' siste firmware har WDS-støtte. Men som sagt, få en bekreftelse fra Komplett. Ellers kan AP'et stå alene i en gang, etter at du har konfigurert det. Det vil da stå og videresende signaler. WAP54g støtter wds som både bridge og repeater. Den kan også fungere som en ethernetklient. Du må benytte deg av den siste firmwaren for at alle disse funksjonene skal fungere. PR i dag er det 2.08. Det er viktig å følge denne guidenfor å oppgradere til 2.08 hvis ikke kan du drepe boksen. http://www.linksys.com/download/vertxt/WAP...procedureV2.pdf For mer informasjon om trådløse enheter kan dere sjekke produktguiden vår Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg har også veldig dårlig erfaring med 3com trådløs ruter. Til tider helt fin og stabil, til tider fullstendig ustabil. Etter installering av WinXP SP2 nektet den fullstendig å koble opp selv. Mest sansynlig er det du som gjør noe feil i oppsettet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå