froggyler Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Her var det mye teknisk smørje! Dybdeskarpheten er avhengig av: Størrelsen på bildebrikke/film, objektivets brennvidde, blender og avstand til motivet. Den kan lett beregnes: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Lenke til kommentar
esbe Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Her var det mye teknisk smørje! Dybdeskarpheten er avhengig av: Størrelsen på bildebrikke/film, objektivets brennvidde, blender og avstand til motivet. Den kan lett beregnes: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Enig, her var det mye vrøvl. Det er iallefall ingen løsning for oppegående mennesker å søke løsningen på forumet! Hvorfor ikke søke på nettet direkte å få proffe svar? F.eks med denne linken:http://www.digit.no/wip4/tech_detail.epl?id=8403 .Dette tok meg ca. 15 sek. M.v.h. esbe Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Kanskje jeg som misforstår her, men trådstarter nevnte dypde og nå er det en diskusjon om dybdeskarphet. Er ikke det to helt forskjellige ting? Det jeg legger i dypde er evnen til å få bilde til å virke "tredimensjonalt". Sliter litt med å beskrive hva jeg mener, men en følelse at bildet trekker deg inn. Får ofte denne effekten ved bruk av vidvinkel på landskapsbilder. Men som nevnt, kanskje jeg som har misforstått. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Kanskje jeg som misforstår her, men trådstarter nevnte dypde og nå er det en diskusjon om dybdeskarphet. Er ikke det to helt forskjellige ting? Det jeg legger i dypde er evnen til å få bilde til å virke "tredimensjonalt". Sliter litt med å beskrive hva jeg mener, men en følelse at bildet trekker deg inn. Får ofte denne effekten ved bruk av vidvinkel på landskapsbilder. Men som nevnt, kanskje jeg som har misforstått. Hei, det er nok begrepet dybdeskarphet du snakker om. Hvis du leser linken jeg ga i mitt forrige innlegg kan du se om du er enig. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Til den som måtte være interessert. Var ute på Hovedøya i helgen og tok noen bilder. Siden det har vært snakket om hva som gir hvilken effekt, tok jeg et par eksempelbilder. Bildet til venstre er tatt med 28mm F2 Bildet til høyre er tatt med 200mm F2.8 F828 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Trådstarter snakket om "dybde" og "romfølelse" og forskjellen mellom en gammel analog speilrefleks og moderne kameraer, for eksempel et digital kompaktkamera. Siden det ikke ble postet noen eksempler så må vi gjøre våre egne tolkninger av hva forskjellen er. En av de store forskjellene er akkurat dybdeskarpheten som gjør at bildene føles helt forskjellige ut selv om de er tatt samtidig av samme motiv. Forskjellig type film har også forskjellige kvaliteter som gjør at bildet oppfattes annerledes. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Trådstarter snakket om "dybde" og "romfølelse" og forskjellen mellom en gammel analog speilrefleks og moderne kameraer, for eksempel et digital kompaktkamera. Siden det ikke ble postet noen eksempler så må vi gjøre våre egne tolkninger av hva forskjellen er. En av de store forskjellene er akkurat dybdeskarpheten som gjør at bildene føles helt forskjellige ut selv om de er tatt samtidig av samme motiv. Forskjellig type film har også forskjellige kvaliteter som gjør at bildet oppfattes annerledes. Jada, mye riktig her. Men det er jo også slik at sort-hvit bilder skaper en annen atmoafære og det er lettere å få frem dybdeskarphet og gode uttrykk. Dette pga. at det er lettere å få frem kontrastene og det er færre faktorer som "forstyrrer" øyet som ser. Sort -hvit blir liksom litt mer elegant og kunstnerisk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå